• Dalaa

    Tvätta Nya sängkläder

    Köpte nya sängkläder igår och jag tänkte tvätta dom idag är inte en expert på tvättning så skulle upskatta svar, hur många Deciliter flytande tvättmedel behöver man för att en hel tvätt (använder deciliter för jag tycker de är enklast att mäta med) väldigt tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Tvätta Nya sängkläder
  • Anonym (RTFM)
    Dalaa skrev 2022-05-05 08:47:54 följande:
    Tvätta Nya sängkläder

    Köpte nya sängkläder igår och jag tänkte tvätta dom idag är inte en expert på tvättning så skulle upskatta svar, hur många Deciliter flytande tvättmedel behöver man för att en hel tvätt (använder deciliter för jag tycker de är enklast att mäta med) väldigt tacksam för svar :)


    Vad står på tvättmedelspaketet?
  • Dexter dot com

    Beror ju på hur stor maskin du har och om du tvättar när den är full och vilken hårdhet du har på vattnet. Jag använder 0,5 dl till full 8kgs maskin med hårt smutsade kläder.

  • Dalaa

    Och vad menas med hårdhet på vattnet? Och var kan jag se det isåfall, och vad klassas nya köpta sängkläder sväldigt smutsiga, smutsig, eller lätt smutsig?

  • Anonym (Tvättman)
    Dalaa skrev 2022-05-05 10:17:14 följande:

    Och vad menas med hårdhet på vattnet? Och var kan jag se det isåfall, och vad klassas nya köpta sängkläder sväldigt smutsiga, smutsig, eller lätt smutsig?


    Hårdhet på vattnet kan du googla dig fram till. Ger t.ex.

    www.nettoparts.se/shop/ccc-vattnets-haarhedtsgrad-15300s1.html

    Men, som sagt, ta en halvdeciliter så blir det nog bra.

    Kör alltid med extra sköljning om din maskin har sådant. (Enligt galna EU-regler används annars för lite vatten.)

  • sextiotalist
    Dalaa skrev 2022-05-05 08:47:54 följande:
    Tvätta Nya sängkläder

    Köpte nya sängkläder igår och jag tänkte tvätta dom idag är inte en expert på tvättning så skulle upskatta svar, hur många Deciliter flytande tvättmedel behöver man för att en hel tvätt (använder deciliter för jag tycker de är enklast att mäta med) väldigt tacksam för svar :)


    Om det är helt nya och inte smutsiga, max ett par matskedar (inte ens en halv dl). När jag tvättar som vanligt använder jag en knapp halv dl tvättmedel och det blir rent. Det blir inte renare för att man använder mycket tvättmedel.
    Egentligen räcker det med att skölja med vanligt vatten
  • LFF
    Dexter dot com skrev 2022-05-05 09:42:35 följande:

    Beror ju på hur stor maskin du har och om du tvättar när den är full och vilken hårdhet du har på vattnet. Jag använder 0,5 dl till full 8kgs maskin med hårt smutsade kläder.


    Oj vad du slösar på tvättmedel

    Vi kör 15ml till full maskin. Har en självdoserande maskin och sen dess går det åt otroligt mycket mindre tvättmedel än tidigare. 
    Dalaa skrev 2022-05-05 08:47:54 följande:
    Tvätta Nya sängkläder

    Köpte nya sängkläder igår och jag tänkte tvätta dom idag är inte en expert på tvättning så skulle upskatta svar, hur många Deciliter flytande tvättmedel behöver man för att en hel tvätt (använder deciliter för jag tycker de är enklast att mäta med) väldigt tacksam för svar :)


    Helt nya, oanvända, kläder/sängkläder behöver inget tvättmedel alls om man vill tvätta dem innan användning. 
  • Anonym (Msk)

    Att använda decilitermått till tvätt är att ta för mycket. Använd msk, dvs 15 ml-mått. 

    På tvättmedlet står doseringen och följ den. Är det helt nya grejer som tvättas tar jag ungefär en halv matsked, eftersom det mest ska sköljas ur.

  • Anonym (String)

    Beror på vattnets PH värde, mängd tvätt,  hur smutsigt det är,  typ av tvättmaskin, typ av tvättmedel...

    Man kan söka efter vattnets hårdhet efter där man bor, och bor man där det mjukt men man har egen brunn så är det nog hårt ändå.

    Olika tvättmedel, pulver till flytande och högkoncentrerat, doseras ju olika. Nya tvättmaskiner och speciellt i tvättstugor i bostadsrättsföreningar, är ju ofta nu självdoserande(och man slipper tom. ha tvättmedel).

  • LFF
    Anonym (String) skrev 2022-05-05 12:00:57 följande:

    Beror på vattnets PH värde, mängd tvätt,  hur smutsigt det är,  typ av tvättmaskin, typ av tvättmedel...

    Man kan söka efter vattnets hårdhet efter där man bor, och bor man där det mjukt men man har egen brunn så är det nog hårt ändå.

    Olika tvättmedel, pulver till flytande och högkoncentrerat, doseras ju olika. Nya tvättmaskiner och speciellt i tvättstugor i bostadsrättsföreningar, är ju ofta nu självdoserande(och man slipper tom. ha tvättmedel).


    Oj, skulle aldrig vilja ha en självdoserande maskin i en gemensam tvättstuga. Jag vill ju kunna bestämma tvättmedel själv (är känslig för många tvättmedel). 

    Att ha en självdoserande egen tvättmaskin är däremot underbart. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (String) skrev 2022-05-05 12:00:57 följande:

    Beror på vattnets PH värde, mängd tvätt,  hur smutsigt det är,  typ av tvättmaskin, typ av tvättmedel...

    Man kan söka efter vattnets hårdhet efter där man bor, och bor man där det mjukt men man har egen brunn så är det nog hårt ändå.

    Olika tvättmedel, pulver till flytande och högkoncentrerat, doseras ju olika. Nya tvättmaskiner och speciellt i tvättstugor i bostadsrättsföreningar, är ju ofta nu självdoserande(och man slipper tom. ha tvättmedel).


    Det där med självdosering i tvättstugan ja... det blir säkert rent men dofte, var är doften?
    Jag slänger alltid in en tvättkapsel för att få lite god doft på den rena tvätten.

    Har sett att folk pytsar i sköljmedel men undrar lite varför, det finns liksom inga fack att hälla i utan man får pytsa in det direkt i trumman,
Svar på tråden Tvätta Nya sängkläder