• jellyfishh

Hjälp mig välja parti att rösta på!

Några månader kvar till val men vill ändå börja fundera redan nu på vilket parti som ska få min röst. Gillar inte något parti speciellt mycket egentligen men samtidigt vill jag ju använda min röst och inte rösta blankt.

Det skulle därför vara snällt om ni kortfattat (eller längre om ni orkar) beskriver vilket parti ni ska rösta på och varför, så kanske jag blir övertalad och röstar på samma. Har nämligen inga hjärtefrågor så kan bli lite vad som. Tänker alltså typ svar som "Jag röstar på --- därför att jag tycker det är viktigt att..." så kan jag kolla upp mer information om det väcker intresse.

Ni som ska rösta på SD, KD och AfS behöver inte skriva då jag inte skulle rösta på dessa partier ändå.

• Svar på tråden Hjälp mig välja parti att rösta på!
  • EnAnonumius

Jag skall rösta på DD (DirektDemokraterna).

Jag röstar på dem då de vill ha flytande demokrati.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fjäril kär

Nu är det ju ett tag kvar så alla partier har ju inte ännu fått igång sina kampanjer om vad de går till val på.
    Jag brukar oftast rösta på det parti som här och nu i vardagen hjälper min plånbok, mina rättigheter, tar till vara på mina barns rättigheter och verkar göra schyssta val inför det som kommer att påverka mig 4 år framåt

Detta gör att jag röstar olika varje gång. (har vandrat mellan S, M, C och L) 

Visst är långsiktiga mål viktiga också om man nu tänker miljö, brottslighet, kärnkraft etc etc men det är mer abstrakt och svårt att få grepp om. Därför väljer jag att se vad som faktiskt på riktigt kommer påverka min vardag dagen efter valet i form av skatter, avgifter, lön, arbete, sjukförsäkringen, nya lagar, barnomsorg etc.. Saker som har direkt påverkan på mig personligen. 

• Jonnynilsson

Uppskattar du höga skatter, bidragsberoende och utanförskap så är sossarna ditt parti.

Är du muslim och anser att vi behöver sharialagar så kan partiet Nyans vara något för dig.

Anser du att man skall kunna försörja sig på sin lön utan bidrag så kan du kika en bit till höger tills du hittar ett stort M.

• jellyfishh
    Jonnynilsson skrev 2022-05-05 10:56:30 följande:

Uppskattar du höga skatter, bidragsberoende och utanförskap så är sossarna ditt parti.

Är du muslim och anser att vi behöver sharialagar så kan partiet Nyans vara något för dig.

Anser du att man skall kunna försörja sig på sin lön utan bidrag så kan du kika en bit till höger tills du hittar ett stort M.

Intressant beskrivning. 
    Vad röstar du själv på? Om du vill berätta. 
  • Anonym (A)

Röstar ideologiskt på S. ?Alla ska med.? Värnar om både näringsliv, arbetstagaren och de utanför.

Har tidigare även röstat på Mp, även V skulle kunna vara aktuellt.

• Anonym (MED)

Kommer rösta på Medborgerlig samling. Respekt för skattebetalarnas pengar är den viktigaste frågan för mig. De som verkligen behöver stöd ska få det, men väldigt mycket kan kapas.

Sluta med stöd till trossamfund och studiecirklar. Sluta med flerbarnstillägg. Lägg ner ett stort antal myndigheter och avskaffa partibidragen. Och sedan kan det offentliga fokusera på sin kärnverksamhet. 

• Jonnynilsson
    jellyfishh skrev 2022-05-05 14:56:33 följande:
    Intressant beskrivning. 
    Vad röstar du själv på? Om du vill berätta. 
    Jag röstar på M. Men sneglar mot SD men känner mig inte riktigt bekväm med SD ännu så det får bli M i år.
  • jellyfishh
    Anonym (MED) skrev 2022-05-05 20:43:47 följande:

Kommer rösta på Medborgerlig samling. Respekt för skattebetalarnas pengar är den viktigaste frågan för mig. De som verkligen behöver stöd ska få det, men väldigt mycket kan kapas.

Sluta med stöd till trossamfund och studiecirklar. Sluta med flerbarnstillägg. Lägg ner ett stort antal myndigheter och avskaffa partibidragen. Och sedan kan det offentliga fokusera på sin kärnverksamhet. 

EnAnonumius skrev 2022-05-05 10:49:04 följande:

Hur tänker ni kring att rösta på partier som troligtvis inte kommer in i riksdagen och därmed inte kommer kunna göra så mycket skillnad? Jag förmodar att ni trots det ser fördelar eftersom ni kommer rösta på dem så hade varit intressant att läsa hur ni ser på det.

• Anonym (MED)
    jellyfishh skrev 2022-05-07 22:47:48 följande:

Hur tänker ni kring att rösta på partier som troligtvis inte kommer in i riksdagen och därmed inte kommer kunna göra så mycket skillnad? Jag förmodar att ni trots det ser fördelar eftersom ni kommer rösta på dem så hade varit intressant att läsa hur ni ser på det.

Jag har tidigare resonerat att det är en bortkastad röst. Men efter coronapaketet släpptes igenom har jag förlorat allt förtroende för de borgerliga partierna som annars skulle vara alternativen. Och tänker långsiktigt. De kanske inte kommer in I år men ju fler röster desto mer uppmärksamhet och ökar chansen att komma in 2026.
  • Anonym (qqq)
    jellyfishh skrev 2022-05-05 10:39:10 följande:
    Gjorde det igår, hjälpte inte tyvärr.
    Varför tror du då att det kommer hjälpa om  du får tusen olika svar här? Ingen blir klokare av att folk skriver ett inlägg på familjeliv - hur ska du särskilja vilka som faktiskt kan något eller bara babblar, eller vill framför sin egen individuella åsikt? 

Är det inte bättre att du börjar följa partiledardebatt i tv, tittar på Almedalsveckan i sommar osv. Läs på alla partiers partiprogram någon månad innan valet. 
  • Anonym (T)

Jag tänker att man måste välja det man står för och att det på sikt gör skillnad. Tittar man historiskt så har ju partier både kommit in och åkt ur riksdagen.

Kommer med intresse att följa tråden. Det politiska läget är ju ovanligt instabilt pga kriget och exempelvis Nato-frågan kan nog få stort utrymme i valdebatten.
  • EnAnonumius

Alla partier började på det sättet.
    De kom heller inte in i riksdagen de "första valen" de ställde upp i.

Så det är något man får ha i tanken är att man får tänka lite långsiktig när man röstar på mindre partier som inte är "inne i riksdagen" ännu.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • jellyfishh
    Anonym (qqq) skrev 2022-05-08 06:40:14 följande:
    Varför tror du då att det kommer hjälpa om  du får tusen olika svar här? Ingen blir klokare av att folk skriver ett inlägg på familjeliv - hur ska du särskilja vilka som faktiskt kan något eller bara babblar, eller vill framför sin egen individuella åsikt? 

Är det inte bättre att du börjar följa partiledardebatt i tv, tittar på Almedalsveckan i sommar osv. Läs på alla partiers partiprogram någon månad innan valet. 
    Fast själva syftet med tråden är ju att det ska vara individuella åsikter om varför folk röstar på ett visst parti? Syftet är inte att de ska rabbla upp en massa fakta om partierna. Jag tycker det blir intressant att läsa inför valet. 
  • Anonym (A)

Kan tipsa om att det är partiledardebatt ikväll på Agenda.

Svar på tråden Hjälp mig välja parti att rösta på!