• Anonym (skrubbsåret)

Skadade mig på väg till jobbet.

Hej

Jag skadade mig på väg till jobbet, ingen livshotande skada, men ändå så jag inte kan jobba. Jag jobbar på en kommunal arbetsplats och det som hände var att en pinne kom in i framhjulet på min cykel så det tog tvärstopp. 

Styret lossnade, det sitter kvar men snurrar runt och jag vet inte om det går att laga. 

Är det någon som vet vad jag ska söka på ang försäkring? Har fått veta att vi är försäkrade till och från jobbet också, men hittar inget på min kommuns hemsida. Jag har mailat kommunen, men vet av erfarenhet att det kan dröja med svar då de har mycket att göra så jag tänkte se om jag kan lösa det själv. 

• Svar på tråden Skadade mig på väg till jobbet.
  • Anonym (lll)

fråga din chef så får du nog snabbare svar än att maila kommunen, eller er administratör.

• Anonym (Facket)

Facket brukar kunna hjälpa

• Anonym (skrubbsåret)
    Anonym (lll) skrev 2022-05-06 07:39:42 följande:

fråga din chef så får du nog snabbare svar än att maila kommunen, eller er administratör.

Det skulle jag, om hen hade jobbat idag. Vi är utan chef för närvarande och får 'låna' en som bara jobbar tre dagar i veckan. Övrig tid är hen onåbar. 
  • sextiotalist
    Anonym (skrubbsåret) skrev 2022-05-06 07:37:41 följande:
    Skadade mig på väg till jobbet.

Hej

Jag skadade mig på väg till jobbet, ingen livshotande skada, men ändå så jag inte kan jobba. Jag jobbar på en kommunal arbetsplats och det som hände var att en pinne kom in i framhjulet på min cykel så det tog tvärstopp. 

Styret lossnade, det sitter kvar men snurrar runt och jag vet inte om det går att laga. 

Är det någon som vet vad jag ska söka på ang försäkring? Har fått veta att vi är försäkrade till och från jobbet också, men hittar inget på min kommuns hemsida. Jag har mailat kommunen, men vet av erfarenhet att det kan dröja med svar då de har mycket att göra så jag tänkte se om jag kan lösa det själv. 

Du är troligen försäkrad via AFA. Ta kontakt med skyddsombudet på din arbetsplats, så hjälper han/hon henne med detta
  • Anonym (skrubbsåret)
    Anonym (X) skrev 2022-05-06 07:59:42 följande:

Prata med din chef.

Hen arbetar bara tre dagar i veckan och är onåbar övrig tid. (Om man inte ringer på hens privata telefon) 

Hen är bara utlånad till oss eftersom vi i nuläget saknar chef och kommunens politiker har inte bestämt sig än om vi ska få någon eller knös ihop med någon annan enhet och få en chef på det viset. 

• Anonym (skrubbsåret)
    sextiotalist skrev 2022-05-06 08:10:42 följande:
    Du är troligen försäkrad via AFA. Ta kontakt med skyddsombudet på din arbetsplats, så hjälper han/hon henne med detta
    Vi har tyvärr inget skyddsombud då ingen vill ha den rollen. Jag ska kolla med den andra arbetsplatsen inom vår enhet om det finns någon där som kanske kan hjälpa mig, de är i helt andra byggnader en bit bort från oss. Tack för tipset. 
  • Anonym (X)
    Anonym (skrubbsåret) skrev 2022-05-06 08:12:48 följande:

Hen arbetar bara tre dagar i veckan och är onåbar övrig tid. (Om man inte ringer på hens privata telefon) 

Hen är bara utlånad till oss eftersom vi i nuläget saknar chef och kommunens politiker har inte bestämt sig än om vi ska få någon eller knös ihop med någon annan enhet och få en chef på det viset. 

Vem sjukanmäler du dig till?
    Om det inte finns chef så finns det väl någon administratör? Chefens chef borde du kunna kontakta.
  • Anonym (X)

Du kan också ringa kommunens växel.

• Anonym (skrubbsåret)
    Anonym (X) skrev 2022-05-06 08:15:39 följande:
    Vem sjukanmäler du dig till?
    Om det inte finns chef så finns det väl någon administratör? Chefens chef borde du kunna kontakta.

Vi sjukanmäler till de närmaste kollegorna som vidarebefordrar det till övriga sedan skriver vi själva in det i kalendern via nätet. 

Administratören har mailats, men arbetsbelastningen är hög så jag räknar inte med svar inom de närmaste timmarna. 

• Anonym (Facket)
    Anonym (skrubbsåret) skrev 2022-05-06 08:21:06 följande:

Vi sjukanmäler till de närmaste kollegorna som vidarebefordrar det till övriga sedan skriver vi själva in det i kalendern via nätet. 

Administratören har mailats, men arbetsbelastningen är hög så jag räknar inte med svar inom de närmaste timmarna. 

Ta det lugnt, oavsett kommer det ta veckor innan du får någon ersättning.
  • Anonym (Fia)

Jag säger också, ta det lugnt. 
    Det kallas färdolycksfall och är du anställd inom kommun & region så hanteras det av AFA. Via arbetsplatsens intranät brukar det finnas en länk till något slags portal där man anmäler olycksfall, färdolycksfall och tillbud av olika slag. Inom kommun brukar det kallas KIA.
    Då skickas ärendet vidare AFA samt viss info fördelas så att chef kan ta del av den och komplettera.
    Alternativt så kommer man hänvisa dig att göra anmälan direkt till AFA.
    Det som kan ersättas är bestående men samt sveda och värk. Sist jag var inblandad i denna typ av ärenden så fick man inte ersättning för skador på cykeln. Men kolla på ert intranät eller prata med facket om inte din chef kan svara på frågor. Det ska också finnas andra personer inom verksamheterna som är försäkringsrådgivare (alltså som gått kurser hos AFA och kan försäkringarna) som tillsammans med facklig part har ansvar för att informera medarbetarna. De kan finnas hos HR, löneenheten, i chefsledet eller lite varstans. 

• Anonym (skrubbsåret)

Jag fick snabbt svar av administratören och det var mycket riktigt KIA anmälan som skulle göras så det är gjort nu. 

Att jag ville göra den nu direkt är för att när jag väl är tillbaka på jobbet (antagligen måndag) så finns endast tid på rasten att göra sånt här just nu och jag behöver den för att vila huvudet. 

Tack för alla svar! 

• Anonym (Fia)
    Anonym (skrubbsåret) skrev 2022-05-06 09:33:59 följande:

Jag fick snabbt svar av administratören och det var mycket riktigt KIA anmälan som skulle göras så det är gjort nu. 

Att jag ville göra den nu direkt är för att när jag väl är tillbaka på jobbet (antagligen måndag) så finns endast tid på rasten att göra sånt här just nu och jag behöver den för att vila huvudet. 

Tack för alla svar! 

Vad bra att det blev gjort, krya på dig!
Svar på tråden Skadade mig på väg till jobbet.