Karl03 skrev 2022-05-06 11:34:40 följande:
Nu vet jag inte om det här är ett sextips egentligen i grunden. Men det här är ett råd till alla, både tjejer och killar naturligtvis. Men bryt i tid!
Slösa inte din egen eller den andres tid på ett förhållande du inte ifrån början är helt tillfreds med. Oavsett anledning.
Självklart kan ju tyckas, men baserat på egen erfarenhet av mig själv och andra så.
Funkar inte sexet bra? Nej, det kommer nog med allra största sannolikhet inte bli bättre med tiden. Glöm det. Dumpa och gå vidare. Du gör både dig själv och den andre en tjänst.
Är killen en jättebra kille med stor förhållandepotential, men du tänder inte på honom till 100 eller nåt sånt? Det kommer inte att växa fram! Han och i slutändan även du kommer bara att bli sårad och olycklig. Tro inte att det kommer att bli bättre bara du ändrar liiite på honom. Kommer aldrig att funka.
Inled absolut inte nåt med en person du avser att bara ändra lite på, sen är hen perfekt. Det är bara elakt.
Och låt personen gå! Vill hen inte längre vara i förhållandet är det inte mycket just du kan göra..
Jag tror att det är omöjligt att hitta en partner som är 100% perfekt från dag ett. Är man inte beredd att kompromissa, så dömer man sig själv till ett liv fyllt av uppbrott , separationer, skilsmässa och till sist ensamhet.
Man ska känna till de punkterna som man inte är beredd att vikaundan från. Vill man ha barn och ens nya partner säger kategoriskt nej, så kan det bara en deal breaker. Likaså om man skiljer sig åt vad gäller trohet och committment. Eller andra, mera konkreta saker saker som personlig hygien. Men det finns en miljon saker som man måste vara beredd på att kompromissa med och komma överens om. Det är lite infantilt att tro att man kan få allting precis som man vill.
Likaså, sex behöver inte vara himlastormande bra från dag ett. Tvärtom, det är ofta lite tafatt och kanske stapplande. Det kanske inte ens fungerar ett tag. Ta det lugnt, det kan bli sanslöst mycket bättre när man har spelat ihop sig lite.
Men du har helt rätt, man får aldrig ljuga för sig själv. Vet man att förhållandet är dödsdömt pga ens partner är otrogen, ljuger, håller på med droger eller kriminalitet, ägnar sig åt härskartekniker och verbal eller fysisk misshandel så kommer kan aldrig att kunna ändra på det själv. Då är det läge att avbryta innan man har blivit nedbruten själv.