• Anonym (velig)

Byta jobb lägre lön

Hej! Jag sitter på en tjänst som är otroligt stressig, leder utan att vara chef och sköter  tusen frågor högt och lågt i en väldigt rörig organisation. Personalomsättningen är hög och jag får ofta ta arbetsuppgifter på flera olika tjänster när det blir kris. Det har förekommit att jag har arbetat till småtimmarna. Arbetsmiljön är dålig och skitsnack sker helt öppet. Men jag har bra titel och lön. Nu söker jag ett jobb i lagom tempo där det verkar väldigt trevligt, det ligger bra till och det finns tid att jobba med utveckling vilket jag gillar. Inget ledarskap ( jag trivs inte riktigt med det även om jag har fått beröm) Men tjänsten är lite lägre än min nuvarande och lönen är några tusen lägre. Jag har inte fått något erbjudande men undrar - är det vettigt att acceptera ett sådant erbjudande? Förstör jag min karriär? 

• Svar på tråden Byta jobb lägre lön
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Alva)

Vad känner du själv spontant?
    Gillar du att ha mycket att göra, fast det är stressigt, fast du får jobba intill småtimmarna och att det sen ger dig beröm?
    Vissa är ju såna som gillar det, går igång på det, presterar som bäst under sådana förhållanden. 
    Om du inte tror att du själv skulle sakna tempot och berömmet på den lugnare arbetsplatsen så testa. Du kan inte mer än ångra dig och söka dig tillbaka till något som liknar det, längre fram. 
    För mig är inte pengar allt utan det finns annat. Och karriär behöver inte betyda uppåt på stegen utan kan vara att bredda sina kompetenser också.

• Anonym (om)
    Anonym (velig) skrev 2022-05-06 15:59:17 följande:
    Byta jobb lägre lön

Hej! Jag sitter på en tjänst som är otroligt stressig, leder utan att vara chef och sköter  tusen frågor högt och lågt i en väldigt rörig organisation. Personalomsättningen är hög och jag får ofta ta arbetsuppgifter på flera olika tjänster när det blir kris. Det har förekommit att jag har arbetat till småtimmarna. Arbetsmiljön är dålig och skitsnack sker helt öppet. Men jag har bra titel och lön. Nu söker jag ett jobb i lagom tempo där det verkar väldigt trevligt, det ligger bra till och det finns tid att jobba med utveckling vilket jag gillar. Inget ledarskap ( jag trivs inte riktigt med det även om jag har fått beröm) Men tjänsten är lite lägre än min nuvarande och lönen är några tusen lägre. Jag har inte fått något erbjudande men undrar - är det vettigt att acceptera ett sådant erbjudande? Förstör jag min karriär? 

Om inte ekonomin står och faller med de där tusenlapparna så skulle jag hellre välja en rimlig arbetssituation framför den något högre lönen. Om du slår ut det på arbetade timmar som du kommer att lägga så blir säkert lönen högre på det nya jobbet, om än inte i lönekuvertet. Men med en rimlig arbetssituation så kommer du sannolikt att ha både tid och ork över för annat du vill i livet. Och det är värt en hel del. 
  • Anonym (Inte bara $$)

Om du bränner ut dig totalt på din nuvarande arbetsplats pga usel arbetsmiljö så blir det inte mycket till karriär...
    Och vad är en karriär? Bara pengar och titlar, eller en möjlighet att trivas och orka med resten av livet? Du behöver ju inte stanna på det här nya stället resten av ditt liv heller. Ingen framtida arbetsgivare kommer tycka det är konstigt om du ändrat inriktning. Du behöver inte ens gå in på varför utan bara säga att du ville prova något nytt. De flesta ändrar riktning ett par gånger genom arbetslivet. Både uppåt, neråt och åt sidan.

• Anonym (Hoppade av ekorrhjulet)

Jag gick från en arbetsledarroll med bra lön till lokalvård med några tusen lägre.
    Var så innerligt trött på gnäll, skitprat, att ersätta folk som var hemma av diverse anledningar, skaffa vikarier och stå till svars uppåt.

Mitt gamla jobb var egentligen ett bra jobb men jag ledsnade bara en dag, kände att " nu skiter jag i detta", nu orkar jag inte ta med mig jobbet hem något mer.

Så jag sa upp mig så fort jag fått tag i ett jobb som lokalvårdare.

Har inte ångrat mig en sekund även om lönen idag ligger på 26 000, det räcker till mig, min lilla bil och min billiga två.

• Anonym (velig)

Ja, ni alla bekräftar vad jag känner själv, allt är inte titlar och pengar. Vi klarar oss bra ändå! Orkar inte må dåligt över jobbet mer, vissa söndagar har jag knappt orkat ta mig ur sängen av ren och skär söndagsångest. Man har ju bara ett liv. Jag struntar i prestige ändå. Ha en underbar helg allihop!

• Anonym (Trivsel)

Jag gick ner 10k i lön när jag bytte jobb för 3 år sedan. Har inte kommit tillbaka till den lönen jag lämnade då än men vantrivdes så mycket där och trivs 100 ggr bättre på mitt nuvarande så har aldrig sett tillbaka. 

• Räkan77

Ta det nya jobbet om du blir erbjuden anställning eller sök annat jobb. Om du vill boosta din karriär så kanske du kan läsa någon kvällskurs. 

Svar på tråden Byta jobb lägre lön