• Anonym (TS)

Era bästa tips för att motivera skoltrött tonåring?

15-åringen är skoltrött. Inte så att det är katastrof men man märker att hon tappat tempo och inspiration. Uppgifter blir sena, hon är sen iväg på morgonen. Små saker hela tiden.

Har ni några tips? Tycker hon har bra fritidsintressen och bra kompisar. Är det bara att vänta ut det? Snart är det ju sommarlo, tack och lov. Så det blir lite paus.

• Svar på tråden Era bästa tips för att motivera skoltrött tonåring?
  • FredrikLiksom

Jag var sjukt obekväm av det sociala spelet i den åldern vilket yttrade sig som skoltrötthet. Jag borde nog bytt sammanhang eller tagit ett sabbatsår. 

Nu lyckades jag komma fram arbetslivet utan utbildning så det gick bra ändå. Men ibland måste man kanske bryta mönster? Men det är svårt att ge råd till en 15-åring. Välmående måste gå först.

• Anonym (E)

Skulle inte göra några större insatser så nära sommarlov. Kanske köpa eller göra någon extra god frukost. Skicka med mellanmål eller bara gör något roligt.

• Anonym (Lo)

Ställ lite frågor om det sociala i skolan då och då så ger du ditt barn chansen att berätta om något är krångligt på den fronten. 

Tröttnade du själv på skolan i perioder när du var ung? Berätta om det för ditt barn. 

Går barnet i nian? I så fall sker förhoppningsvis ett stort lyft när gymnasiet startar. Generellt är ju gymnasiet betydligt roligare både vad gäller skolämnen och klasskompisar. Högstadiet är piss för många. 

Stötta där det behövs med själva skolarbetet och stå ut fram till lovet. Inte långt kvar nu. Ni kan göra en skolavslutningskalender av tex ett måttband där ni klipper av en cm för varje dag fram till sommarlovet. 

• Anonym (TS)

Tack ni som svarat!!! Dottern går i 8:an.

Vi har nu fått ett möte bokat tillsammans med hennes lärare. Så får vi se vad det ger för utfall.

När jag själv var i hennes ålder så tuggade jag liksom bara på, är nog för plikttrogen för att vara sen med uppgifter och liknande. Så jag känner inte igen mig från min egna högstadietid. Högstadiet var en jobbig tid men inte just med skolarbetet.

• Anonym (A)

Vi har samma situation hemma hos oss. Flera inlämningar som släpat sen förra terminen och många mail med ämneslärare. Nu är hon så när i kapp med allt, vad jag vet. Jag hoppas att sommarlovet ger ett break och att hon får tillbaka motivationen till nian i höst.
    Hon har precis berättat att det är lite struligt med tjejerna i skolan så hon känner sig lite utanför och det påverkar hennes lust att vara där också såklart.

• Anonym (TS)

Liten uppdatering, vi hade möte på skolan i veckan. Det är väl så att dottern och hennes två bästa kompisar är rätt less nu. De har haft många prov och hela 8:an har varit väldigt intensiv. Motivationen tryter, särskilt om hon får uppgifter som är repetition eller lätta. Då blir det tråkigt. De triggar också varandra så om en tycker det är tråkigt så tycker alla det är tråkigt?

Hennes mattelärare har nu sagt att om avsnittet är tråkigt och hon tycker att hon redan kan det så går hon direkt på de sista och svåraste uppgifterna, sen får hon andra uppgifter. Sen ska de få sitta med andra elever på lektionerna. Så man bryter gruppen under lektionstid.

Så det är i alla fall något som händer. Så får vi väl kanske mest invänta  sommarlovet.

• Anonym (Lo)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-14 09:47:11 följande:

Liten uppdatering, vi hade möte på skolan i veckan. Det är väl så att dottern och hennes två bästa kompisar är rätt less nu. De har haft många prov och hela 8:an har varit väldigt intensiv. Motivationen tryter, särskilt om hon får uppgifter som är repetition eller lätta. Då blir det tråkigt. De triggar också varandra så om en tycker det är tråkigt så tycker alla det är tråkigt?

Hennes mattelärare har nu sagt att om avsnittet är tråkigt och hon tycker att hon redan kan det så går hon direkt på de sista och svåraste uppgifterna, sen får hon andra uppgifter. Sen ska de få sitta med andra elever på lektionerna. Så man bryter gruppen under lektionstid.

Så det är i alla fall något som händer. Så får vi väl kanske mest invänta  sommarlovet.

Vad bra! Jag känner igen situationen. Har två barn (betydligt yngre än dina) som ända sedan förskoleklass klagat över att skolan är tråkig för att det är för lätt. Det är svårt att få skolan att anpassa till de som har lättare för sig. All extrakraft som finns läggs på de som halkar efter (vilket är förståeligt när resurserna tryter). 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-14 10:12:37 följande:
    Vad bra! Jag känner igen situationen. Har två barn (betydligt yngre än dina) som ända sedan förskoleklass klagat över att skolan är tråkig för att det är för lätt. Det är svårt att få skolan att anpassa till de som har lättare för sig. All extrakraft som finns läggs på de som halkar efter (vilket är förståeligt när resurserna tryter). 
    Fast jag tycker nog genomgående att våra skolor varit väldigt duktiga på att se barnen och anpassa uppgifter  - vi har tre barn, och 15-åringen är äldst. Det är nog inte riktigt där grundproblemet ligger. Hon har nog mer tappat sugen. Tror att det har mycket med åldern att göra, tonåren är en känslig tid. Sen hjälper det nog ändå lite med roligare uppgifter. Men kanske mest att lärarna bryr sig och tar sig tid att prata med henne och fråga hur hon mår.
Svar på tråden Era bästa tips för att motivera skoltrött tonåring?