• Ledsenheten

    Fotad i fartkamera

    Hej! Inatt körde en kille hem min bil med mig och mina vänner i och så körde han för fort förbi en kamera som då blixtrade. Får veta sen att killen inte ens har körkort! Kan jag på något sätt åka dit för detta då det är min bil? Kommer jag få ett brev hem med böter? Tänker att dom lär ju inte hitta han i något körkortsregister då han inte har körkort. Är nojig och från och med nu får jag väll börja kontrollera folk som kör min bils körkort ????

  • Svar på tråden Fotad i fartkamera
  • Anonym (T)
    Ledsenheten skrev 2022-05-07 11:25:29 följande:
    Fotad i fartkamera

    Hej! Inatt körde en kille hem min bil med mig och mina vänner i och så körde han för fort förbi en kamera som då blixtrade. Får veta sen att killen inte ens har körkort! Kan jag på något sätt åka dit för detta då det är min bil? Kommer jag få ett brev hem med böter? Tänker att dom lär ju inte hitta han i något körkortsregister då han inte har körkort. Är nojig och från och med nu får jag väll börja kontrollera folk som kör min bils körkort ????


    Ja, det får jag ju hoppas, att det blir konsekvenser både för dig och han som körde. 
  • Ledsenheten
    Anonym (T) skrev 2022-05-07 11:31:01 följande:
    Ja, det får jag ju hoppas, att det blir konsekvenser både för dig och han som körde. 
    Vad menas? Jag visste ju inte att han inte hade körkort? Känner inte personen och har ingen aning om vad han heter eller något.
  • Anonym (Bilägare med körtkort)

    Det kommer nog inte bara hem en lapp i brevlådan med en bot.
    Du får inte låta någon utan körkort köra din bil.

    Händer det upprepade gånger så kan polisen beslagta bilen. Detta vet jag med säkerhet då en körkortslös bekant "lånade" min bil mot mitt vetande en gång, och blev stoppad av polisen.

  • Ledsenheten
    Anonym (Bilägare med körtkort) skrev 2022-05-07 11:39:30 följande:

    Det kommer nog inte bara hem en lapp i brevlådan med en bot.
    Du får inte låta någon utan körkort köra din bil.

    Händer det upprepade gånger så kan polisen beslagta bilen. Detta vet jag med säkerhet då en körkortslös bekant "lånade" min bil mot mitt vetande en gång, och blev stoppad av polisen.


    Okej kommer det en bot även om dom inte kan identifiera föraren? Kommer aldrig hända igen att jag lånar ut min bil till någon jag inte vet säkert har körkor!!
  • Anonym (Hmm)
    Ledsenheten skrev 2022-05-07 11:38:16 följande:
    Vad menas? Jag visste ju inte att han inte hade körkort? Känner inte personen och har ingen aning om vad han heter eller något.
    Dock är det samtidigt ditt ansvar att den som får köra din bil, har körkort eller är nykter. Om personen ljuger om att ha körkort, är en annan sak. Du kan ju å andra sidan ljuga med att han sa att han hade det.
    Det är ju nog sällan folk ber att få se det också.
  • Anonym (Bilägare med körtkort)
    Ledsenheten skrev 2022-05-07 11:45:14 följande:
    Okej kommer det en bot även om dom inte kan identifiera föraren? Kommer aldrig hända igen att jag lånar ut min bil till någon jag inte vet säkert har körkor!!
    Jag vet inte, ledsen. 
    Frågan är kanske inte om polisen kan identifiera föraren, utan om du kan det. För den frågan kommer ju att komma. Och väljer du att inte samarbeta så blir det problematiskt.
  • Drottningen1970

    Ingen kommer att hända om det är första göra gången. Du har varit oaktsam  genom att låna ut bilen utan att kolla körkortet.
     Grunden för att dömas för tillåtande av olovlig körning är att det ska finnas uppsåt dock.

    i grova fall så kan man själv förlora sitt körkort om man med vetskapen om att föraren saknar KK ändå lånar ut sin bil.

  • Anonym (Hmm)

    Tror dock att du inte får någon bot alls hemskickad, om de inte kan identifiera föraren.

  • Drottningen1970

    Det du verkligen bör ta dig en funderare på är om denna vän verkligen är någon du vill ha i ditt liv när han sätter dig i en så rutten sits. Låter inte som en bra person.

  • EnAnonumius
    Ledsenheten skrev 2022-05-07 11:25:29 följande:
    Fotad i fartkamera

    Hej! Inatt körde en kille hem min bil med mig och mina vänner i och så körde han för fort förbi en kamera som då blixtrade. Får veta sen att killen inte ens har körkort! Kan jag på något sätt åka dit för detta då det är min bil? Kommer jag få ett brev hem med böter? Tänker att dom lär ju inte hitta han i något körkortsregister då han inte har körkort. Är nojig och från och med nu får jag väll börja kontrollera folk som kör min bils körkort ????


    Du det är din plikt att försäkra dig själv att den som framför fordonet du åker med (din bil eller om du åker med någon annans bil) har körkort från första början, och aldrig "ta för givet" att personen har körkort för att h*n sitter bakom ratten. En person kan vara skicklig förare fast h*n saknar körkort.

    Ja, böterna blir utställda på den som äger bilen.
    Kommer det fram att killen som körde din bilen och du dessutom tillät det så kan du få böter för det med. För som sagt det är din plikt att ta reda på att den som skall kära din bil har ett giltigt körkort.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Fotad i fartkamera