• Anonym (Ord på känslan)

Sätta ord på känslor

Hej!

En fråga.

Vid vilken ålder börjar barn på eget bevåg kunna sätta ord på sina känslor?

Ex) Barnet gråter och säger sedan ?jag är arg?. 

Jag menar alltså att barnet själv uttrycker ord på känslan utan stöttning ifrån vuxen, exempelvis ?jag ser att du är arg nu, varför?? Etc.

• Svar på tråden Sätta ord på känslor
  • Anonym (Q)

Rätt tidigt. Vi hade babytecken för "glad", "arg", "ledsen" och "rädd" och de kunde definitivt använda sig av dem korrekt vid 1 års ålder. Kommer inte ihåg när de använde de talade orden, men säkert innan två års ålder.

Anonym (Q) skrev 2022-05-07 13:30:16 följande:

Rätt tidigt. Vi hade babytecken för "glad", "arg", "ledsen" och "rädd" och de kunde definitivt använda sig av dem korrekt vid 1 års ålder. Kommer inte ihåg när de använde de talade orden, men säkert innan två års ålder.

Hör det till det ?normala? eller är dina barn tidigt utvecklade med att sätta ord på sina känslor?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ord på känslan) skrev 2022-05-07 13:36:31 följande:
    Hör det till det ?normala? eller är dina barn tidigt utvecklade med att sätta ord på sina känslor?
    Jag tror att det är normalt om de får verktygen att göra det. Dels med att vi faktiskt tyckte att det var viktigt att ta med tecken för känslor från allra första början och dels genom att aktivt försöka sätta ord på deras och våra egna känslor. De jobbade ju en hel del på förskolan med med att lära barnen känna igen och sätta ord på känslor hos sig själv och andra från småbarnsavdelningen och framåt.
    Till saken hör att vi har passionerade barn som har haft många (många, många) tillfällen att uppleva hela spektrat av känslor. Lite mindre dramatiskt lagda barn kanske inte exponeras på samma sätt.
    Anonym (mammy) skrev 2022-05-07 13:45:39 följande:

Det är inte normalt och betyder att barnen har psykopatiska drag 

Kan du utveckla mera hur du menar med onormalt och psykopatiska drag.
  • Anonym (ooo)

Barnet måste ju få höra orden i kontexter där de kan koppla ihop känsla + ord. Har man tillknäppta föräldrar som inte själva säger att de är ledsna när de gråter, eller ens visar att de är ledsna osv - hur ska barnet då lära sig? 

• Anonym (A)

Runt två års ålder.

Svar på tråden Sätta ord på känslor