• Anonym (Brottsoffer)

    Hem och bil vandaliserad av minderåriga.

    Hej, 
    För att fatta mig kort så har jag, och 4 grannar fått våra fordon och hem vandaliserade av tre småkillar (12-15) år gamla. 
    De har kastat handbollstora stenar på våra bilar, ytterdörrar, fasader och fönster, vilket resulterat hos mig, krossad ruta, sprickor i fasad (stenhus), skadad ytterdörr samt en buckla och 40cm repa på min bil. 

    En granne jagade rätt på en av de tre killarna. Han vägrade givetvis uppge namn och adress, men tillslut så fick vi hans föräldrars nummer. Det blev en lite uppståndelse när grannen fångade in honom, och en av de som kom ut, följde killen hem och rapporterade till mamman vad som hänt, och lämnade grannens nummer. 

    De hade nu ringt och ville "prata om saken". Deras son hade sagt att han inte gjort något. Dock har jag själv och 2 grannar övervakning som tydligt visar vad killen gör. 

    Grannen sa att han kommer ta detta vidare, polisanmäla, endera enbart denne kille, och om han berättar vilka vännerna var, så även dem. 
    Vad kommer hända nu? Killen är ju under 15. Jag ett fönster som måste bytas, en dörr som måste lagas och en bil som måste repareras. Jag vill inte betala en krona för detta. 
     


    Polisanmälan är kanske det som jag måste göra. Men hur får jag ersättning för skadorna. Jag personligen bryr mig inte om vännerna anges eller ej, jag vill bara ha mina skador reparerade. Jag vill ju inte att mina försäkringar skall påverkas för dessa ouppfostrade ungar inte vet rätt eller fel.

  • Svar på tråden Hem och bil vandaliserad av minderåriga.
  • Anonym (Polisanmäl!)

    Självfallet ska ni alla drabbade göra en polisanmälan, om inte annat för att de ska inse allvaret i vad de har gjort. Vad blir nästa grej om de inte stoppas och får några reprimander? Kasta sten ifrån en viadukt på förbipasserande bilar på E4:an? Sluta dalta! Även om det är ungdomar så är de fullt medvetna om vad de gör. Om din granne blev vittne till händelsen och tog fast en av grabbarna så har ni bra bevisläge. Kontakta ditt försäkringsbolag och hör med dem vad som gäller angående skadorna på hus och bil. Men polisanmäl för guds skull!!! 

  • Tom Araya

    Gör polisanmälan.

    Kontakta ditt försäkringsbolag.

    De kommer att ge dig informationen du efterfrågar.

  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2022-05-08 01:47:21 följande:

    Gör polisanmälan.

    Kontakta ditt försäkringsbolag.

    De kommer att ge dig informationen du efterfrågar.


    Alla drabbade grannar bör göra lika och självklart medverkar ni till utredning med det underlag ni har.
  • Anonym (Brottsoffer)

    Tack för svar. 
    Jag fick numret till ena föräldern som ville komma till mig och "prata" om det med mig med, men jag sa att jag inte kan ikväll. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga när han kommer hit. Polisanmälan lär jag behöva göra, för annars kan jag inte gå vidare med försäkringsbolaget. 

    Men jag får ringa försäkringsbolaget imorgon och höra mig för, och även försäkringsbolaget för bilen. Tur man har fullförsäkrat. Skall även kolla över skadorna i bättre dagsljus imorgon.

    Måste säga att jag är förvånad över hur killens far tyckte det hela var ett pojkstreck som man borde ha överseende med och vill samtala om saken som att det skulle få hela grejen ur världen. 

    När jag var i den åldern så skulle jag aldrig ens tänka tanken att kasta in stenar på 3-4kg mot oskyldigas fönster, dörrar eller på parkerade bilar. Vart är välden på väg?

  • Tom Araya
    Anonym (Brottsoffer) skrev 2022-05-08 01:51:51 följande:

    Tack för svar. 
    Jag fick numret till ena föräldern som ville komma till mig och "prata" om det med mig med, men jag sa att jag inte kan ikväll. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga när han kommer hit. Polisanmälan lär jag behöva göra, för annars kan jag inte gå vidare med försäkringsbolaget. 

    Men jag får ringa försäkringsbolaget imorgon och höra mig för, och även försäkringsbolaget för bilen. Tur man har fullförsäkrat. Skall även kolla över skadorna i bättre dagsljus imorgon.

    Måste säga att jag är förvånad över hur killens far tyckte det hela var ett pojkstreck som man borde ha överseende med och vill samtala om saken som att det skulle få hela grejen ur världen. 

    När jag var i den åldern så skulle jag aldrig ens tänka tanken att kasta in stenar på 3-4kg mot oskyldigas fönster, dörrar eller på parkerade bilar. Vart är välden på väg?


    Om ni ska träffa föräldrarna till utövarna så ska det i så fall vara ett gemensamt möte med alla drabbade + alla (kända) förövares föräldrar och att ni kan visa upp alla skador. Föräldrarna bör då visa intresse av uppgörelse där de står för skador eller i alla fall självrisk samt förstår allvaret, annars är det bara att hänvisa till polisanmälan och neka till möte.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2022-05-08 02:06:39 följande:
    Om ni ska träffa föräldrarna till utövarna så ska det i så fall vara ett gemensamt möte med alla drabbade + alla (kända) förövares föräldrar och att ni kan visa upp alla skador. Föräldrarna bör då visa intresse av uppgörelse där de står för skador eller i alla fall självrisk samt förstår allvaret, annars är det bara att hänvisa till polisanmälan och neka till möte.
    Jag tänker här också att föräldrarna kanske kan och vill påverka sina barn att ange de förövare vars namn ännu inte är kända för er.
  • Anonym (H)

    Spela ljudet från alla samtal/möten med barnens föräldrar 

  • Anonym (Polisanmäl!)
    Anonym (Brottsoffer) skrev 2022-05-08 01:51:51 följande:

    Tack för svar. 
    Jag fick numret till ena föräldern som ville komma till mig och "prata" om det med mig med, men jag sa att jag inte kan ikväll. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga när han kommer hit. Polisanmälan lär jag behöva göra, för annars kan jag inte gå vidare med försäkringsbolaget. 

    Men jag får ringa försäkringsbolaget imorgon och höra mig för, och även försäkringsbolaget för bilen. Tur man har fullförsäkrat. Skall även kolla över skadorna i bättre dagsljus imorgon.

    Måste säga att jag är förvånad över hur killens far tyckte det hela var ett pojkstreck som man borde ha överseende med och vill samtala om saken som att det skulle få hela grejen ur världen. 

    När jag var i den åldern så skulle jag aldrig ens tänka tanken att kasta in stenar på 3-4kg mot oskyldigas fönster, dörrar eller på parkerade bilar. Vart är välden på väg?


    Pappan tycker såklart inte innerst inne att det är ett pojkstreck men försöker förminska händelsen så att ni inte ska göra en polisanmälan. Med tanke på pappans syn på händelsen så borde du tacka nej till ett möte och istället låta det här gå rätt till genom att göra en polisanmälan och låta polisen sköta resten. Det är ju ett brott som de har begått i form av vandalisering. 
  • AnnaSturesson

    Gör en anmälan till försäkringsbolaget och Polisen nu. Vill föräldrarna komma och prata så ska alla grannar vara med samtidigt, annars kan han ringa och prata med polisen.

    berätta hur det har gått.

  • Anonym (Vim)

    Personligen hade jag inte pratat med barnens föräldrar i det här läget. Vad finns att säga liksom? Omfattningen av skadorna kommer att framgå i polisanmälan och i kontakten med försäkringsbolagen. Om barnen vill be om ursäkt kan det ske när det formella är överstökat. Förmodligen vill föräldern göra upp om saken utan Polis. Soc mfl, men jag tror ni på lång sikt gör barnen en otjänst genom att göra så. Hade det varit en enda ruta möjligen, men det här här ju omfattande vandalisering. 


    Jag hade i ditt läge anmält omedelbart till Polisen och försäkringsbolaget och sen låtit ärendet ha sin gång där. Sen, när det är klart, kan ni träffa barnen i pedagogiskt syfte, om ni vill. 

Svar på tråden Hem och bil vandaliserad av minderåriga.