• Anonym (Skulder över öronen)

Utmätning och ensamstående

Heej! Någon som har/haft skulder och utmätning som jobbar heltid och har då exestensminimum. Har en dotter på snart 10år.Jag vet att det är ens eget fel när man kommer in i denna skuldfälla. Jag mår sån skit. Någon som är i samma situation eller varit. Jag har ca. 200.000kr sammanlagt så det känns som det aldrig kommer bli skuldfri.

• Svar på tråden Utmätning och ensamstående
  • Anonym (Hmm)

Vad är din fråga, egentligen?

• Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (Skulder över öronen) skrev 2022-05-08 10:32:11 följande:
    Utmätning och ensamstående

Heej! Någon som har/haft skulder och utmätning som jobbar heltid och har då exestensminimum. Har en dotter på snart 10år.Jag vet att det är ens eget fel när man kommer in i denna skuldfälla. Jag mår sån skit. Någon som är i samma situation eller varit. Jag har ca. 200.000kr sammanlagt så det känns som det aldrig kommer bli skuldfri.

Hej
    Förstår att det är tufft. Leva med skulder är väldigt nedbrytande
    Om du vill ha stöd i din situation och även se på lösningar så finns det gratis skuldrådgivning via kommunen (budget och skuldrådgivning). Rådgivaren har tystnadsplikt och utgår från din situation.

Ta hand om dig
  • Drottningen1970

200.000 är inga fantastisummor ändå. Du kommer att bli skuldfri. Sedan börjar du om.
    Du kommer att ha det knapert ett tag men det har du säkert redan haft. Du får behålla mer att leva på än om du exempelvis haft socialbidrag.

• Anonym (Hmm)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-08 10:44:53 följande:

200.000 är inga fantastisummor ändå. Du kommer att bli skuldfri. Sedan börjar du om.
    Du kommer att ha det knapert ett tag men det har du säkert redan haft. Du får behålla mer att leva på än om du exempelvis haft socialbidrag.

Socialbidrag ÄR existensminimum.
    Drottningen1970 skrev 2022-05-08 10:44:53 följande:

Nja...
    Normalbeloppet kan på pappret se större ut men så är inte alltid fallet.
    Försörjningsstöd räknar fler faktiska kostnader (och varje månad)som tex el, hemförsäkring och a-kassa medan kronofogden räknar in dessa i normalbeloppet enligt schablon som är lika för alla.
    Om du har utmätning kan du i regel inte få anstånd med csn något du kan få när du uppbär försörjningsstöd.
    Det finns ytterligara skillnader.
    Det är tufft att leva med både utmätning och försörjnimgsstöd.
  • Drottningen1970
    Anonym (Hmm) skrev 2022-05-08 11:00:55 följande:
    Socialbidrag ÄR existensminimum.
    Ja? Har jag sagt nåt annat?

Har man utmätning av lönen får man behålla mer att leva av än om man exempelvis hade socialbidrag. Således har man med löneutmätning bättre levnadsstandard än om man hade flrsörjningsstöd så man klarar sig helt ok.
  • Anonym (Hmm)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-08 11:14:27 följande:
    Ja? Har jag sagt nåt annat?

Har man utmätning av lönen får man behålla mer att leva av än om man exempelvis hade socialbidrag. Således har man med löneutmätning bättre levnadsstandard än om man hade flrsörjningsstöd så man klarar sig helt ok.
    Fast ts säger ju indirekt att hon efter utmätning bara kommer att ha existensminimum, alltså samma som socialbidrag.
  • Drottningen1970
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-05-08 11:12:48 följande:
    Nja...
    Försörjningsstöd räknar fler faktiska kostnader (och varje månad)som tex el, hemförsäkring och a-kassa medan kronofogden räknar in dessa i normalbeloppet enligt schablon som är lika för alla.
    Om du har utmätning kan du i regel inte få anstånd med csn något du kan få när du uppbär försörjningsstöd.
    Visst är det tufft Men görbart. 200.000 är som sagt ändå ingen horribel summa. Och vid löneutmätning så vet du att det är en begränsad tid tills skulden är betald. Du kan även göra saker under tiden som förbättrar läget så som att öka din inkomst. Du kan även få nedsatt belopp att betala om det exempelvis skulle hända saker som gör att betalningsförmågan minskar.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-05-08 11:17:47 följande:
    Fast ts säger ju indirekt att hon efter utmätning bara kommer att ha existensminimum, alltså samma som socialbidrag.
    Och KF säger samma sak, man har existensminimum efter utmätning men de kallar det förbehållsbelopp istället men summan är densamma.

kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2021-03-09-hur-mycket-far-jag-behalla-av-min-lon-i-en-utmatning
  • Drottningen1970
    Anonym (Hmm) skrev 2022-05-08 11:17:47 följande:
    Ja, men det är det jag upplyser henne om att det inte riktigt stämmer, då förbehållsbeloppet man får behålla vid löneutmätning är lite större än existensminimun/försörjningsstöd.

Jag försöker alltså pepp henne med att det kanske inte blir så hemskt som hon befarar.
  • Anonym (Hmm)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-08 11:20:25 följande:
    Ja, men det är det jag upplyser henne om att det inte riktigt stämmer, då förbehållsbeloppet man får behålla vid löneutmätning är lite större än existensminimun/försörjningsstöd.

Jag försöker alltså pepp henne med att det kanske inte blir så hemskt som hon befarar.
    Fast du har fel. Läs min nästa kommentar.
  • Drottningen1970
    Anonym (Hmm) skrev 2022-05-08 11:24:04 följande:
    Fast du har fel. Läs min nästa kommentar.
    Ok. Visst. Vi säger så. Det kommer att bli ett helvetet för TS, utan ljus i tunneln.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-05-08 11:12:48 följande:
    Nja...
    De räknar bara schablon om du inte ger dem rätt uppgifter.

Skickar du in dina uppgifter ordentligt så blir det rätt.
    Drottningen har rätt här att KF lämnar mer pengar kvar än vad man får av socialen.

TS, det är görbart! Hur mycket kommer dras varje månad under utmätningen? Du kan ju själv räkna ut ungefär hur lång tid det kommer ta. Har du möjlighet att jobba extra, övertid osv så kommer det gå ännu fortare.
    Kan du betala av ca 50 000 kr/år så tar det ju bara 4-5 år att bli av med allt.
  • Anonym (Hitta småsummor)

Hitta småsummor om du kan för att bli av med skulden snabbare. Jag har själv skulder hos kronofogden. Mitt är bara drygt 26000 men för mig som har sjukersättning på lägstanivå är det ganska mycket ändå.

Som det ser ut nu tar de 830 kr direkt. Om jag inte betalar in en krona extra är det färdigbetalt i September 2026. 4 år och 5 månader idag allt. Men om jag lyckas hitta så lite som 20 kr i veckan kommer jag vara klar i Februari 2026. 7 månader tidigare.  Och om mitt mål om 50 kronor extra inbetalt i veckan klaffar så kommer jag vara klar redan i juni 2025. Med 50 kr i veckan kommer jag alltså kunna skära över ETT ÅR från skuldtiden. Och då är skatteåterbäringen varje år inte medräknad, det brukar vara ett par hundralappar. 

Gå in på dina sidor på Kfm och lek lite med skuldprognosen. Även om det bara är småsummor varje vecka kan det göra mycket, om inte annat för ditt psyke. Jag går in varje måndag och swishar förra veckans överblivna matbudgeten. 

Anonym (Hej) skrev 2022-05-08 11:37:46 följande:
    De räknar bara schablon om du inte ger dem rätt uppgifter.

Skickar du in dina uppgifter ordentligt så blir det rätt.
    Drottningen har rätt här att KF lämnar mer pengar kvar än vad man får av socialen.

TS, det är görbart! Hur mycket kommer dras varje månad under utmätningen? Du kan ju själv räkna ut ungefär hur lång tid det kommer ta. Har du möjlighet att jobba extra, övertid osv så kommer det gå ännu fortare.
    Kan du betala av ca 50 000 kr/år så tar det ju bara 4-5 år att bli av med allt.
    Jag säger nja igen...det beror på situationen.

Normalbeloppet hos KF ( för en ensamstående 5157kr) ska räcka till fler kostnader än försörjningsstödets riksnorm (4250 kr) som el, hemförsäkring, a-kassa, fackavgift och årskontroller för tandvård och viss akuttandvård.
    Dessa kostnader äter ganska snabbt upp det där lilla extra som du får behålla.
    Försörjningsstöd ger dig även för faktiska kostnader för t.ex el så har du t.ex en högre kostnad en månad så får du för hela beloppet men du får inte lägre utmätning. 

Du kan som sagt få anstånd med csn vid försörjningsstöd men inte vid utmätning. Har man en återbetalning på tex 1000 är det ganska kännbart.
    Risken att ny skuld är ju överhängande och det kan kännas ganska tröstlöst att ha utmätning och hamna i ny skuld hela tiden.

Inom försörjningsstöd kan du ansöka om andra kostnader vid behov såsom ny telefon, viss hemutrustning etc och i vissa fall rekreation med ditt barn. Detta brukar du i regel inte kunna vid utmätning.

Vid utmätning kan du få kostnader för läkarvård och medicin men det läggs ut som en månadskostnad (högkostnadsbeloppen/12) vilket förutsätter att du lägger undan dessa pengar varje månad) vilket blir tufft om du har dyra mediciner som kostar mer än månadsbeloppet vid varje uttag (t.ex adhd-medicin)
    Vid försörjningsstöd får du dessa kostnader när de uppstår och behöver inte spara.

Men en klar fördel vid utmätning är ju att du har ett jobb, ett sammanhang som ju är värt väldigt mycket.
    Om du är sambo/gift räknas ju inte hela dennes inkomst vilket ju också spelar stor roll. Vid försörjningsstöd räknas ju bådas inkomster till minsta krona.
    De räknar ju även minsta lilla insättning som inkomst vilket ju inte kronofogden gör.

Kronofogden räknar även mycket oftare med hela den faktiska hyran upp till ganska högt belopp vilket ju är en klar fördel.

Men håller med dig om det sista
    Klart det är görbart! Tror det är bra att tänka som du gör, att räkna ut hur lång tid på ett ungefär det kommer att ta så att det blir överskådligt.
  • elmadumle

Gå in på kf:s sida och sök skuldsanering. De räknar på om man kan betala sina skulder inom rimlig tid, det är 15 år hos kf, kan du inte betala inom 15 år har du stor chans att få skuldsanering. Eftersom du har ett minderårigt barn kan du dessutom få tre år att betala på, skuldsaneringen löper på under fem år men du betalar bara tre år.

Drottningen1970 skrev 2022-05-08 11:20:25 följande:

Om TS nu kommer från att ha levt med försörjningsstöd kanske det är en tröst men om hen kommer från en vardag med hela lönen och ändå en kamp med ekonomin är det ju dessvärre nog inte någon tröst.

Både försörjningsstöd och förbehållsbeloppet brukar benämnas som existensminimum.
Svar på tråden Utmätning och ensamstående