• Sun 8 May 2022 10:58
    5186 visningar
    7 svar
    7
    5186

    Nio missfall på rad

    De senaste två åren har jag ägnat alldeles för många timmar åt att googla om upprepade tidiga missfall, så nu provar jag istället att skapa en egen tråd. 


    Jag är nyss fyllda 43 år. För två år sedan började vi försöka få ett syskon till vår fyraåring, väl medvetna om att vi var sent ute, men vi ville försöka. 


    Jag blev gravid på första försöket, men fick missfall 4+5. Två månader senare var jag gravid igen, med samma resultat. Sedan juli 2020 har jag haft nio (!) graviditeter bekräftade med digitalt CB, samtliga har slutat i tidiga missfall mellan 4+4 och 5+0.

    Jag går på Levaxin och har nu ett TSH på strax över 1,0. 

    I år har jag redan hunnit med tre missfall, i januari, februari och senast idag. Jag har gjort VUL och tagit prover, men allt ser normalt ut. 


    Finns det någon som har erfarenhet av något liknande? Jag fattar att mina ägg
    är gamla, men jag vet samtidigt att det finns många över 40 som lyckas, och jag har ju bevisligen väldigt lätt för att bli gravid. 


     

  • Svar på tråden Nio missfall på rad
  • Tue 7 Jun 2022 11:07
    #1

    Hej! Kanske har du lågt progesteron? Det kan vara en faktor bakom upprepade missfall...

    Vad jobbigt det måste vara att få så många missfall ???? Jag blev också gravid på första försöket men det slutade också i missfall. Jag är 42 år. 

  • Tue 7 Jun 2022 11:29
    #2

    Kan det vara att du har för bra immunförsvar? att ditt immunförsvar ser din killes dna som något främmande?

  • Wed 8 Jun 2022 06:44
    #3

    Hur ser övriga värden ut? 

    D-vitamin, B12, Folsyra, TPO-ak, järn osv?

  • Sat 18 Jun 2022 11:11
    #4

    Kolla tråden vi som snart är gravida efter utredning i aten under samma kategori. Finns mycket att läsa och den är aktiv om någon har frågor. Där står det om immunförsvaret. Jag hade precis samma som dig men när jag gjorde IVF. Finns embryon, många blastocyster, flera till frysen och gravid varje gång men med tidiga missfall. Började ana att det var något med min kropp och googlade. Mitt tydliga symtom var att jag började toksvettas på natten när embryot fastnade och så höll det på så fram till missfallet.när embryot inte fäste svettades jag inte. Tog kontakt med dr d i Aten och gjorde utredning med efterföljande medicinering. Sen blev det två barn på varderaförsta försöket och då vart jag ändå 38 år (ivf där sonen kom vid färskåterföringen och dottern kom vid frysåterföringen och är nu 1 dygn gammal). Jag har hunnit fylla 43 år men kan väl säga att graviditeten gått som en dans. Sprang t ex efter sonens cykel i v. 36 då han ska lära sig cykla. Lycka till och pm:a mig om du har några frågor. 

  • Sun 19 Jun 2022 23:44
    #5
    minaimaginärabarn skrev 2022-06-18 11:11:19 följande:

    Kolla tråden vi som snart är gravida efter utredning i aten under samma kategori. Finns mycket att läsa och den är aktiv om någon har frågor. Där står det om immunförsvaret. Jag hade precis samma som dig men när jag gjorde IVF. Finns embryon, många blastocyster, flera till frysen och gravid varje gång men med tidiga missfall. Började ana att det var något med min kropp och googlade. Mitt tydliga symtom var att jag började toksvettas på natten när embryot fastnade och så höll det på så fram till missfallet.när embryot inte fäste svettades jag inte. Tog kontakt med dr d i Aten och gjorde utredning med efterföljande medicinering. Sen blev det två barn på varderaförsta försöket och då vart jag ändå 38 år (ivf där sonen kom vid färskåterföringen och dottern kom vid frysåterföringen och är nu 1 dygn gammal). Jag har hunnit fylla 43 år men kan väl säga att graviditeten gått som en dans. Sprang t ex efter sonens cykel i v. 36 då han ska lära sig cykla. Lycka till och pm:a mig om du har några frågor. 


    Så intressant, jag har varit gravid 4 gånger och jag har också svettats stora mängder på natten när jag varit gravid och fått missfall tidigt varje gång.


    Vad för typ av medicin fick du ta för dina immunproblem? Jag har läst att många tar prednisolon, funderar på om man ska våga självmedicinera vid nästa FET i augusti/september. Känner att det är dåligt med tid för fler långa utredningar och vet inte om dr D jobbar sommartid, är 36 år och är extremt deprimerad och stressad över vår situation, 3 år av barnlöshet har satt djupa spår. Därav att jag funderar på självmedicinering.

  • Sun 19 Jun 2022 23:46
    #6
    minaimaginärabarn skrev 2022-06-18 11:11:19 följande:

    Kolla tråden vi som snart är gravida efter utredning i aten under samma kategori. Finns mycket att läsa och den är aktiv om någon har frågor. Där står det om immunförsvaret. Jag hade precis samma som dig men när jag gjorde IVF. Finns embryon, många blastocyster, flera till frysen och gravid varje gång men med tidiga missfall. Började ana att det var något med min kropp och googlade. Mitt tydliga symtom var att jag började toksvettas på natten när embryot fastnade och så höll det på så fram till missfallet.när embryot inte fäste svettades jag inte. Tog kontakt med dr d i Aten och gjorde utredning med efterföljande medicinering. Sen blev det två barn på varderaförsta försöket och då vart jag ändå 38 år (ivf där sonen kom vid färskåterföringen och dottern kom vid frysåterföringen och är nu 1 dygn gammal). Jag har hunnit fylla 43 år men kan väl säga att graviditeten gått som en dans. Sprang t ex efter sonens cykel i v. 36 då han ska lära sig cykla. Lycka till och pm:a mig om du har några frågor. 


    Försökte PM:a dig men din profil är privat så det funkade inte.
  • Tue 21 Jun 2022 08:20
    #7
    Petraa skrev 2022-06-19 23:44:53 följande:

    Så intressant, jag har varit gravid 4 gånger och jag har också svettats stora mängder på natten när jag varit gravid och fått missfall tidigt varje gång.


    Vad för typ av medicin fick du ta för dina immunproblem? Jag har läst att många tar prednisolon, funderar på om man ska våga självmedicinera vid nästa FET i augusti/september. Känner att det är dåligt med tid för fler långa utredningar och vet inte om dr D jobbar sommartid, är 36 år och är extremt deprimerad och stressad över vår situation, 3 år av barnlöshet har satt djupa spår. Därav att jag funderar på självmedicinering.


    Låter ju som du har imunologiska problem. Kolla in forumet som jag nämnde. Där lär man sig mycket

    Ska försöka ordna med min profil. Allt med dr d går rätt fort och han verkar jobba för det mesta. Du behöver inte åka dit heller utan kan köra på distans. Kostar ju en del med alla prover men tycker det var värt allt eftersom jag då vet att jag får bästa hjälp. För mig har det varit så att min kropp varit som mest aktiv i början av graviditeten så har fått ta en hel del intralipiddropp som kompmiment. Vet inte vart du bor med Marie på fertilitetsplus är supertrevlig och hjälpsam. Har jobbat med imunologi i mer ön 20 år. De mediciner som jag tagit är fragmin, trombyl, prednisolon, levaxin. Inför försök vill dr d att man tar ganska höga doser av omega 3 (kapslar) då det fungerar som antiinflammatoriskt. Jag har dock inte följt denna rek. 
Svar på tråden Nio missfall på rad