• sapa

    Present vid utebliven examen?

    Hej, 
    Vi har en familjemedlem som nu tar sin examen, dvs studenten nu i juni. 
    Nu har han informerat familjen om att han inte kommer få ta ut sin examen och kommer således heller inte få några slutbetyg, dock planeras studentfest från hans mammas sida och allt som hör till.

    Då vi aldrig varit med om detta undrar jag hur andra ställt sig. Firar en detta? (det känns såklart inte kul att inte komma om fest ändå arrangeras)
    Ska en köpa studentpresenter?
    Hur tänker ni? :) 

  • Svar på tråden Present vid utebliven examen?
  • Overthetop

    Beror på. Vill personen som tar examen ha present och fest mm? 
    Ser det inte automatiskt som ett misslyckande, kan finnas flera anledningar till att examen uteblir.

  • callmepreggoornot

    Självklart skulle jag köpa present. Ungdomen har tagit sig igenom skoltiden med allt vad det innebär även om det föll på målsnöret. Ett samlat betygsdokument brukar inneha många kurser som faktiskt är avklarade.

  • Mortiscia80

    Naturligtvis, han har ju gått ut från gymnasiet. Misstänker att det varit tufft för honom dessutom med tanke på resultatet, då kan man behöva en extra puff.

  • Danielp91

    Självklart inte. Present är väl till för att fira att man gått ur skolan? Har man gått ur skolan om man ska tillbaka dit efter eller under sommaren? Nej. Är presenten till för att berätta för sagda personen att - Här belönar vi misslyckande. Det är nästan omöjligt att inte få slutbetyg och den största anledningen till att inte få det är frånvaro, det är ett aktivt val inte ett snubblande på målsnöret.

  • Magical
    sapa skrev 2022-05-08 18:14:19 följande:
    Present vid utebliven examen?

    Hej, 
    Vi har en familjemedlem som nu tar sin examen, dvs studenten nu i juni. 
    Nu har han informerat familjen om att han inte kommer få ta ut sin examen och kommer således heller inte få några slutbetyg, dock planeras studentfest från hans mammas sida och allt som hör till.

    Då vi aldrig varit med om detta undrar jag hur andra ställt sig. Firar en detta? (det känns såklart inte kul att inte komma om fest ändå arrangeras)
    Ska en köpa studentpresenter?
    Hur tänker ni? :) 


    Jag jobbar på gymnasiet. Vi har mängder med elever varje år som inte får ut alla betyg till slut, men som förstås firar studenten med sina vänner ändå. 

    Tycker verkligen ni ska fira att personen avslutar sin gymnasietid (oavsett hur betygen ser ut). Idag är det inte så stigmatiserande som förr, när man inte ens fick vara med på studenten, om man inte fick ut examen. Idag får man komplettera på komvux, folkhögskola osv. Det är ett fantastiskt system vi har i Sverige på det sättet. 
    Ni är inbjudna till ett firade, då vore det väl oartigt att inte komma, om ni hade tänkt det egentligen. 
  • Magical
    Danielp91 skrev 2022-05-08 18:41:40 följande:

    Självklart inte. Present är väl till för att fira att man gått ur skolan? Har man gått ur skolan om man ska tillbaka dit efter eller under sommaren? Nej. Är presenten till för att berätta för sagda personen att - Här belönar vi misslyckande. Det är nästan omöjligt att inte få slutbetyg och den största anledningen till att inte få det är frånvaro, det är ett aktivt val inte ett snubblande på målsnöret.


    Vad du är cynisk. Som jag skrev i förra inlägget så är det en hel del elever som inte får till examen (trots att skolorna gjort massor med insatser). Om du har hängt med lite i media sista åren har du läst att pandemin har påverkat skolan på många sätt. I år är det nog extra många som inte får ut examen p.g.a hur det sett ut sista två åren. De elev som går ut gymnasiet just i är är de som drabbats hårdast av distansstudier, sjuka lärare, familjekarantän, själva varit sjuka, psykisk ohälsa osv. 
  • FruNyfiken
    sapa skrev 2022-05-08 18:14:19 följande:
    Present vid utebliven examen?

    Hej, 
    Vi har en familjemedlem som nu tar sin examen, dvs studenten nu i juni. 
    Nu har han informerat familjen om att han inte kommer få ta ut sin examen och kommer således heller inte få några slutbetyg, dock planeras studentfest från hans mammas sida och allt som hör till.

    Då vi aldrig varit med om detta undrar jag hur andra ställt sig. Firar en detta? (det känns såklart inte kul att inte komma om fest ändå arrangeras)
    Ska en köpa studentpresenter?
    Hur tänker ni? :) 


    Vår dotter var sjukskriven stor del av gymnasiet och vi beslutade efter diskussioner att vi skulle fira studenten som "vanligt" trots att hon behövde läsa in i efterhand. Anledningen var att hon skulle få fira studenten med sina vänner, för när man läser in i efterhand blir det inget studentfirande, Alla som kom till firandet var införstådd med att hon inte var klar med gymnasiet, men valde ändå att ha med en present och fira henne. Hon fick en jättefin stundent, vilket hon var värd, och har nu läst in gymnasiet och gått vidare med universitetsstudier. Ibland blir inte livet vad man trodde och att hon blev sjuk tyckte inte vi var anledning till att hon aldrig skulle få fira en ordentlig student.
  • Goldskin

    Det är väl klart han ska firas.
    förmodligen ligger det saker bakom och han har säkert gjort sitt bästa.
    min systers dotter kämpade med dyslexi och adhd, gick ut med utebliven betyg. Det är väl klart att det ska firas.

  • Utedasset

    Jag var sjukskriven större delen av 3e året på gymnasiet men fick ändå ta studenten med mina klasskompisar och vänner, sen studerade jag de ämnena jag saknade under sommaren och fick slutbetyg läsåret efter. 


    Klart han ska fira med sina vänner om han vill! 

Svar på tråden Present vid utebliven examen?