Anonym (Vardagslyx) skrev 2022-05-08 22:32:46 följande:
En weekend på spa kanske? Med eller utan vän. Annars vette sjutton.. Går jag till mig själv skulle lyx vara att sitta ensam och fika på café, gå på museum i lugn och ro, bara vara. Ta en helkväll framför tv:n med en massa gofika. Få massage.
Gå på museum var en bra idé. Älskar museum. Det får komma med på listan.
Fjäril kär skrev 2022-05-08 22:38:57 följande:
Att skämma bort sig själv handlar mer om att vara snäll mot sig själv i en extra svår tidsperiod. Det är ju lätt hänt att man i hjärtesorg "sunkar ner sig" och i princip slår på sig själv med att sluta äta, dålig hygien, gråta och älta och på olika sätt straffa sig själv för hur dålig man är som är dumpad och singel. Man är helt enkelt ingen snäll människa mot sig själv och det gör att ensam tid hemma blir ångest och jobbigt.
Att skämma bort sig själv handlar ju mer om att ta hand om sig i vardagen och införa vardagslyx, vara lite extra omhändertagande mot sig själv och hitta nån form av fristad i sitt eget sällskap som gör att dagarna tickar på och du helar dig själv.
Tappa upp ett hett bad och njut med dyr duschtvål, köp en ny badrock. Anstränga dig att klä dig snyggt och hålla dig fräsch för din egen skull. Ät frukost framför tv. Laga extra god mat. Duka fint med tända ljus och duk. Köp glassiga magasin och läs. Baka något. Tänd doftljus och koka te och mys i soffan och lyssnar på musik. Läs en bok eller ta dig tid att lyssna på en podd eller ljudbok. Pyssla med något du tycker om eller hitta nåt nytt att ägna dig åt på kvällarna hemma. Köp nya lakan och lyxa till det. Lös korsord, bygg pussel, börja virka... Umgås med dig själv och ge dig själv en mental kram.
Tack, det var en bra förklaring, tror att jag förstår konceptet bättre nu. Är inte helt säker på hur jag kan vara snällare mot mig själv än jag redan är, men det är nog bara för att i princip ingenting känns särskilt roligt eller stimulerande just nu.
Anonym (Pralin) skrev 2022-05-08 22:49:06 följande:
Min tolkning av begreppet att ?skämma bort sig själv? innebär att unna sig saker man tycker om som man inte hinner eller har prioriterat så ofta. Det kan vara att köpa en pralin ask eller resa till island och kleta in sig med lera. Det beror helt på ens egna intressen och preferenser.
Skulle jag skämma bort mig själv skulle jag avsätta tid till att läsa böcker. Det är något jag tyvärr inte får tid till nu men som jag verkligen älska och saknar. Det är lycka för mig. Böcker utmanar och utbildar samtidigt som de kan fungera som en flykt från ens verklighet när man behöver det.
Beklagar uppbrottet!
Tack!
Anonym (Flytta hem till pappa!) skrev 2022-05-08 22:50:43 följande:
Efter bägge mina större uppbrott har jag flyttat hem till pappa (växte upp nästan enbart med pappa) och har låtit han ta hand om mig som en bebis, 4 mål mat om dagen, pannkakor flera gånger i veckan, skicka pappa att köpa tamponger, övertala pappa att sträckse tv-serier jag vill se led mig eller att han skall baka sockerkaka eller göra varm choklad till mig. Senaste vändan var jag 32 :D
Han accepterar detta kanske en månad, sen börjar han ställa krav.
Män säger att jag har daddy issues...
Men skönt att bli bortskämd, svårt att skämma bort sig själv. Nu kan ju inte du flytta hem till min pappa, men flytta hem till någon som är villig att skämma bort dig ett tag.
Nämen, vad fint att du har en sådan relation till din pappa! Blir glad för din skull. Håll hårt i den. Tyvärr har jag ingen sådan relation till någon av mina föräldrar. Har ingen kontakt med ena föräldern och den andre skulle jag aldrig låta ta hand om mig, denne fick sin chans men tog den aldrig. Låter väldigt sällan någon ta hand om mig.
Anonym (Patricia) skrev 2022-05-09 10:53:10 följande:
Att skämma bort sig själv handlar ju om att göra saker som är bra för en och som får en att må lite bättre och det kanske mer på hemmaplan det är extra viktigt att hitta dom små andningshålen.
Att göra saker som är bra för en kan ju också vara att sluta göra saker som inte är bra... Och som i princip bara gör allt värre. Tex att läsa gamla sms, se bilder, titta på samma filmer och serier som man gjorde ihop etc. Att byta ut dom ledsna och destruktiva sakerna mot något nyttigare och roligare. Saker som gör det lite skönare att vara hemma
Att bara sitta hemma och hänga utan att göra något konstruktivt av tiden är ju oftast det som känns jobbigt och tankarna flödar. Det är då du behöver aktivera dig med saker. Baka, läs, möblera om, sy gardiner, virka, bygg dockskåp eller vad som nu intresserar dig.
Där sade du faktiskt något. Har velat bygga ett dockskåp i flera år men alltid skjutit upp det, hade helt glömt av det. Tack för råden!