• boxer1995

    Stört snål (snart) svärmor

    Måste bara få skriva av mig lite och uppskattar att även höra om andra har liknande historier inom ämnet. Behöver känna mig lite mindre ensam Flört Det hela startade egentligen med att jag och min sambo tog ett beslut om att gifta oss i sommar. Min svärmor har hela tiden varit en Hitler och har starkt narcisstiska drag. Hon manipulerar alla sina barn och den yngsta sonen har nästan ingen egen personlighet, utan är bara en ensam bitter kopia av sin mor och har därigenom saknat möjligheten att ens komma nära en kvinna. Hon höjer sina barn till skyarna och berättar gärna hur underbara dessa är och vilka talanger de är. Jag och sambon har två barn. Det ena är gemensamt och det andra är inte biologiskt hans, även om han har fadersrollen. Hans mamma är dock endast intresserad av sitt "riktiga" barnbarn.

    Är vi hos henne får vi inte göra någonting, inte ens åka hem utan hennes godkännande. Hon hoppar på våra inköp och när jag sparat och köpt ett fordon för mina pengar kom hon in och skrek "sälj den". Hur vi uppfostrar våra barn har hon åsikter lm.Tillsist fick jag såklart nog. Jag skrek ut all den frustration som byggts uppoch fick både henne och hennes man emot mig. Efter flera månader kunde vi lösa situationen och hon var så snäll och skulle bjuda både på alkohol och catering på bröllopet. Efter detta började det bara gå utför igen. Hon påpekade nästan varje gång vi sågs hur snälla och generösa dom var och vi skulle tacka. Vi valde då att tacka nej till cateringen och sa att vi löser detta själva. Då kom detta med alkoholen. Man uttryckte det som så att då kunde dem ju hjälpa till extra där. Vi har sagt flera gånger och skrivit i inbjudan att vi vill bjuda på förfriskningar och här är det inte vår ekonomi som är problemet, för vi kan lösa det utan dem. Men sedan kommer då motkravet. Hon ska "hjälpa" och ställa upp genom att köpa alkohol och sedan  ska gästerna swisha henne eller hennes man. Hon ska alltså ta betalt av våra gäster även om vi sagt att vi ska bjuda och pengarna ska gå tillbaka till dem. Detta är ju ingen hjälp som ni hör och vi tackade då nej till all hjälp från dem. Nu är de sårade och besvikna. Hur fan hanterar man en sån här människa? Hennes man är bara en toffel, så därför lägger jag ansvaret hos henne. Min familj köper klänningar till brudtärnorna, betalar för lokal och transport och har inga motkrav mer än att vi ska glädjas på vår dag.

  • Svar på tråden Stört snål (snart) svärmor
  • erikaABC

    Du och din kille ska ha ett gemensamt förhållningssätt gentemot svärmor.
    Ni måste fortsätta säga nej till det ni inte vill
    Ha inte för höga förväntningar angående stora förändringar.
    Förebygg jobbiga situationer. Säg nej och sätt gränser redan från början. Istället för att säga ja och då blir det konflikter om allt.
    Glesa ut träffarna. Man måste inte träffas så ofta. 
    Lär dig att ignorera. Låt det svärmor säger gå in i ena örat och ut genom det andra. Om du och din kille bestämmer er för att inte lyda svärmor så spelar det ju ingen roll vad hon tycker, ni kommer ju ändå inte göra som hon säger. Blir det jobbigt går du från bordet och plockar med disken. Lär dig strunta i svärmor.

  • Fossil

    Att hon inte intresserar nämnvärt sig för barnet som inte är hennes barnbarn är väl inte så märkligt?
    Lite får hon väl försöka bry sig men allvarligt talat, andras ungar är inte särskilt intressanta.

  • boxer1995
    Fossil skrev 2022-05-09 05:07:55 följande:

    Att hon inte intresserar nämnvärt sig för barnet som inte är hennes barnbarn är väl inte så märkligt?
    Lite får hon väl försöka bry sig men allvarligt talat, andras ungar är inte särskilt intressanta.


    Det är såna som dig som gör världen till en mindre trevlig plats... fattar ärligt inte vad ditt inlägg bidrar till? Mina barn är syskon o här gäller båda eller inga o kommer aldrig acceptera något annat. Hur du väljer att se på saken är upp till dig. Jag vägrar att se på medan mitt ena barn blir undanskjutet och inte det andra. Är så kul att det alltid kommer såna här svar på nästan alla trådar på detta forum. Egoister deluxe som bara existerar för att sänka andra o jävlas 
Svar på tråden Stört snål (snart) svärmor