Anonym (N) skrev 2022-05-09 17:38:52 följande:
Jag har haft cellförändringar (grad 2 och 3 tror jag) 2014. Minns inte hur det var med HPV..men jag fick göra konisering iallafall och fick bort allt. Hade ett barn sen innan och har fått två barn efter , yngsta är 3 månader gammal :)
Graviditeterna gick bra men jag har behövt ha cerklage för att hålla livmodertappen stängd hela graviditeten eftersom den har blivit kortare efter koniseringen. Tyvärr strulade det med att få bort cerklaget sen så jag fick göra akutsnitt med andra barnet och sen planerat snitt med tredje.
Men vill inte skrämma dig, det är inte alls säkert att det blir så om du skulle bli gravid , min läkare har sagt att det är ovanligt att man behöver ha cerklage när man bara har gjort en konisering. Och hade det inte varit för en läkarmiss (lång historia) så hade jag nog kunnat föda vanligt, i normala fall kan man det trots cerklage.
Lycka till! Och du får gärna fråga om du undrar något mer , minns som sagt inte allt men kan försöka svara :) Och försök tänka att det är tur att det upptäcktes iallafall!
Tack för alla era svar, uppskattar det verkligen. :)
Har såklart massor med funderingar kring detta och målar nog f-n på väggen... Är cellförändringar alltid "bara" cellförändringar eller kan det även innebära cancer? Hur går en kolposkopi till? Och konisering, tar man bort en del av livmodertappen?