• Anonym (rädd)

Cellförändringar? Jätteorolig!!!

Jag gjorde ett cellprov i mitten av februari och har nu sett på min sida på 1177 att jag fått en tid inbokad hos en läkare på kvinnokliniken. I journal anteckningar står det: "Cellprov taget i HKS 16/2 visar ASC-H, HPV 16. Kallas för en kolposkopi i slutet av maj"

Är jätteorolig och rädd. Vad innebär detta? Att jag har cellförändringar? En kolposkopi, läste jag är nån typ av biopsi. Är det för att utesluta cancer? Massa tankar far genom huvudet just nu. Någon som kan lugna mig lite och förklara vad detta möjligen innebär? Tack på förhand! 

• Svar på tråden Cellförändringar? Jätteorolig!!!
  • Anonym (H)

Även om jag inte har kunskap inom detta ämne, så min första fundering blir att det kan väl inte vara jätteakut/allvarligt med tanke på så sen ny tid

• Anonym (J)

ASC-H betyder höggradiga förändringar. HPV 16 är av de virus som anses som högrisk för cancer.

Jag hade samma provsvar för några år sen. Först genomgick jag två kolposkopier, alltså små biopsier. Den ena gjordes när jag var gravid och den andra strax efter. Då båda visade samma resultat, gjordes en konisering. Allt försvann. Jag fick sen göra två cellprov med ett halvårs mellanrum. Båda visade normalt och jag är nu "utslängd" ur specialprovtagningen och kommer att ta prover med sedvanligt intervall, dock resten av livet. 

• Anonym (Ja)

De har hittat atypiska skivepitelceller i cervix. En utveckling som tar många år att utvecklas till cancer. Provsvaret av kolposkopin visar hur djupt cellförändringar sitter och du kan behöva genomgå en konisering för att få bort dem och precis som J sa så får du gå på kontroller med jämna mellanrum efteråt för att se att allt är borta. Du behöver inte vara orolig men det är viktigt att du går på dessa kontroller.

• Anonym (N)

Jag har haft cellförändringar (grad 2 och 3 tror jag) 2014. Minns inte hur det var med HPV..men jag fick göra konisering iallafall och fick bort allt. Hade ett barn sen innan och har fått två barn efter , yngsta är 3 månader gammal :)
    Graviditeterna gick bra men jag har behövt ha cerklage  för att hålla livmodertappen stängd hela graviditeten eftersom den har blivit kortare efter koniseringen. Tyvärr strulade det med att få bort cerklaget sen så jag fick göra akutsnitt med andra barnet och sen planerat snitt med tredje. 
    Men vill inte skrämma dig, det är inte alls säkert att det blir så om du skulle bli gravid , min läkare har sagt att det är ovanligt att man behöver ha cerklage när man bara har gjort en konisering. Och hade det inte varit för en läkarmiss (lång historia) så hade jag nog kunnat föda vanligt, i normala fall kan man det trots cerklage. 

Lycka till! Och du får gärna fråga om du undrar något mer , minns som sagt inte allt men kan försöka svara :) Och försök tänka att det är tur att det upptäcktes iallafall! 

• Anonym (rädd)
    Anonym (N) skrev 2022-05-09 17:38:52 följande:

Jag har haft cellförändringar (grad 2 och 3 tror jag) 2014. Minns inte hur det var med HPV..men jag fick göra konisering iallafall och fick bort allt. Hade ett barn sen innan och har fått två barn efter , yngsta är 3 månader gammal :)
    Graviditeterna gick bra men jag har behövt ha cerklage  för att hålla livmodertappen stängd hela graviditeten eftersom den har blivit kortare efter koniseringen. Tyvärr strulade det med att få bort cerklaget sen så jag fick göra akutsnitt med andra barnet och sen planerat snitt med tredje. 
    Men vill inte skrämma dig, det är inte alls säkert att det blir så om du skulle bli gravid , min läkare har sagt att det är ovanligt att man behöver ha cerklage när man bara har gjort en konisering. Och hade det inte varit för en läkarmiss (lång historia) så hade jag nog kunnat föda vanligt, i normala fall kan man det trots cerklage. 

Lycka till! Och du får gärna fråga om du undrar något mer , minns som sagt inte allt men kan försöka svara :) Och försök tänka att det är tur att det upptäcktes iallafall! 

Tack för alla era svar, uppskattar det verkligen. :) 

Har såklart massor med funderingar kring detta och målar nog f-n på väggen... Är cellförändringar alltid "bara" cellförändringar eller kan det även innebära cancer? Hur går en kolposkopi till? Och konisering, tar man bort en del av livmodertappen? 
  • Anonym (rädd)

Jag fick en tid redan idag då jag ska ha planerad mens till det datumet jag fick inbokat först i slutet av maj. Gyn konstatera att jag har cellförändringar grad 3 och jag behöver göra en konisering för att få bort det. Han tog även cellprov och ett biopsi. På ett sätt var det skönt att få svar svart på vitt, jobbigare att gå omkring ovetandes och även få veta att det upptäcktes i god tid och att det går att få behandling. :)

Svar på tråden Cellförändringar? Jätteorolig!!!