• Mon 9 May 2022 16:50
    3359 visningar
    4 svar
    4
    3359

    Kapat Facebook!

    Hej!

    Jag har nu fått mitt Facebookkonto kapat och behöver HJÄLP!

    Detta är redan polisanmält och jag har ett diarienummer jag på något vis ska ge Facebook.

    Eftersom kaparna har både bytt mobilnummer och mailadress, så funkar inte Facebooks försök att hjälpa mig den vägen och det verkar omöjligt att hitta en kontakt-länk?

    Någon som har koll på vart man ska vända sig utöver till Polisen (som inte verkar veta vart man ska lämna diarienumret till Facebook)

  • Svar på tråden Kapat Facebook!
  • Mon 9 May 2022 16:57
    #1
    Gojtan skrev 2022-05-09 16:50:24 följande:
    Kapat Facebook!

    Hej!

    Jag har nu fått mitt Facebookkonto kapat och behöver HJÄLP!

    Detta är redan polisanmält och jag har ett diarienummer jag på något vis ska ge Facebook.

    Eftersom kaparna har både bytt mobilnummer och mailadress, så funkar inte Facebooks försök att hjälpa mig den vägen och det verkar omöjligt att hitta en kontakt-länk?

    Någon som har koll på vart man ska vända sig utöver till Polisen (som inte verkar veta vart man ska lämna diarienumret till Facebook)


    Förde första beklagar jag så mycket för det inträffade. Det måste kännas oerhört otäckt!!

    Förde andra: Jag förstår inte varför polisen inte kan hjälpa med att spåra IP-Adressen? Jag tror inte en privat person kan göra sådant, men polismyndigheten skall kunna göra det. Då lär man se vart personen var och är inloggad. Ibland kan man ju också se på datorn: ''Senast inloggad i Stockholm City'', så polisen lär ju kunna se exakta hemadress eller i alla fall vart personen varit inloggad på din Facebook konto.

    Så oerhört respektlöst att kapa någon annans konto. Vad vill personen liksom..?

    Jag hoppas allt blir bra! Jag har ingen mer tips, utan jag förstod inte riktigt varför polisen inte kan göra något, när de har utrustning för att kunna spåra IP?
  • Mon 9 May 2022 16:59
    #2
    RenLuft skrev 2022-05-09 16:57:06 följande:
    Förde första beklagar jag så mycket för det inträffade. Det måste kännas oerhört otäckt!!

    Förde andra: Jag förstår inte varför polisen inte kan hjälpa med att spåra IP-Adressen? Jag tror inte en privat person kan göra sådant, men polismyndigheten skall kunna göra det. Då lär man se vart personen var och är inloggad. Ibland kan man ju också se på datorn: ''Senast inloggad i Stockholm City'', så polisen lär ju kunna se exakta hemadress eller i alla fall vart personen varit inloggad på din Facebook konto.

    Så oerhört respektlöst att kapa någon annans konto. Vad vill personen liksom..?

    Jag hoppas allt blir bra! Jag har ingen mer tips, utan jag förstod inte riktigt varför polisen inte kan göra något, när de har utrustning för att kunna spåra IP?
    Det enda jag vet är att det är polisanmält. Jag har uppgett vad som hänt och mina uppgifter på Facebook. Jag har ingen aning om hur de går vidare med detta - OM de går vidare med detta! 
  • Mon 9 May 2022 17:13
    #3

    Hur vet vi att det verkligen är du som skriver?

  • Wed 18 May 2022 13:27
    #4

    Till dig och alla andra sm läser detta..

    Det ÄR faktist otroligt viktigt att använda bra och säkra lösenord..
    Sedan så måste man säkra sina konton genom att alltid använda ett annat e-postkonto som "säkerhetskonto", dvs. att om någon föraöker byta lösenordet till ditt konto, så skickas ett meddelande till ditt andra epostkonto och bytet går inte igenom förren du via detta meddelande har bekräftat att lösenordet FÅR bytas..

    Det är nämligen så att de flesta "kapade" konton för sociala medier, inte är kapade på sedvanligt vis.. utan förövaren har på ett eller annat sätt gissat sig till ditt enkla lösenord, och om du då använder samma lösenord på flera sociala medier/epostkonton etc. så "kapar denne alla dessa.. genom att själv byta lösenord, och sedan byta e-postadress för kontot..

    Allt detta är lätt att undvika om man t.ex. 1: läser och använder "WinGuider-metoden för att skapa säkrare lösenord som är lätta att komma ihåg, och att skriva in:
    ANVÄND WINGUIDER-METODEN FÖR ATT ENKELT SKAPA SÄKRARE LÖSENORD SOM ÄR LÄTTA ATT KOMMA I HÅG & LÄTTA ATT SKRIVA IN.


    och därefter praktiserar WinGuiders tips om hur ni skyddar era konton från oönskade lösenorde byten osv.:

    SÅ SKYDDAR NI ERA ONLINE-KONTON

    FRÅN OÖNSKADE LÖSENORDSBYTEN!


    Och angående lösenorden!
    Om ni t.ex. har hittat på lösenordet "min katt Misse har svart och vit päls"
    Så kan ni använda det som grund för era onlinelösenord:


    Facebook blir t.ex. fejjan-MkMhs&vp, osv. fär ni använder ert slang för tjänsten och via bindestreck lägger till ert  egenskapade lösenord..

    Då vet ni alltid vilket lösenord som gäller för vilken tjänst, samtidigt som lösenorden blir mycket säkrare än de ni troligtvis använder i dag..

Svar på tråden Kapat Facebook!