• Tom Araya

    Alexander Bard om koranbränningar och upplopp.

    Alexander Bard igen...
    Hårda och provocerande uttalanden om Koranbränningarna och upploppen... 

    Men jag har svårt att hitta riktigt bra motargument till det han säger, så kanske har han ändå viktiga poäng... eller...?

    Lyssna på hela inlägget innan du kommenterar och var saklig.

    Argument för/emot det Bard här säger.



  • Svar på tråden Alexander Bard om koranbränningar och upplopp.
  • Embla twopointoh

    Jag tycker han har rätt i sak.
    -Hatbrottslagstiftningen är godtycklig och dessutom onödig.
    -De som inte kan hantera att andra människor använder sin yttrandefrihet är hot mot demokratin.
    -De tjänstemän och politiker som böjer sig för människor med våldskapital är ett hot mot demokratin.
    -Politikerna på vänsterkanten är fadda och vågar inte stöta sig med en stor väljargrupp.
    -Extremfeminister och extrema miljö-/klimat är ett lika stort hot mot demokratin som vilka fundamentalister som helst, då de alla vill införa totalitarism.

  • Anonym (Jz)

    Det är inte demokrati om 3 vargar och ett lamm röstar om vem som ska ätas upp till middag. Allt har sina gränser, även yttrandefrihet. Den gränsen heter hets mot folkgrupp eller kanske hatbrott. Det ska dock vara väldigt, väldigt högt i tak.

    Frågan är om koranbränningen är hets mot folkgrupp. Jag är närmare att tro att det är det. Det är som att klä sig ut i nazister och ropa ut heil hitler framför en synagog. Eller att ha en performance grov våldtäkt av en svensk hora av dygdliga muslimer. Vissa saker kan och måste yttras på ett mindre blodtörstigt sätt.

    That being said, svensk lag fortfarande gäller och alla som har kastat sten mot polisen borde sitta inne att par år för att tagga ner.

    Summa summarum, jag tycker inte att det skulle vara olagligt att bränna koran. Men att göra en demonstration av det är en annan sak. Om man har lust att demonstrera på det sätet så borde tillstånd ges, men inte mitt i en stad. Så att en muslimsk familj inte kan ta en promenad utan att se på skiten. Men en gång när man har gett tillstånd då är det tillåtet och det ingår i polisens jobb att skydda demonstrationen och demonstranten.

  • Embla twopointoh
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-09 18:38:05 följande:

    Det är inte demokrati om 3 vargar och ett lamm röstar om vem som ska ätas upp till middag. Allt har sina gränser, även yttrandefrihet. Den gränsen heter hets mot folkgrupp eller kanske hatbrott. Det ska dock vara väldigt, väldigt högt i tak.

    Frågan är om koranbränningen är hets mot folkgrupp. Jag är närmare att tro att det är det. Det är som att klä sig ut i nazister och ropa ut heil hitler framför en synagog. Eller att ha en performance grov våldtäkt av en svensk hora av dygdliga muslimer. Vissa saker kan och måste yttras på ett mindre blodtörstigt sätt.

    That being said, svensk lag fortfarande gäller och alla som har kastat sten mot polisen borde sitta inne att par år för att tagga ner.

    Summa summarum, jag tycker inte att det skulle vara olagligt att bränna koran. Men att göra en demonstration av det är en annan sak. Om man har lust att demonstrera på det sätet så borde tillstånd ges, men inte mitt i en stad. Så att en muslimsk familj inte kan ta en promenad utan att se på skiten. Men en gång när man har gett tillstånd då är det tillåtet och det ingår i polisens jobb att skydda demonstrationen och demonstranten.


    Den enda gräns jag anser att yttrandefriheten bör ha, är direkt uppmaning till brott.

    Hets mot folkgrupp är inte en vettig gräns. För det första är det godtyckligt exakt vad som räknas som folkgrupp, i alla fall har aldrig jag hört till exempel skadegörelse på en kristen kyrka benämnas på det sättet, det är bara vissa grupper som är skyddsvärda (för, det handlar ju inte ens längre om folkgrupp, utan tydligen också om religion. Muslimer är liksom inte etniskt homogena. Judar är en annan femma.). För det andra så börjar detta utnyttjas för att sätta dit meningsmotståndare, som att det av vissa försöker få det till att det är hets mot folkgrupp att till exempel offentligt protestera mot att personer med snopp ska byta om på damernas. Eller att det är hets mot folkgrupp att demonstrativt bränna en bok.
  • Anonym (Mina)

    I sak håller jag med honom. Sen att han företräder ett parti som har ett väldigt spretigt partiprogram, vill värna de som frivilligt säljer sex för att ta bort sexköp som brott mm... det är en helt annan sak. 
    Bara det faktum att Paludan aviserade att han skulle bränna koran, Paludan själv dök inte ens upp men ÄNDÅ blir det upplopp och folk börjar kasta sten på polisen... visar väl att det är det inte är demokratin det är fel på. Utan de som vill leva i den och ta skydd under allt som är bra med Sverige men inte köper den grundlagsskyddade rätt som kommer med det.
    Lyssna gärna på intervjun med Paludan hos Kvartal. Det var intressant att höra var han kom ifrån så att säga, hur han själv beskriver det han gör.
    Jag är kristen, inte bara så att jag är döpt och går i kyrkan på dop utan jag ser mig själv som mer aktiv än genomsnittet. Men så här, om någon skulle ställa sig och elda upp en bibel så skulle jag väl inte säga så mycket om det. Däremot skulle jag på ett ännu starkare och mer tydligt sätt stå upp för och värna de värden som bibeln motsvarar inom ramen för min tro. Om någon attackerar så gör motstånd på ett annat sätt, inte på det som någon försöker provocera fram!

  • Dr Nail
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-09 18:38:05 följande:

    Det är inte demokrati om 3 vargar och ett lamm röstar om vem som ska ätas upp till middag. Allt har sina gränser, även yttrandefrihet. Den gränsen heter hets mot folkgrupp eller kanske hatbrott. Det ska dock vara väldigt, väldigt högt i tak.

    Frågan är om koranbränningen är hets mot folkgrupp. Jag är närmare att tro att det är det. Det är som att klä sig ut i nazister och ropa ut heil hitler framför en synagog. Eller att ha en performance grov våldtäkt av en svensk hora av dygdliga muslimer. Vissa saker kan och måste yttras på ett mindre blodtörstigt sätt.

    That being said, svensk lag fortfarande gäller och alla som har kastat sten mot polisen borde sitta inne att par år för att tagga ner.

    Summa summarum, jag tycker inte att det skulle vara olagligt att bränna koran. Men att göra en demonstration av det är en annan sak. Om man har lust att demonstrera på det sätet så borde tillstånd ges, men inte mitt i en stad. Så att en muslimsk familj inte kan ta en promenad utan att se på skiten. Men en gång när man har gett tillstånd då är det tillåtet och det ingår i polisens jobb att skydda demonstrationen och demonstranten.


    Sitta inne ett par år kommer bara att göra dem mer kriminella.

    Ska vi ta bort dem på riktigt ska de sitta minst 30 år.
  • Tom Araya
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-09 18:38:05 följande:

    Det är inte demokrati om 3 vargar och ett lamm röstar om vem som ska ätas upp till middag. Allt har sina gränser, även yttrandefrihet. Den gränsen heter hets mot folkgrupp eller kanske hatbrott. Det ska dock vara väldigt, väldigt högt i tak.

    Frågan är om koranbränningen är hets mot folkgrupp. Jag är närmare att tro att det är det. Det är som att klä sig ut i nazister och ropa ut heil hitler framför en synagog. Eller att ha en performance grov våldtäkt av en svensk hora av dygdliga muslimer. Vissa saker kan och måste yttras på ett mindre blodtörstigt sätt.

    That being said, svensk lag fortfarande gäller och alla som har kastat sten mot polisen borde sitta inne att par år för att tagga ner.

    Summa summarum, jag tycker inte att det skulle vara olagligt att bränna koran. Men att göra en demonstration av det är en annan sak. Om man har lust att demonstrera på det sätet så borde tillstånd ges, men inte mitt i en stad. Så att en muslimsk familj inte kan ta en promenad utan att se på skiten. Men en gång när man har gett tillstånd då är det tillåtet och det ingår i polisens jobb att skydda demonstrationen och demonstranten.


    Borde då de som kastar sten och bränner upp polisbilar dessutom åtalas för hatbrott (utöver brott i form av våld, hot och skadegörelse), eftersom deras agerande har grund i hat mot svenska myndigheter och svenska lagar?
  • Tom Araya
    Embla twopointoh skrev 2022-05-09 18:54:49 följande:
    Den enda gräns jag anser att yttrandefriheten bör ha, är direkt uppmaning till brott.

    Hets mot folkgrupp är inte en vettig gräns. För det första är det godtyckligt exakt vad som räknas som folkgrupp, i alla fall har aldrig jag hört till exempel skadegörelse på en kristen kyrka benämnas på det sättet, det är bara vissa grupper som är skyddsvärda (för, det handlar ju inte ens längre om folkgrupp, utan tydligen också om religion. Muslimer är liksom inte etniskt homogena. Judar är en annan femma.). För det andra så börjar detta utnyttjas för att sätta dit meningsmotståndare, som att det av vissa försöker få det till att det är hets mot folkgrupp att till exempel offentligt protestera mot att personer med snopp ska byta om på damernas. Eller att det är hets mot folkgrupp att demonstrativt bränna en bok.
    Det är även godtyckligt vad som kan räknas som "hets" eftersom det är känslomässigt baserat.
  • Tom Araya
    Anonym (Jz) skrev 2022-05-09 18:38:05 följande:

    Det är inte demokrati om 3 vargar och ett lamm röstar om vem som ska ätas upp till middag. Allt har sina gränser, även yttrandefrihet. Den gränsen heter hets mot folkgrupp eller kanske hatbrott. Det ska dock vara väldigt, väldigt högt i tak.

    Frågan är om koranbränningen är hets mot folkgrupp. Jag är närmare att tro att det är det. Det är som att klä sig ut i nazister och ropa ut heil hitler framför en synagog. Eller att ha en performance grov våldtäkt av en svensk hora av dygdliga muslimer. Vissa saker kan och måste yttras på ett mindre blodtörstigt sätt.

    That being said, svensk lag fortfarande gäller och alla som har kastat sten mot polisen borde sitta inne att par år för att tagga ner.

    Summa summarum, jag tycker inte att det skulle vara olagligt att bränna koran. Men att göra en demonstration av det är en annan sak. Om man har lust att demonstrera på det sätet så borde tillstånd ges, men inte mitt i en stad. Så att en muslimsk familj inte kan ta en promenad utan att se på skiten. Men en gång när man har gett tillstånd då är det tillåtet och det ingår i polisens jobb att skydda demonstrationen och demonstranten.


    Din metafor om vargar och lamm här är inte helt relevant.
    Dels handlar det inte om val mellan något som ens kan liknas vid att döda/äta upp någon, det är ingen som offras av att yttrandefrihet gäller och nyttjas.

    Yttrandefrihet liksom inskränkning av yttrandefrihet kan inte peka ut enskilda eller grupper, utan gäller alla. Det är yttrandefriheten som offras och det gäller både "vargar" och "lamm".
  • Embla twopointoh
    Tom Araya skrev 2022-05-09 22:31:35 följande:
    Det är även godtyckligt vad som kan räknas som "hets" eftersom det är känslomässigt baserat.
    Precis. Detsamma gäller faktiskt hat. Främst Vänstern försöker framställa all kritik, även saklig sådan, som varande hat (eller möjligtvis fobi). Om ett offer för misshandel eller skadegörelse tillhör en utsatt grupp, muslim eller homosexuell eller vad det nu är, så ska det genast vridas till att de blev utsatta för brottet på grund av sin religion eller läggning, trots att det egentligen inte finns några indikationer på att det är fallet. Jag har också hört det argumenteras för att misshandel av en färgad person per definition är värre än misshandel av en vit person. Så länge gärningsmannen inte själv tillhör en utvald grupp, förstås.

    Hatbrott och hets mot folkgrupp som det ser ut i praktiken är att göra människor olika inför lagen. När saker som hudfärg, sexuella läggning, religion och privata åsikter vägs in i bedömningen av om ett brott har begåtts och i sådana fall vilket, då är rättssäkerheten satt ur spel.
  • Embla twopointoh
    VinceWallenberg skrev 2022-05-09 22:56:59 följande:

    Varför är det fel att döda någon? Ni som är emot det, är era argument känslobaserade?


    Det är skillnad på handlingar och känslor. Om jag går omkring och önskar livet ur  en person så skadar det inte personen. Om jag däremot handgripligen försöker ta livet av någon så har jag skadat personen.
Svar på tråden Alexander Bard om koranbränningar och upplopp.