• Anonym (Undrande)

Hur uttrycker man sig i ett personligt brev

Det här är inte så vanligt som det kanske låter. Att skriva ett personligt brev för att söka ett nytt jobb när man haft lönebidrag i 20 år.  Hur ska man uttrycka sig? Det är tufft nog för en "vanlig" person att lyckas med. Hur framhäver man sig själv och samtidigt på ett snyggt sätt förklarar att de har rätt till att söka lönebidrag för en?
    Jag vill försöka hjälpa min sambo med ett brev men är inte ens bra på det själv. 
    Han har varit anställd på samma ställe i alla år men är tokless på situationen. 
    Rörigt, många har sagt upp sig. 
    Nya har kommit in som är dryga och översittare. När man känner att man är redo att gå vidare men inte vet hur man bär sig åt liksom.

• Svar på tråden Hur uttrycker man sig i ett personligt brev
  • Anonym (Chef)

Upprepa inte det som står i CV.
    Förklara inte en masssa oviktigt
    Svara på frågorna:
    Varför vill du jobba där
    Varför ska de välja dig 

Läs igenom annonsen och försöka matcha vad de efterfrågar
    Håll det kort

• Anonym (Ams)
    Vill tipsa om att be arbetsförmedlingen om hjälp här som både erbjuder kurser och enskild hjälp i hur man skriver ett personligt brev. 

Jag brukar inleda med vem jag är, ålder, civilstånd och utbildning typ. Nästa stycke mina erfarenheter. Därefter ert stycke om hur jag kan bidra till deras specifika företag och slutligen tacka för att de läst det. Men kan förstå om upplägget blir svårt för din situation. Be om hjälp och underskatta inte dig själv, alla kan vara värdefulla på arbetsmarknaden  
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ams) skrev 2022-05-10 14:46:33 följande:
    Vill tipsa om att be arbetsförmedlingen om hjälp här som både erbjuder kurser och enskild hjälp i hur man skriver ett personligt brev. 

Jag brukar inleda med vem jag är, ålder, civilstånd och utbildning typ. Nästa stycke mina erfarenheter. Därefter ert stycke om hur jag kan bidra till deras specifika företag och slutligen tacka för att de läst det. Men kan förstå om upplägget blir svårt för din situation. Be om hjälp och underskatta inte dig själv, alla kan vara värdefulla på arbetsmarknaden  
    En del anser att ålder och civilstatus inte ska vara med...
    Vad är syftet?
  • Anonym (Ams)
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-10 14:52:24 följande:
    En del anser att ålder och civilstatus inte ska vara med...
    Vad är syftet?
    Ser många syften, det ger ett intryck av att jag är en människa, inte en robot. Jag bjuder in till mig själv och vem jag är. Det säger även något om mig, jag är gift, jag har inga problem med att binda mig, jag är mamma, jag är en omhändertagande person osv..... Beroende på vem som läser kan de läsa in så mycket mer mellan raderna än det som faktiskt står. 
  • Kotten23

det är 2022 sluta med personliga brev det är så ute. ta upp mobilen å gör en film. Det blir annorlunda, sticker ut. har själv ett sånt yrke där jag rekryterar läser personliga brev. vi får ju inte fråga vissa frågor, så det är ju bra om du gör det utan å bli tillfrågad. jag vill veta att om jag investerar i dig genom att ge dig ett jobb vad får jag tillbaka. Punkt slut. 

• Anonym (Undrande)
    Kotten23 skrev 2022-05-10 15:00:08 följande:

det är 2022 sluta med personliga brev det är så ute. ta upp mobilen å gör en film. Det blir annorlunda, sticker ut. har själv ett sånt yrke där jag rekryterar läser personliga brev. vi får ju inte fråga vissa frågor, så det är ju bra om du gör det utan å bli tillfrågad. jag vill veta att om jag investerar i dig genom att ge dig ett jobb vad får jag tillbaka. Punkt slut. 

He he, nä en film hoppar vi nog över. Jag själv har lättare för att uttrycka mig i skrift än att agera i någon form. 
  • Anonym (Undrande)

Arbetsförmedlingen är tyvärr ingen idé att vända sig till när man har en anställning. De hjälper bara arbetslösa. 
    Det hade verkligen varit bra om de kunnat erbjuda hjälp för de svagaste i samhället att kunna förändra sin situation. 
    Man är inte automatiskt nöjd bara för att man har ett jobb.
    Blir man behandlad som något katten släpat in mår man rätt dåligt. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Undrande)
    DominantPoly skrev 2022-05-10 18:21:06 följande:

Jag har haft en del intervjuer men jag har aldrig lagt någon vikt vid det personliga brevet om något sådant funnits. Numera ser jag dock knappt att folk skriver något personligt annat än några rader som förklarar luckor.

Det beror säkerligen en del på vilket typ av yrke man söker. Folk kan ju skriva vad som helst i det personliga, det betyder inte att de i slutändan skulle klara jobbet bättre eller sämre. Det kan ju dessutom vara skrivet av någon de känner. Så tilltron till det är mycket lågt.

Jag går på meriter och vilket intryck personen ger vid intervjun.

Hmm. Är det många sökande så måste man ju välja ut folk att intervjua först. Jag tänker att har man lite särskilda behov så kan ju det personliga brevet kanske vara av större vikt. 
  • mari123
    DominantPoly skrev 2022-05-10 18:21:06 följande:

Jag har haft en del intervjuer men jag har aldrig lagt någon vikt vid det personliga brevet om något sådant funnits. Numera ser jag dock knappt att folk skriver något personligt annat än några rader som förklarar luckor.

Det beror säkerligen en del på vilket typ av yrke man söker. Folk kan ju skriva vad som helst i det personliga, det betyder inte att de i slutändan skulle klara jobbet bättre eller sämre. Det kan ju dessutom vara skrivet av någon de känner. Så tilltron till det är mycket lågt.

Jag går på meriter och vilket intryck personen ger vid intervjun.

Men vilken roll spelar det om den sökanden meddelar att du inte behöver betala en lön utan det utgår lönebidrag? Du kan få en anställd kanske nästan gratis!? Vilka krav har du då?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Annan)
    Kotten23 skrev 2022-05-10 15:00:08 följande:

Jag arbetar delvis med rekrytering och nej, en film istället för personligt brev är absolut inte en fördel.
    Men det kan ju bero på bransch, förstås.
  • Anonym (CV)

Jag har inget personligt brev alls utan har kort sammanfattat vad jag är för person (egenskaper),  mina erfarenheter (ledarskap, projekt, specifika färdigheter etc) samt betonar sådant som är viktigt för rollen jag söker allting samlat i i mitt CV, längre ner har jag sedan min arbetserfarenhet och utbildningar uppstaplade. Funkar hur bra som helst!

Svar på tråden Hur uttrycker man sig i ett personligt brev