• Tue 10 May 2022 19:57
    1734 visningar
    3 svar
    3
    1734

    Jobba som medicinsk sekreterare

    Jag har sökt en utbildning till medicinsk sekreterare men är lite velig vad jag vill. Har ett välutbildat yrke idag men pga arbetstider och mycket stress kände jag att en förändring måste till. Då fann jag denna utbildning och den finns lokalt.
    Någon som arbetar som Medicinsk sekreterare som kan berätta vad de tycker om sitt jobb och hur du jobbar? Tider, arbetsuppgifter, stress?

    För mig är inte pengar allt utan viktigast är mitt mående och att barnen inte behöver sitta på fritids och förskola långa dagar.

    Tacksam för era svar

  • Svar på tråden Jobba som medicinsk sekreterare
  • Wed 11 May 2022 17:22
    #1

    Jag jobbar som medicinsk sekreterare. Jobbar 75 procent på VC 7.30-14.00, journalskrivning + all annan administration. Lagom stressigt

  • Thu 12 May 2022 18:06
    #2

    Jag gillar mitt jobb men är mycket missnöjd med lönen.
    Jobbar 100% 07.30-16.00 på ett lasarett i en mellanstor stad.
    Skriver journaler, bokar patienter, sitter i receptionen, registrerar i kvalitetsregister, drar ur statistik och journaler till forskning, har TeleQ, posthantering och arbetar även halva tiden på en vårdavdelning.
    Stressnivån är oftast ganska hög men vi har några sekreterare som är borta för tillfället.

  • Sat 14 May 2022 17:03
    #3

    Många har frågat detta här på forumet, alla får samma svar av mig:

    Detta jobb har i kommunal sektor medellön 27 600 kr/mån.
    Privat 29 500 kr/mån men det finns inte så många av dem-
    snittet för yrkesgruppen är 28 000 kr/mån.

    Om det man jämför med är andra lågbetalda vårdjobb så kanske det är några hundralappar mer i grundlön, men de jobbar ju ofta skift och får mer pengar i slutänden.

    Renhållningsarbetare har medellön 29 500 kr/mån.

    Processoperatör allmänt 30 500 kr/mån,
    processoperatör kemisk industri 36 000 kr/mån.
    Ofta utan någon särskild utbildning även om det är en fördel om man är praktiskt lagd.

    I resten av verkligheten finns det så mycket bättre betalda jobb, så varför skulle man välja just detta? Som dessutom är skitstressigt enligt de flesta.

    Ska du dessutom jobba deltid? Då får du nog leva på gröt som pensionär.

    Fundera en gång till över om det inte är något annat du kan/vill göra.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
Svar på tråden Jobba som medicinsk sekreterare