• Anonym (Storlek S)

    Storlek S

    Har precis köpt träningskläder till min son på 13 år. Han är drygt 170cm lång och är smalt/senigt byggd. Ser ut som en fotbollskille i kroppen. Beställde storlek s i herrstorlekar. Tror ni det blir för stort?
    Nån med erfarenhet?

  • Svar på tråden Storlek S
  • Drottningen1970

    Följer tråden med intresse. Förstår mig inte heller på storlekar . Tror att det finns två storlekar när det gäller idrottsklädee? Exempelvis small i antingen herrstorlek eller juniorstorlek. Jag skickade efter small herr i basketshorts till grabben som är lika lång och byggd på samma sätt som din och dessa var alldeles för stora. Kanske borde jag köpt typ large i juniorstorlek istället.

  • Tow2Mater

    Min 13-åring har mens small. Men vet inte om det skiljer mellan US och Sverige. Skor kan skilja vet jag, men tror kläder är samma. Fast ibland skiljer det ju lite mellan de olika märkena också.

    Just basketshorts och top har jag dålig erfarenhet av, där storsta juniorstorleken var for liten och minsta herrstorlek for stor, men det kanske bara var en tillfällighet.

  • Anonym

    Lite stort gör ju inget. Han växer i dom snart annars. Grabbar växer ju fort i den åldern, även fast det kanske dröjer 2 år till för de senutvecklade att växa sådär superfort som bara tonårskillar kan.

  • Anonym (Säkert bra)

    Det passar säkert bra. Min sambo som är 5 cm längre och smal men vältränad har storlek M och det borde väl stämma att det skiljer ca en storlek däremellan.

    Möjligt att xs också skulle passa om han är väldigt smal. Men  beror ju på hur tight man vill ha också.

  • Anonym (Pelle)

    Jag är 174 cm och 70 kg.  Tränar mycket. Jag kör fortfarande small.   Men de sitter lite tightare bara motför när jag vägde 60 kg.

  • Anonym (Storlek S)

    Tack för alla svar.


    Jag återkommer med en uppdatering när kläderna kommit fram och han har provat dem. Sonen vägde sig igår. Han väger 50kg till sina 170 cm.

  • Drottningen1970
    Anonym (Storlek S) skrev 2022-05-11 22:24:38 följande:

    Tack för alla svar.


    Jag återkommer med en uppdatering när kläderna kommit fram och han har provat dem. Sonen vägde sig igår. Han väger 50kg till sina 170 cm.


    På grabben var det midjan som blev problemet. Alldeles för stort. Samma längd och vikt som din.
  • Anonym (Storlek S)

    Uppdatering:

    Nu har träningskläderna kommit och sonen har provat dem.


    De satt helt okej. Shortsen passade i midjan utan problem och träningströjan såg inte alltför stor ut på. När han vuxit ca 2 cm till så kommer den att sitta helt perfekt, men det såg absolut inte konstigt ut nu.


    Märket på träningskläderna är Puma och jag beställde från en nätsida som heter aboutyou. Materialet är sånt där tunt syntettyg som andas (vet inte vad det kallas).

Svar på tråden Storlek S