• premier69

    Soc och sommarjobb

    Hej
    jag söker jobb och i febrilt tempo. Nu undrar jag med tanke på dumma soc regler som sommarjobb ens är något jag med någon nivå av visdom och klokhet bör söka?

    Soc fungerar ju så att man måste söka jobb, typ alla jobb. När man kommer från tidigare inkomster kan man däremot inte få soc på 3 månader. Så ex. om jag slutat studera och få CSN så måste jag vänta 3 månader och leva på egna tillgångar innan jag kan gå till soc med kontoutdrag från banken som visar noll inkomster under de 3 gångna månaderna.

    Så, om jag söker ett jobb från mitten av juni till slutet av augusti och jag idag får av soc 5500 hyra plus nästan 4000 för mat och övriga utgifter så betyder det att jag måste ha en lön på minst 19.000 efter skatt för att kunna spara hälften till de månaderna?

    har jag fattat det rätt, tänker jag vettigt eller är det systemet som demoraliserar mig här?


    You're a load in my pants Al - Officer Dan
  • Svar på tråden Soc och sommarjobb
  • Aniiee

    Nej, inte helt rätt. Soc kollar inte om du haft 0 inkomster, utan om du haft ett överskott jämfört med soc-normen och hur mycket. Ett visst överskott får man ha haft egentligen även om många kommuner säger att man får ha haft 0 i överskott.

    Så säg att soc-normen för dig (för att göra det enkelt att räkna) är 10 000 kr. Du sommarjobbar i 3 månader och får ut 14 000 kr, Enligt soc ska du alltså spara överskottet, totalt 12 000 kr. Månaden efter sommarjobbets slut, kontakta soc. De kommer säga att du måste använda 10 000 kr denna månaden men eftersom du inte kommer ha någon inkomst månaden efter får du söka då. Den månaden kommer du få 8000 kr så du hamnar på norm (dina egna 2000+8000 från soc)


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • premier69

    oh tack!
    då vågar jag ju söka jobbet utan att va rädd för att bli utan OM jag inte skulle hitta något annat efter.


    You're a load in my pants Al - Officer Dan
  • Aniiee
    premier69 skrev 2022-05-12 20:19:41 följande:

    oh tack!
    då vågar jag ju söka jobbet utan att va rädd för att bli utan OM jag inte skulle hitta något annat efter.


    Lycka till =)
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Soc och sommarjobb