• Anonym (Pii)

Ms o mr röntgen, någon som kan förklara

Jag utreddea för synproblem för 5 år sedan. Jag fick aura för ögonen i va 20 min men ngen huvudvärk. 
    Har lidit av migrän som barn men då har det alltid kommit huvudvärk efter. 
    De har gjort massa synundersökningarxför ms och neurologiska tester i även mr men sa att det är migrän.
    Nu när jag läser journalen så ser jag att jag hade enstaka vitstubadtansförändringar vilket ingen meddelande mig. Innebär det att jag kan ha ms? 
    Var 37 när röntgen gjordes...

• Svar på tråden Ms o mr röntgen, någon som kan förklara
  • Anonym (Louise)

Jag har också lidit av migrän hela livet och har utretts för MS då man på magnetkameraundersökningen såg vitsubstansförändringar. Inga andra undersökningar påvisade MS och jag fick då förklaringen av neurolog att man av långvarig migrän kan ha ospecifika förändringar i vitsubstansen, troligen helt ofarliga.

• Anonym (gg)

Många männsikor har förändringar i vit substans utan att det är MS. Mna kan få det av allt möjligt, tex av migrän, men mycket annat också. Kan även vara åldersrelaterat. Ms- förändringarna ligger på särskilda ställen också som läkare känner igen.

• Anonym (Pii)

Oki är en mr röntgen en bra metod att se om man har ms? Googlat tyvärr o läst att många fått göra om? 
    Enstaka ospecifika vitsubstansförändringar fokalt/ bilateralt stod det tror jag

• Anonym (Pii)

Vad mer kan enstaka ospecikfika vitsubstansförändringar vara? Eplepsi? Hjärnblödning ?? Louise är det inget du är orolig för längre? Det stressar mig med det luddiga svaret som står på 1177 o läkaren som bara förklarade att mr inte visade ms hmm

• Anonym (HypoK)
    Anonym (Pii) skrev 2022-05-11 15:32:03 följande:

Vad mer kan enstaka ospecikfika vitsubstansförändringar vara? Eplepsi? Hjärnblödning ?? Louise är det inget du är orolig för längre? Det stressar mig med det luddiga svaret som står på 1177 o läkaren som bara förklarade att mr inte visade ms hmm

Hade du varit lugnare om läkaren sa att MR visade på MS?
  • Anonym (Pii)

Nej det hade jag inte vill självklart inte att det ska vara någonting....

• Anonym (HypoK)
    Anonym (Pii) skrev 2022-05-11 15:58:19 följande:

Nej det hade jag inte vill självklart inte att det ska vara någonting....

Så du fick det bästa beskedet från läkaren, "inget tyder på ms"

Vad exakt skulle läkaren ha sagt för att göra dig lugn?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Pii) skrev 2022-05-11 15:32:03 följande:

För att diagnostisera MS gör man , utöver MR, också en lumbalpunktion och tar prov på ryggmärgsvätskan. Så på MR endast ställer man inte en MS-diagnos.
    Vet inte vilka andra anledningar som finns till vitsubstansförändringar. När jag fick mitt första MR-svar sa min läkare att jag hade mer förändringar än vad som var normalt för min ålder men när sedan hela utredningen var klar och inget egentligen påvisade neurologisk sjukdom sa man istället att man egentligen inte alls vet vad som är normalt för åldern för man undersöker inte hjärnan på alla "friska" 35-åringar.

Jag är inte alls orolig för det nu. Migränen har jag kvar men den kan jag leva med. De övriga symtom jag hade som gjorde att man misstänkte MS vilket föranledde MR-undersökningen visade sig vara stress pga att jag då levde i en väldigt dålig relation.
  • Anonym (gg)

Jag hade också vitsubstansförändringar, har haft migrän, haft syrebrist och hjärnhinneinflammation samt krampanfall som barn, det kan säkert bero på en av dessa, elle rpå att jag är 40+, svårt att veta.

Jag hade iaf inte MS.

• Anonym (gg)

Du kan säkert ringa mottagningen eller kontakta på 1177 och fråga varför du har de förändringarna.

• Anonym (Pii)

Fler som haft ospecifika vitsubstansförändingar? Eller vet va det kan VARA? 

Svar på tråden Ms o mr röntgen, någon som kan förklara