Anonym (Pii) skrev 2022-05-11 15:32:03 följande:
Vad mer kan enstaka ospecikfika vitsubstansförändringar vara? Eplepsi? Hjärnblödning ?? Louise är det inget du är orolig för längre? Det stressar mig med det luddiga svaret som står på 1177 o läkaren som bara förklarade att mr inte visade ms hmm
För att diagnostisera MS gör man , utöver MR, också en lumbalpunktion och tar prov på ryggmärgsvätskan. Så på MR endast ställer man inte en MS-diagnos.
Vet inte vilka andra anledningar som finns till vitsubstansförändringar. När jag fick mitt första MR-svar sa min läkare att jag hade mer förändringar än vad som var normalt för min ålder men när sedan hela utredningen var klar och inget egentligen påvisade neurologisk sjukdom sa man istället att man egentligen inte alls vet vad som är normalt för åldern för man undersöker inte hjärnan på alla "friska" 35-åringar.
Jag är inte alls orolig för det nu. Migränen har jag kvar men den kan jag leva med. De övriga symtom jag hade som gjorde att man misstänkte MS vilket föranledde MR-undersökningen visade sig vara stress pga att jag då levde i en väldigt dålig relation.