• yssanlull

Ngn som arbetar som resekonsult? eller resesäljare??

som rubriken lyder...

Skulle vilja fråga er lite saker...

Vilken utbildning gick du?
    Vad innebär dina arbetsuppgifter nu?
    Trivs du?

• Svar på tråden Ngn som arbetar som resekonsult? eller resesäljare??
  • Fru Indosaurie

jag är utbildad resesäljare, gick TRAC i falun.
    hmm..men har inget jobb Tyvärr är ju branschen alldeles för tuff och utan kontakter kommer man ingen vidare vart tycker jag..

• yssanlull

okej...de var tråkigt att höra...!!!!!

Är de samma typ av utbildning som resekonsult? eller är de skillnad på yrke?

• Fru Indosaurie

Nää det är väl samma. Såhär säger internet om min utbildning.

TRAC är namnet på resebyråbranschens yrkesutbildning. Det innebär att utbildningen är utformad och genomförs i nära samarbete med branschen. Avslutad utbildning ger TRAC-diplom som är en kvalitetsstämpel bland resebranschutbildningar. Utbildningen leder till anställningsmöjligheter vid resebyrå, flygbolag eller researrangör.
    Diplomerad Reseförsäljare TRAC i Falun är en arbetsmarknadsutbildning som genomförs i samarbete med arbetsförmedlingen.

Ur kursinnehållet:
    Amadeus bokningssystem Basic & Advanced
    IATA -certifikat
    Bransch- och resebyråkunskap
    Resegeografi och destinationskunskap
    Produkt- och producentkunskap
    Säljteknik för privat- och affärsresesäljare
    Marknadsföring och consumer behavior
    Ekonomi och branschjuridik
    12 veckors praktik på resebyrå

Vi läste också my travels bokningssystem, stina (sj´s) och fritidsresors.
    3 av 16 i klassen hade jobb när vi slutade.
    Jag har gett upp, alla jobb jag söker har 400 eller 800 ansökningar.. känns hopplöst.
    Man skulle väl ha valt praktik på ett ställe som "ticket" t.ex. så kanske man kunde ha fått lite kontakter.
    Min vän som gick med mig jobbar på "resia" nu.

• Fru Indosaurie

Just ja, jag glömde.

Diplomerad Reseförsäljare.