• yssanlull

Ngn som arbetar som resekonsult? eller resesäljare??

som rubriken lyder...

Skulle vilja fråga er lite saker...

Vilken utbildning gick du?
    Vad innebär dina arbetsuppgifter nu?
    Trivs du?

• Svar på tråden Ngn som arbetar som resekonsult? eller resesäljare??
  • Fru Indosaurie

jag är utbildad resesäljare, gick TRAC i falun.
    hmm..men har inget jobb Tyvärr är ju branschen alldeles för tuff och utan kontakter kommer man ingen vidare vart tycker jag..

• yssanlull

okej...de var tråkigt att höra...!!!!!

Är de samma typ av utbildning som resekonsult? eller är de skillnad på yrke?

• Fru Indosaurie

Nää det är väl samma. Såhär säger internet om min utbildning.

TRAC är namnet på resebyråbranschens yrkesutbildning. Det innebär att utbildningen är utformad och genomförs i nära samarbete med branschen. Avslutad utbildning ger TRAC-diplom som är en kvalitetsstämpel bland resebranschutbildningar. Utbildningen leder till anställningsmöjligheter vid resebyrå, flygbolag eller researrangör.
    Diplomerad Reseförsäljare TRAC i Falun är en arbetsmarknadsutbildning som genomförs i samarbete med arbetsförmedlingen.

Ur kursinnehållet:
    Amadeus bokningssystem Basic & Advanced
    IATA -certifikat
    Bransch- och resebyråkunskap
    Resegeografi och destinationskunskap
    Produkt- och producentkunskap
    Säljteknik för privat- och affärsresesäljare
    Marknadsföring och consumer behavior
    Ekonomi och branschjuridik
    12 veckors praktik på resebyrå

Vi läste också my travels bokningssystem, stina (sj´s) och fritidsresors.
    3 av 16 i klassen hade jobb när vi slutade.
    Jag har gett upp, alla jobb jag söker har 400 eller 800 ansökningar.. känns hopplöst.
    Man skulle väl ha valt praktik på ett ställe som "ticket" t.ex. så kanske man kunde ha fått lite kontakter.
    Min vän som gick med mig jobbar på "resia" nu.

• Fru Indosaurie

Just ja, jag glömde.

Diplomerad Reseförsäljare.
    TRAC är den utbildning som gäller i resebranschen oavsett om man kommer att arbeta som reseförsäljare/resekonsult på privat- och affärsresebyrå, grupp- eller konferensavdelning samt på flygbolag.

• yssanlull

aha....okej...hmm..vad tråkigt!!!!!!
    jag som var så sugen på den utbildningen!! Men de kanske är lika bra att lägga ner den planen??

har ngn prövat att söka i annan stad? eller är de svårare i en storstad tror du??

• Fru Indosaurie

Det var ju sjukt roligt! Verkligen. Det roligaste jag har gjort.
    Men jag jobbade ett tag med att sälja biljetter och det var ingen hit, fick SÅ mkt skit. Men jobbar man åt ett bättre företag så
    Min vän som jobbar på resia blev trött ganska snabbt också. Det är ju inte så omväxlande att sitta och pilla med charter, man får inte direkt chansen att använda sina kunskaper.
    Men att jobba hos en researrangör är säkert buskul! Beroende på vad man tycker om då Jag hade praktik hos en arrangör.
    Jag skulle vilja jobba på en flygplats, men det kan man ju glömma, hur många sökanden som helst.

Men har man praktik på exempelvis resia, ticket eller annat ställe som finns över hela landet så har man ju fått en kontakt om man sköter sig och dom kan rekommendera en åt andra ställen i sverige.

Många blev arbetslösa efter 11 september och det finns många utbildade arbetslösa resesäljare. Men har man lite tur så går det nog vägen!

• yssanlull

okej...tack för svar

jag står nämligen i valet och kvalet...om jag ska välja den utbildningen (2 år) eller en annan som heter receptionist och konferensansvarig (1år)
    jag har redan en utbildningn till hälsoutvecklare som inte gett några jobba alls...de finns inga jobb!!!

så man vill ju inte göra om samma missatg

• Kusin Vitamin

Jobbar inte själv inom resebranschen, men min syster och min kompis gör. Min syster jobbar med katalogproduktion inom en av de större chaterkoncernerna. Hon har gått en tvåårig KY-utbildning i Stockholm inom turism med inriktning mot charter. Min kompis jobbar på en resebyråkoncern, började med biljettförsäljning och har nu avancerat till någon form av chefsposition avseende försäljning (tror jag ). Hon har ingen formell utbildning inom resebranschen, men har läst kurser i ekonomi och språk vid universitetet.

Det verkar vara en hård bransch, hörde att när min systers tjänst annonserades ut var det närmare 1200(!)sökande till den. Burr! Har aldrig hört talas om något likande så jag förstår er frustration...

• AnnCamilla

Fru Indosaurie
    Vad betalde du för TRAC utbildningen??

• Smajla

Jag har också gått TRAC men fick heller inte jobb efter utbildningen. Jättetuff konkurrens och verkar vara svårt att få jobb iom det har varslats så mycket. Jag skulle råda dig att ta receptionistutbildningen istället. Jag fick aldrig jobb inom resebranschen efter min utbildning utan gick tillbaka till det jag jobbade med innan vilket jag iofs inte har ångrat men det är ingen bransch att satsa på. Dels beroende på hur arbetsmarknaden ser ut och dels för hur mycket skit man får ta emot plus att det är tufft att vara anställd eftersom man har press på sig hur mycket man säljer, hur många telefonsamtal man klarar per timme och att man hela tiden ska prestera mer och bättre.

//Smajla
  • Fru Indosaurie

AnnCamilla
    inte ett öre. Fick dessutom betalt från fk, aktivitetsersättning.
    Men den TRAC jag gick kunde bara sökas av arbetslösa med rekommendation från Af.

• AnnCamilla

Åhhh inte ett öre!! Lyckos den är ju svindyr har jag hört
    Jag har gått en ettårig turistservielinje men fick tyvärr inget bokningssystem i utbildningen vilket krävs när de söker peronal på resebyråerna ju.

• Fru Indosaurie

AnnCamilla
    joo jag vet, lyxigt är det
    Tror IATA certifikaten kostar 50 000 tillsammans bara dom..

Men det hjälper inte så mkt, ändå omöjligt att få jobb inom det..

• Smajla

Brukar kosta rejält om man väljer att gå kurser med bara IATA men går man KY eller TRAC osv så är man berättigad till CSN. Dock - som jag skrev - avråder från branschen av de anledningar som jag skrev ovan. Det ska ju ge jobb också efter utbildningen..

//Smajla
Svar på tråden Ngn som arbetar som resekonsult? eller resesäljare??