• Anonym (Kan mjäll schampoo hjälpa?)

Jag fick mjäll schampoo utskrivet

Hej,

jag har länge haft torrhud någonstans på kroppen. Det handlar om ett område som är en bra bit ifrån hårbotten.

Jag fick mjäll schampo utskrivet, som heter: Fungoral.

När läkaren pratade om schampoo, så kände jag mig smått förvirrad, men tolkade det som om det skulle vara kräm som kallades för ''schampoo''. Så jag ställde inga motfrågor, just för att det inte pratades någonting om att det var en mjäll schampoo.

Jag har inte läkarens telefonnummer, men jag tänker i alla fall ringa till vårdcentralen senare idag eller imorgon, om jag hinner.

Tills dess, så undrar jag om mjäll schampoo kan verkligen hjälpa mot min torra hud.

Vad tror ni? Har ni själva använt mjäll schampoo?

• Svar på tråden Jag fick mjäll schampoo utskrivet
  • Anonym (Biffen)

Har läkaren konstaterat att det är en svampinfektion? Fungoral är svampdödande. Är huden torr på ett ställe där du har hårväxt (Armhålor, kön)? På ytor utan hår brukar man få salva. 

Anonym (Biffen) skrev 2022-05-12 07:49:53 följande:

Har läkaren konstaterat att det är en svampinfektion? Fungoral är svampdödande. Är huden torr på ett ställe där du har hårväxt (Armhålor, kön)? På ytor utan hår brukar man få salva. 

Det rör sig om ett område som det inte finns något hår på.
  • Anonym (Ladybug)

Hej! Som jag har förstått det är mjäll en svamp, och man kan få svampinfektioner i huden som ger torra fjällande områden på andra ställen på kroppen. Jag får det ofta i ansiktet runt näsan och på kinderna, och brukar behandla det med cortimyk, som egentligen är en fotsvampskräm. Tipset fick jag av en bvc-sköterska när min son fick fjällande eksem.

Innan bvc- sköterska gav tipset om cortimyk till min son visste jag inte att mina röda, irriterade kinder berodde på "mjälleksem" utan trodde det var torr hud och behandlade med fet kräm, vilket såklart inte hjälpte.

Det är viktigt att skilja på
    1.torr hud och atopiskt eksem (som beror på att huden har bristande förmåga att återfuktar sig)
    Och

2. svampinfektioner som kan likna torr hud, men gärna fjällar när man kliar

Har man problem med 1. hjälper såklart inte svampdödande medel utan man måste återfuktar huden ofta, tex med locobase repair eller andra ordentligt återfuktande krämer. Har man 2. bör man ha svampdödande medel. Jag använder som sagt cortimyk, men kanske mjällscampoo också kan hjälpa. 

Var det en hudläkare? I så fall vet hen säkert vad hen gör.
  • Grey Man

Det hjälper. Hade pigment-fläckar på bröstet som jag fick detta schampo utskrivet för, now it's gone!

• Anonym (Ladybug)

Läste i FASS (finns på nätet om du vill läsa själv) att fungoral kan ordineras även mot mjälleksem (på huden).

• Anonym (Förstår inte)

Menar du mjällschampo?

• Anonym (?)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-05-12 11:51:28 följande:

Menar du mjällschampo?

Vad får dig att tro det?
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-05-12 11:51:28 följande:

Menar du mjällschampo?

Mjällschampoo.

Men då är det inga konstigheter. Det är som det skall? Mjällschampoo kan man få, även om det inte rör sig om håret på huvudet eller någon annanstans och Ovixan, fick jag också utskrivet.

Pope Joan II skrev 2022-05-12 08:16:35 följande:

Ja, du kan använda mjällschampot på din torra bakdel. 

Jag hoppas verkligen att min torra hud eller vad det nu är i min bakdel försvinna!! :(

• Pope Joan II
    Anonym (Kan mjäll schampoo hjälpa?) skrev 2022-05-12 16:50:17 följande:

Mjällschampoo.

Men då är det inga konstigheter. Det är som det skall? Mjällschampoo kan man få, även om det inte rör sig om håret på huvudet eller någon annanstans och Ovixan, fick jag också utskrivet.

Pope Joan II skrev 2022-05-12 08:16:35 följande:

Ja, du kan använda mjällschampot på din torra bakdel. 

Jag hoppas verkligen att min torra hud eller vad det nu är i min bakdel försvinna!! :(

Det är som det ska. Och det är goda möjligheter för att bakdelen repar sig helt. 
  • Anonym (Svamp)

Som andra säger så funkar det. Hade problem med fläckar på magen och ryggen. Fick mjällschampo som jag skulle ha på bomullspad och sen dutta på fläckarna.
    Allt var borta inom några dagar.

Svar på tråden Jag fick mjäll schampoo utskrivet