• Beeo

    Ett mer likvärdigt skolval

    Regeringens proposition 2021/22:158

    Nu stänger vi alla friskolor och grupperar alla skolbarn enligt föräldrarnas utbildningsbakgrund, migrationsbakgrund, elevens kön, förekomsten av försörjningsstöd i elevens familj och familjesammansättning liksom elevens bostadsområde.

     


    Varje skola får en kvot av A-barn, B-barn och C-barn, där C är motsatsen mot A. allsidig social sammansättning. Skolbarnen bussas till olika skolor. 

    Jag har köpt ett hus i ett mer ansedd område, kämpar med amorteringen och räntorna varje månad bara för att mina barn ska få gå på en bättre skola.  


    Jag kommer aldrig att acceptera att mina barn ska var en del av ett integrationsprojekt. Jag har inte bett om att få mångkultur. Det är inte mitt problem. Om någon som bara vågar flytta på mina barn ska få se på? 


     
  • Svar på tråden Ett mer likvärdigt skolval
  • Spucks
    Beeo skrev 2022-05-12 09:55:57 följande:
    Om någon som bara vågar flytta på mina barn ska få se på? 
     
    Och vad exakt är det du skulla göra i detta fallet?
  • Anonym (Lärare)

    Vilket jävla skitsnack. Ja, det finns en proposition om en mer likvärdig skola men det står ingenting om det du skriver, att det skulle finnas A-, B- och C-barn eller att man skulle gruppera barn utifrån föräldrarnas utbildning mm, tvärtom!

    Märkligt vad en del som anser sig förmer än andra vill motverka segregation, trots att det är vårt största samhällsproblem idag.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/med-anledning-av-prop-202122158-ett-mer_H9024614

    Exempel på rimliga och förutsägbara kriterier är urval baserat på närhet och syskonförtur. Det är också viktigt att betona att det finns faktorer som inte är rimliga att ha som kriterier för urval. Det handlar framför allt om sådana faktorer en elev inte kan påverka som etnicitet och föräldrarnas utbildningsbakgrund.

  • ventilera mera
    Anonym (Lärare) skrev 2022-05-12 10:33:21 följande:

    Vilket jävla skitsnack. Ja, det finns en proposition om en mer likvärdig skola men det står ingenting om det du skriver, att det skulle finnas A-, B- och C-barn eller att man skulle gruppera barn utifrån föräldrarnas utbildning mm, tvärtom!

    Märkligt vad en del som anser sig förmer än andra vill motverka segregation, trots att det är vårt största samhällsproblem idag.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/med-anledning-av-prop-202122158-ett-mer_H9024614

    Exempel på rimliga och förutsägbara kriterier är urval baserat på närhet och syskonförtur. Det är också viktigt att betona att det finns faktorer som inte är rimliga att ha som kriterier för urval. Det handlar framför allt om sådana faktorer en elev inte kan påverka som etnicitet och föräldrarnas utbildningsbakgrund.


    Exakt. 
    Ts, du snackar skit helt enkelt.
  • Mrs Moneybags
    Beeo skrev 2022-05-12 09:55:57 följande:
    Ett mer likvärdigt skolval
    Regeringens proposition 2021/22:158

    Nu stänger vi alla friskolor och grupperar alla skolbarn enligt föräldrarnas utbildningsbakgrund, migrationsbakgrund, elevens kön, förekomsten av försörjningsstöd i elevens familj och familjesammansättning liksom elevens bostadsområde.

     


    Varje skola får en kvot av A-barn, B-barn och C-barn, där C är motsatsen mot A. allsidig social sammansättning. Skolbarnen bussas till olika skolor. 

    Jag har köpt ett hus i ett mer ansedd område, kämpar med amorteringen och räntorna varje månad bara för att mina barn ska få gå på en bättre skola.  


    Jag kommer aldrig att acceptera att mina barn ska var en del av ett integrationsprojekt. Jag har inte bett om att få mångkultur. Det är inte mitt problem. Om någon som bara vågar flytta på mina barn ska få se på? 


     
    Du behöver inte oroa dig. Det har alltid funnits segregation mellan skolor och de skolor som finns i "bättre" områden har alltid haft en annan typ av barn än skolorna i "sämre" områden. Den typen av segregation kommer inte att försvinna. Oavsett om det är en friskola eller en kommunal skola. 

    Det är naivt att tro att man kan komma åt segregationen genom att ändra kösystemet till friskolorna. Det finns så många andra parametrar att jobba på, det kommer ta decennier, minst. 
  • Anonym (Mina)

    Du är förstås fri att bosätta dig där du vill, du TS.
    Och söka till vilken skola du vill. Men någon rätt att VÄLJA är det ingen som har idag, vare sig inom den kommunala skolan eller bland fristående huvudmän. Om jag som mamma bor 500m från närmsta kommunala skola men önskar en annan kommunal skola för mitt barn så kan jag inte VÄLJA det. För 99% av alla kommuner tillämpar närhetsprincipen för placering i grundskolan. Jag kommer erbjudas en plats närmast där vi bor. Jag kan förstås önska, jag kan ringa, jag kan försöka få in mitt barn på den andra skolan. Men jag kan inte VÄLJA den.

    Inte heller en friskola kan jag VÄLJA. Jag kan ställa mitt barn i kö och hoppas på det bästa men eftersom de sorterar sina system lite som dom vill så finns inga garantier där heller. Och för den som flyttar under barnens uppväxt och inte har vetat om vilka skolor som kommer finnas på den ort vi bosätter oss runt det att barnet är 5-6 år och ska önska skolplacering, kan det vara alldeles för sent. Eller bara det faktum att man inte är insatt i systemet och förstår det. Vi har också friskolornas egna incitament att rikta utskick och reklam till boende i vissa områden och utifrån föräldrarnas inkomst. Sånt är väldigt noga uttänkt. 

Svar på tråden Ett mer likvärdigt skolval