• Baralivet

    Frågor i huvudet på bonusen..

    Jag har läst och läst i hopp om att få någon tydligt bild om vad som egentligen gäller.

    När är man bonusmamma och när är man bara ?pappans whatever?? 

    Är mamma enbart en titel man får ha om man har ett biologiskt eller adopterat barn?

    Är inte ?mamma? en kärleksfull, omsorgsfull rollbeskrivning? 


    Om man har ett biologiskt barn som man är ?mamma? till och samtidigt ett barn från pappans tidigare förhållande och man är lika ?mammig? till/med bägge två, vad är man då inför barnen tillsammans?
     


    Vem är det som motsätter sig att ens barn har ännu en omsorgsperson i sitt liv? 


    Hur ofta har man inte själv önskat att det fanns någon extra att stödja sig hos eller ta hjälp av när det är tungt med barnlivet? 


    Vad är det som egentligen är problemet med titeln ?bonusmamma??

    Bonusmamma är en titel man använder utåt - Alltså mest till Andra än barnet. 


    Vad bör barnen svara sina vänner när de frågar vem man är?

    De biologiska mammorna som inte under några omständigheter kan bli bekväma med ordet bonusmamma, vill ni också att vi ska vara mindre omsorgs- och kärleksfulla till era barn bara så de förstår att man absolut in är deras ?riktiga mamma? eller hur vill ni ha det helst?

    Jag letar efter lite svar på alla frågor som dyker upp i huvudet. Som generell People Please ger jag alltid 1000% för mitt bonusbarn (för ja, MIN bonus är hon eftersom det är världens glädje att hon är en del av mitt liv) och ibland står man där och bara är ?mamma? mitt i vardagen till alla barnen oavsett bio/bonus och inser att många skulle hävda att det är helt fel, men vad ska man annars göra? Älska barnen olika mycket? Kräva att enbart bioföräldrarna har koll på allt och plåstrar om, lagar mat, handlar, leker, utvecklar och lär, sätter gränser och lugnar när det stormar? Det tvingar vi ju ingen annan inom familjen att avstå från att göra. 

  • Svar på tråden Frågor i huvudet på bonusen..
  • Anonym (Vad tycker barnet?)
    Baralivet skrev 2022-05-12 15:12:48 följande:
    Frågor i huvudet på bonusen..

    Jag har läst och läst i hopp om att få någon tydligt bild om vad som egentligen gäller.

    När är man bonusmamma och när är man bara ?pappans whatever?? 

    Är mamma enbart en titel man får ha om man har ett biologiskt eller adopterat barn?

    Är inte ?mamma? en kärleksfull, omsorgsfull rollbeskrivning? 


    Om man har ett biologiskt barn som man är ?mamma? till och samtidigt ett barn från pappans tidigare förhållande och man är lika ?mammig? till/med bägge två, vad är man då inför barnen tillsammans?
     


    Vem är det som motsätter sig att ens barn har ännu en omsorgsperson i sitt liv? 


    Hur ofta har man inte själv önskat att det fanns någon extra att stödja sig hos eller ta hjälp av när det är tungt med barnlivet? 


    Vad är det som egentligen är problemet med titeln ?bonusmamma??

    Bonusmamma är en titel man använder utåt - Alltså mest till Andra än barnet. 


    Vad bör barnen svara sina vänner när de frågar vem man är?

    De biologiska mammorna som inte under några omständigheter kan bli bekväma med ordet bonusmamma, vill ni också att vi ska vara mindre omsorgs- och kärleksfulla till era barn bara så de förstår att man absolut in är deras ?riktiga mamma? eller hur vill ni ha det helst?

    Jag letar efter lite svar på alla frågor som dyker upp i huvudet. Som generell People Please ger jag alltid 1000% för mitt bonusbarn (för ja, MIN bonus är hon eftersom det är världens glädje att hon är en del av mitt liv) och ibland står man där och bara är ?mamma? mitt i vardagen till alla barnen oavsett bio/bonus och inser att många skulle hävda att det är helt fel, men vad ska man annars göra? Älska barnen olika mycket? Kräva att enbart bioföräldrarna har koll på allt och plåstrar om, lagar mat, handlar, leker, utvecklar och lär, sätter gränser och lugnar när det stormar? Det tvingar vi ju ingen annan inom familjen att avstå från att göra. 


    Är väl mycket upp till barnet själv om hon inför andra vill beskriva eller kalla dig för bonusmamma eller föredrar att bara använda ditt namn. Vad hon känner , tänker och tycker behöver inte enbart ha med den biologiska mammans inställning heller att göra för den delen. Många barn utvecklar stark integritet rätt tidigt oberoende av föräldrarna. 


    Själv har jag fortfarande regelbunden kontakt med min pappas före detta fru( som han träffade några år efter skilsmässan  från min mamma) trots att det var över 20 år sedan de skildes . Men aldrig att jag kallat henne bonusmamma, vare sig nu eller då de levde ihop. Förnamnet duger alldeles utmärkt.

  • Anonym (Bonus)

    Bonusmamma kan man kalla dig om barnet vill samt om man har den relationen med barne. såsom du beskriver det att du är mammig, kärleksfull, omvårdande. Ja, då är du troligen en bonusmamma för barnet och du ser barbet som ditt bonusbarn. 


    Som exempel så ser jag min mammas man som min bonuspappa. Han har funnits i mitt liv sen jag var liten, har alltid älskat mig och tagit hand om mig som om jag var hans barn. Vi är definitivt en bonus i varandras liv. Och nu är jag vuxen och umgås fortfarande med honom, även utan att mamma är med. Han ser mina barn som sina barnbarn och stöttar mig i vuxenlivet som en pappa. 


    Min pappas fru däremot kommer aldrig att vara någon bonusmamma. Hon kom in i mitt liv ungefär samtidigt som min bonuspappa men såg mig som ett besvär, något hon helst ville bli av med. Behandlade mig på ett trist sätt och försökte begränsa min relation med min pappa. Hon är ingen bonus gör mig, henne ser jag som pappas fru, inget annat. 

Svar på tråden Frågor i huvudet på bonusen..