• Anonym­kanske­typ
    Thu 12 May 2022 23:19
    1746 visningar
    2 svar
    2
    1746

    Känner mig själlös

    hejsan, jag är en tjej på 18 år som känner mig typ själlös eller vad man ska säga.
    Jag känner att jag knappt känner någon empati för andra vilket jag såklart vill göra. Jag vet inte varför. Jag märker även att folk inte gillar mig, varken mina kompisar eller någon i min familj eller släkt. Anledningen till det är förmodligen för att jag inte har någon personlighet. Jag är bara sur, arg, otrevlig, elak och kan inte ta ett nej. Jag hatar att jag är så och jag kommer aldrig acceptera att jag är så. Jag har varit så ända sen jag har varit liten. Jag har haft problem med att träffa nya människor för dom gillar inte hur jag är, och det förstår jag såklart. 
    Jag vet inte hur man pratar med folk alls. Jag följer aldrig med på familje träffar eller kalas och inte ut med kompisar heller för det ända jag gör är att klaga och är tråkig och torr. 
    Jag är inte elak så att jag säger elaka saker om folk, typ om utseende eller något liknande. Jag är väldigt lätt irriterad och kan säga till någon att hålla käften när jag tycker dom blir jobbiga enligt mig. Jag har väldigt svårt för upprepande ljud, skrik och sådant, så när någon gör upprepande jobbiga ljud så blir jag jätte förbannad, och jag vill verkligen inte det.
    Jag har jäätte svårt för att ta ett nej, liksom bara simpla nej. När folk säger nej till mig så blir jag jätte förbannad och sedan ångrar jag att jag vart så förbannad. Jag vill kunna ta ett nej utan att reagera så som jag gör.
    jag känner mig stressad för att det känns som att livet går jätte fort och jag hinner inte ha det livet jag vill ha pågrund av att jag inte har någon personlighet och är bara förbannad.
    snälla kan någon säga vad jag ska göra. har någon av er känt av er av detta? För jag hatar verkligen mig själv på alla sätt, jag vill vara ledsen för andras skull och känna mer empati. Jag vill vara snäll och omtänksam. Jag vill sluta tycka synd om mig själv. Hur ska jag få en personlighet??snälla var ärliga och säg vad jag ska göra!!!
    snälla skriv inte ?Bara skärp dig? eller ?Sluta bli arg? eller något liknande, folk har sagt det till mig tidigare, jag vet inte hur bara. 
    Jag vill inte träffa nytt folk förens jag har blivit bättre som person.
  • Svar på tråden Känner mig själlös
  • Anonym (Anna)
    Fri 13 May 2022 12:48
    #1

    Acceptera att du har behov av tystnad, att du uppskattar lugn och ro. Det ska man väl få vara om man behöver. 

    kanske ska du utöver det tala med en psykolog och försöka råda bot på ditt sätt att vara otrevlig mot andra? Vad säger dina föräldrar om att du behöver lugn runt dig? Får du tillräcklig återhämtning på kvällar och helger?

    Jobbar du eller studerar du nu?

  • Anonym (terap­euten)
    Fri 13 May 2022 13:12
    #2
    +1
    Anonymkansketyp skrev 2022-05-12 23:19:07 följande:
    Känner mig själlös
    hejsan, jag är en tjej på 18 år som känner mig typ själlös eller vad man ska säga.
    Jag känner att jag knappt känner någon empati för andra vilket jag såklart vill göra. Jag vet inte varför. Jag märker även att folk inte gillar mig, varken mina kompisar eller någon i min familj eller släkt. Anledningen till det är förmodligen för att jag inte har någon personlighet. Jag är bara sur, arg, otrevlig, elak och kan inte ta ett nej. Jag hatar att jag är så och jag kommer aldrig acceptera att jag är så. Jag har varit så ända sen jag har varit liten. Jag har haft problem med att träffa nya människor för dom gillar inte hur jag är, och det förstår jag såklart. 
    Jag vet inte hur man pratar med folk alls. Jag följer aldrig med på familje träffar eller kalas och inte ut med kompisar heller för det ända jag gör är att klaga och är tråkig och torr. 
    Jag är inte elak så att jag säger elaka saker om folk, typ om utseende eller något liknande. Jag är väldigt lätt irriterad och kan säga till någon att hålla käften när jag tycker dom blir jobbiga enligt mig. Jag har väldigt svårt för upprepande ljud, skrik och sådant, så när någon gör upprepande jobbiga ljud så blir jag jätte förbannad, och jag vill verkligen inte det.
    Jag har jäätte svårt för att ta ett nej, liksom bara simpla nej. När folk säger nej till mig så blir jag jätte förbannad och sedan ångrar jag att jag vart så förbannad. Jag vill kunna ta ett nej utan att reagera så som jag gör.
    jag känner mig stressad för att det känns som att livet går jätte fort och jag hinner inte ha det livet jag vill ha pågrund av att jag inte har någon personlighet och är bara förbannad.
    snälla kan någon säga vad jag ska göra. har någon av er känt av er av detta? För jag hatar verkligen mig själv på alla sätt, jag vill vara ledsen för andras skull och känna mer empati. Jag vill vara snäll och omtänksam. Jag vill sluta tycka synd om mig själv. Hur ska jag få en personlighet??snälla var ärliga och säg vad jag ska göra!!!
    snälla skriv inte ?Bara skärp dig? eller ?Sluta bli arg? eller något liknande, folk har sagt det till mig tidigare, jag vet inte hur bara. 
    Jag vill inte träffa nytt folk förens jag har blivit bättre som person.
    Utan att veta mer, så är det omöjligt för mig att veta vad det kan vara, men det lilla du skriver signalerar för mig en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, typ autismspektrumtillstånd eller Asperger.

    Det är väldigt svårt att diagnosticera detta för kvinnor, men upplevelsemässigt verkar det stämma in väldigt bra på det du skriver: en känsla av likgiltighet inför andra, en känsla att inte vara omtyckt eller passa in, svårigheter med socialt samspel och trötthet efter att ha varit utsatt för sociala aktiviteter, en allmän butterhet och att saker inte går enligt dina förutsättningar, dvs att du får ett nej. Ofta återkommande, men försenad ångerrespons på att man blivit arg och att man då känner sig dum.

    Det kan även vara svårigheter med bakgrundsstörningar som musik eller rörelse, irritation på återkommande ljudstörningar som att någon harklar sig eller trummar med fingrarna. Kanske har du upplevt att kläder sitter obekvämt eller att strumpor klämmer åt eller sitter fel och liknande. Det kan också vara att du inte orkar ta initiativ till att hitta på nya saker, som att komma iväg till kompisar på egen hand, börja skriva in dig på ett gym eller så.

    Jag tycker absolut att du ska försöka få en tid hos någon som kan kolla på det och kanske sätta en diagnos. Det brukar vara en oerhörd lättnad att få reda på att man inte är tokig. Det finns också mycket hjälp man kan få för att lättare kunna hantera situationen.
Svar på tråden Känner mig själlös