• Anonym (Förbryllad man)

Kvinnor som använder Photoshop och filter på alla foton

Alright, vi måste snacka! Vad är det med kvinnor som använder photo shop och filter-appar på sina foton och på foton som dom lägger upp på sociala medier så att de blir helt oigenkännliga? Vissa av dom där apparna gör ju att dom ser ut som någon helt annan. Säkerligen använder en del män filter och photoshop också men majoriteten verkar va kvinnor, rätta mig om jag har fel! 

Såg en gammal bekant på stan idag som jag har på bland annat instagram och ansiktsboken och jag höll knappt på att känna igen henne i verkligheten! På hennes retuscherade bilder ser hon ut som en fotomodell men i verkligheten så långt ifrån en modell man kan komma. 

En reflektion ifrån min sida är att det bottnar i en låg självkänsla och osäkerhet och det är ju synd att kvinnor inte känner att dom duger som dom är även fast dom passerat 40-strecket och har börjat få lite rynkor. 

Synpunkter?!

• Svar på tråden Kvinnor som använder Photoshop och filter på alla foton
  • Anonym (Förbryllad man)

Rättelse! Det var inte idag jag såg henne utan för ett tag sen 

• Anonym (Joplin)

Det är deras enda sätt att få komplimanger. 

• Anonym (Ser det lite som konst)

När någon är väldigt duktig på det där, inte alls ser bra ut i verkligheten men kan fixa till sina selfies så hon ser skitsnygg ut på dem så ser jag det som en slags konstform. Kreativitet. Hon gör det där lika bra enbart utrustad med sin telefon, som reklamskapare gör med ett helt team av olika proffs.

Då kan jag tänka att varför i helvete jobbar hon som undersköterska och inte med något kreativt eller konstnärligt?

För det där när det är riktigt bra bilder, där oattraktivt förvandllas till attraktivt på ett trovärdigt sätt, det är en talang. 

• Anonym (-)

Ja jag vet inte riktigt varför, förutom en anledning att de helt enkelt gillar att sminka sig och redigera bilder för att få ett finare resultat. Som en vacker tavla liksom. (fin enligt rådande normer).

Det är väl samma princip som att människor i alla tider använt smycken och ansiktsmålningar, sminkningar och kläder för att se fin ut (med den tidens mått mätt.)
    Tänk på 1700-talet när både män och kvinnor sminkade sig vita i ansiktet och använde färg till läpparna.

Modet för kvinnor och män vad gäller både kläder och smink har förändrats genom tiderna, och är olika i olika samhällen, och nu med digitaliseringen kan man alltså retuschera bilder, och då gör många det, både män och kvinnor förmodligen.

• Anonym (sm)

De allra flesta killar gör det också. Jag känner ingen som inte gör det. Det finns ju en hundratals färdiga filter i telefonerna, det är bara att välja.

• Anonym (Sjukt)

Verkligen sjukt och ännu värre när man ser killar skriva komplimanger till tjejer som absolut inte ser ut så irl haha. ?Du är så snygg? 
    En bekant till mig som är över 50 år har alltid filter och går så mycket uppmärksamhet på sociala medier  (hon är gift) och oj vad hon spinner på det. 

Mina barn säger ibland att fy fan va pinsam hon är. Hennes barn har sagt till sin pappa, hennes X men vågar inte säga till henne. Så märkligt va? Jag hade aldrig framhävt mig med filter för folk vet ju hur jag ser ut, Verkligen bara fånigt. 

• Ocdmänniska

Äh folk får väl göra som dom vill. Antar att dom känner sig fina i detta skönhetsberoende samhälle med att göra så. Tragiskt kanske men inget som skadar någon annan 

• Anonym (Timbo)
    Anonym (Sjukt) skrev 2022-05-13 06:15:49 följande:

Verkligen sjukt och ännu värre när man ser killar skriva komplimanger till tjejer som absolut inte ser ut så irl haha. ?Du är så snygg? 
    En bekant till mig som är över 50 år har alltid filter och går så mycket uppmärksamhet på sociala medier  (hon är gift) och oj vad hon spinner på det. 

Mina barn säger ibland att fy fan va pinsam hon är. Hennes barn har sagt till sin pappa, hennes X men vågar inte säga till henne. Så märkligt va? Jag hade aldrig framhävt mig med filter för folk vet ju hur jag ser ut, Verkligen bara fånigt. 

Sen kan det vara åt andra hållet med, det har hänt flera gånger att min hustru har blivit lite påtryckt från hennes väninnor varför hon alltid photoshoppar sina bilder på sociala medier. Hon vet knappt vad Photoshop är. Det är bara hennes ansiktsmimik vid selfies, uppspärrade ögon och putande mun.
  • Anonym (Eller hur)

Jag har också funderat många gånger - varför!?
    Det är ju typ falsk marknadsföring.
    Har också vart med om att några gjort detta som jag inte sett på länge och när man sen ser dom på stan, så ryggar man nästan tillbaka! Haha! som man sett ett spöke!

Det finns ju dessutom folk som sätter såna filter på sina barns bilder. Det är RIKTIGT sorgligt. Precis som om barnen inte duger som dom är.
    Men oftast ser man ju att det är filter på. Varenda veck och skrynkla försvinner. Så kanske det är som någon skrev här, en konstform. 
  • Tompa2022
    Anonym (Eller hur) skrev 2022-05-13 06:53:14 följande:

Jag har också funderat många gånger - varför!?
    Det är ju typ falsk marknadsföring.
    Har också vart med om att några gjort detta som jag inte sett på länge och när man sen ser dom på stan, så ryggar man nästan tillbaka! Haha! som man sett ett spöke!

Det finns ju dessutom folk som sätter såna filter på sina barns bilder. Det är RIKTIGT sorgligt. Precis som om barnen inte duger som dom är.
    Men oftast ser man ju att det är filter på. Varenda veck och skrynkla försvinner. Så kanske det är som någon skrev här, en konstform. 
    Men så nytt är det väl inte? Jag som har fotograferat från lååångt innan det fanns digitala kameror, har ofta använt diverse olika analoga tekniker för att skapa ett "skimmer" för att jämna ut små ojämnheter i huden och så. Det blir lite mer tilltalande på det viset. Man är inte ute efter ett biometriskt passfoto eller?

Till och med hundra år gamla porträtt är ofta lite fixade på olika sätt. För att inte tala om gamla oljemålningar av kungar och drottningar, det är ju knappast realistiska återgivningar heller.
Svar på tråden Kvinnor som använder Photoshop och filter på alla foton