• Mandyyy

    Graves sjukdom under graviditet

    Hej!
    Jag har tidigare blivit behandlad för hypertyreos (graves). Blev frisk förklarad och slutade med medicinering.

    Nu är jag dock gravid i vecka 10 och mina sköldkörtel prover visade för höjd ämnesomsättning. 

    Jag ska nu bli insatt på tiotil.  
    Jag är så rädd för hur allt detta kommer påverka barnet.
    Läste att det kan bli många komplikationer för både mig och barnet.

    Någon som fått samma läkemedel under graviditet? 
    Hur har det gått för er och hur har barnet mått?

  • Svar på tråden Graves sjukdom under graviditet
  • Anonym4848

    Jag hade också förhöjda värden men ett antikroppstest visade att det troligtvis bara var tillfälligt och inte Graves. Nya prover togs i v. 16 och då var de normala så behövde ingen medicin. Antar att de kollat dig också, att det inte bara är gestationell hypertyreos? Eftersom du varit medicinerad tidigare kanske också?

  • Mandyyy

    Tack för ditt svar!

    Jag har haft behandling tidigare. 
    Så min endokrinolog tror att det är återfall. Vill att jag börjar medicinera.  

    Hur vet man att det är gestationell hypertyreos?
    Avvakta och ta nya prover? 

    Var dina värden bra efter vecka 16?

  • Anonym4848
    Mandyyy skrev 2022-05-13 16:12:54 följande:

    Tack för ditt svar!

    Jag har haft behandling tidigare. 
    Så min endokrinolog tror att det är återfall. Vill att jag börjar medicinera.  

    Hur vet man att det är gestationell hypertyreos?
    Avvakta och ta nya prover? 

    Var dina värden bra efter vecka 16?


    Det är väl typ att man inte har höga TRAK och att värdena peakar vid v. 10-12 typ och går sen ner. Mina var bra v. 16!
  • Mandyyy
    Anonym4848 skrev 2022-05-13 16:25:21 följande:
    Det är väl typ att man inte har höga TRAK och att värdena peakar vid v. 10-12 typ och går sen ner. Mina var bra v. 16!
    Förstår!
    Jag hade velat avvakta med medicinering men min doktor tycker jag ska ta. Så svårt..
  • Anonym4848
    Mandyyy skrev 2022-05-13 20:16:11 följande:
    Förstår!
    Jag hade velat avvakta med medicinering men min doktor tycker jag ska ta. Så svårt..
    Kanske iaf kan fråga om det skulle kunna vara tillfälligt utlöst av graviditeten och se vad de säger?
Svar på tråden Graves sjukdom under graviditet