• Anonym (Plans big and small)
    Fri 13 May 2022 14:02
    2333 visningar
    16 svar
    16
    2333

    Bolån eller inte bolån?

    Jag håller på att leta hus i mina föräldrars hemtrakter. Inte för att de bor där med iaf... 

    Jag har hittat några hus jag gillar på hemnet men var inte riktigt beredd på hur billiga de skulle vara. Jag kan bokstavligen betala 4 av 5 kontant idag om jag vill. Om de inte går upp i pris då. 

    Så min fråga till er kloka, ska man köpa ett hus kontant? Finns det nackdelar med att göra det? Finns fördelar att ta bolån?

    Det handlar så klart inte om några dyra hus, det dyraste ligger ute för 1,2 mille. 

  • Svar på tråden Bolån eller inte bolån?
  • Fri 13 May 2022 14:09
    #1

    Jag skulle nog inte casha huset, eftersom räntan är så pass låg fortfarande. 

    Beror förstås på hur mycket pengar du har sparat. Min tanke skulle vara att behålla en del pengar på hög som buffert och/eller om jag vill göra en renovering, skaffa bergvärme, eller whatever.

    Om man ser till att ha en del pengar investerat långsiktigt, en del på medellång horisont (10-15 år), en del på 5-10 år, och sen en del på kort sikt, plus buffert för det oförutsedda.... och då finner att man kan casha ett hus så ja, kör på. :)

  • Anonym (Plans big and small) Trådstartaren
    Fri 13 May 2022 14:19
    #2
    Zakopane skrev 2022-05-13 14:09:24 följande:

    Jag skulle nog inte casha huset, eftersom räntan är så pass låg fortfarande. 

    Beror förstås på hur mycket pengar du har sparat. Min tanke skulle vara att behålla en del pengar på hög som buffert och/eller om jag vill göra en renovering, skaffa bergvärme, eller whatever.

    Om man ser till att ha en del pengar investerat långsiktigt, en del på medellång horisont (10-15 år), en del på 5-10 år, och sen en del på kort sikt, plus buffert för det oförutsedda.... och då finner att man kan casha ett hus så ja, kör på. :)


    Nästa månad har jag 1 miljon som var tänkt som en kontantinsats till ett hus. 
  • Fri 13 May 2022 14:22
    #3
    +1

    Och i övrigt? Eller ryker hela sparandet om du köper hus?

    Isf skulle jag hellre ta ett bolån på kanske halva eller en tredjedel av köpeskillingen och investera resten av pengarna stegvis i globala, billiga fonder på lång sikt.

    Så länge avkastningen i genomsnitt är 7-9 procent om året och bolåneräntan betydligt lägre så lär du gå plus.

  • Anonym (A)
    Fri 13 May 2022 19:21
    #4
    Zakopane skrev 2022-05-13 14:09:24 följande:
    Jag skulle nog inte casha huset, eftersom räntan är så pass låg fortfarande. 

    Beror förstås på hur mycket pengar du har sparat. Min tanke skulle vara att behålla en del pengar på hög som buffert och/eller om jag vill göra en renovering, skaffa bergvärme, eller whatever.

    Om man ser till att ha en del pengar investerat långsiktigt, en del på medellång horisont (10-15 år), en del på 5-10 år, och sen en del på kort sikt, plus buffert för det oförutsedda.... och då finner att man kan casha ett hus så ja, kör på. :)
    Håller med
  • Anonym (MJ)
    Fri 13 May 2022 20:50
    #5
    Anonym (Plans big and small) skrev 2022-05-13 14:02:56 följande:
    Bolån eller inte bolån?

    Jag håller på att leta hus i mina föräldrars hemtrakter. Inte för att de bor där med iaf... 

    Jag har hittat några hus jag gillar på hemnet men var inte riktigt beredd på hur billiga de skulle vara. Jag kan bokstavligen betala 4 av 5 kontant idag om jag vill. Om de inte går upp i pris då. 

    Så min fråga till er kloka, ska man köpa ett hus kontant? Finns det nackdelar med att göra det? Finns fördelar att ta bolån?

    Det handlar så klart inte om några dyra hus, det dyraste ligger ute för 1,2 mille. 


    Nackdelen är att du placerar dina pengar i ett enda objekt på en liten marknad. Om du inte köper hus, skulle du lägga hela summan på ett enda bolag på Stockholmsbörsen? Om inte, varför? 
  • Anonym (Plans big and small) Trådstartaren
    Fri 13 May 2022 21:36
    #6
    Zakopane skrev 2022-05-13 14:22:14 följande:

    Och i övrigt? Eller ryker hela sparandet om du köper hus?

    Isf skulle jag hellre ta ett bolån på kanske halva eller en tredjedel av köpeskillingen och investera resten av pengarna stegvis i globala, billiga fonder på lång sikt.

    Så länge avkastningen i genomsnitt är 7-9 procent om året och bolåneräntan betydligt lägre så lär du gå plus.


    Det är som sagt sparandet som jag har specifikt till ett husköp. 
  • Anonym (Plans big and small) Trådstartaren
    Fri 13 May 2022 21:37
    #7
    Anonym (MJ) skrev 2022-05-13 20:50:39 följande:
    Nackdelen är att du placerar dina pengar i ett enda objekt på en liten marknad. Om du inte köper hus, skulle du lägga hela summan på ett enda bolag på Stockholmsbörsen? Om inte, varför? 
    Lite skillnad melln att ha en miljon som är tänkt att använda på börsen och en miljon som är tänkt till kontantinsats till ett hus, eller hur?
  • Fri 13 May 2022 23:13
    #8
    Anonym (Plans big and small) skrev 2022-05-13 21:37:24 följande:
    Lite skillnad melln att ha en miljon som är tänkt att använda på börsen och en miljon som är tänkt till kontantinsats till ett hus, eller hur?
    Ja, förhoppningsvis! Men du ger så sparsmakat med information så vi andra är utelämnade att gissa.

    Att du har en miljon som du tänkt använda till husköp medför ju inte automatiskt att du även har ett annat, större sparande som du kan investera med olika horistont/har investerade med olika horisont. 
  • Anonym (MJ)
    Fri 13 May 2022 23:16
    #9
    -1
    Anonym (Plans big and small) skrev 2022-05-13 21:37:24 följande:
    Lite skillnad melln att ha en miljon som är tänkt att använda på börsen och en miljon som är tänkt till kontantinsats till ett hus, eller hur?
    Så nu har du två miljoner?
  • Fri 13 May 2022 23:44
    #10
    +1

    Jag hade lånat till halva huset och sen haft kvar en rejäl slant på banken som buffert alternativt investerat större delar i fonder.

  • Anonym (Plans big and small) Trådstartaren
    Fri 13 May 2022 23:59
    #11
    Zakopane skrev 2022-05-13 23:13:45 följande:
    Ja, förhoppningsvis! Men du ger så sparsmakat med information så vi andra är utelämnade att gissa.

    Att du har en miljon som du tänkt använda till husköp medför ju inte automatiskt att du även har ett annat, större sparande som du kan investera med olika horistont/har investerade med olika horisont. 
    Fast man kanske ska hålla sig till ämnet och inte killgissa om frågeställaren har andra frågor än det man frågar om.

    Du vet att jag har en miljon kronor som ska gå till ett hus. Resten av min ekonomi har du ju faktiskt inget med att göra eller är nödvändigt för dig att veta för att svara på frågeställningen.
  • Sat 14 May 2022 08:35
    #12
    +1

    Om du inte har annat i ditt som du behöver kapital till så är det kanske mest fördelaktigt att betala huset kontant.

    Men som du redan fått tips om så är det nog som "marknaden" fungerar idag en bra idé att låna så du får straxt under 50% belåning och slipper amorteringkravet. Sen investerar du dessa i relativt säkra indexfonder, som förmodligen kommer ha en högre procentuell avkastning än vad du betalar i ränta på hypotekslånet.
    Se dock till att inte binda lånen, så att du har möjlighet att likvidera fonderna och slå ihjäl lånen om marknaden skulle utveckla sig på ett negativt sätt. 

    Behöver du får loss kapital till annat, typ renovering, bil eller andra större kapitalvaror så är det ju en no-brainer att då "låna upp" på huset eftersom det oftast ger mycket bra lånevillkor och ränta.

  • Anonym (nufti­g)
    Sat 14 May 2022 08:45
    #13
    +1

    Jag hade nog lagt mig på 40-50% belåning och försökt hitta bra investeringar för resten.

    Det har inte varit svårt att slå index de senaste åren och trots risken med krig osv så borde det inte bli totalt haveri om inte WW3 bryter ut.

    Själva har vi numera inga lån men det är för att min man gillar att inte ha lån, samt har hunnit ärva sina föräldrar. Det finns pengar investerade också.

  • Anonym (Q)
    Sat 14 May 2022 09:07
    #14
    +2

    Jag hade absolut köpt huset kontant OM du även har andra besparingar. Skulle bostadsköpet innebära att du skrapar rent hela sparkontot hade jag tagit bolån på mindre del av priset och behållt några 100 tusen i buffert.

  • Anonym (MJ)
    Sat 14 May 2022 09:59
    #15
    -1
    Anonym (Plans big and small) skrev 2022-05-13 23:59:18 följande:
    Fast man kanske ska hålla sig till ämnet och inte killgissa om frågeställaren har andra frågor än det man frågar om.

    Du vet att jag har en miljon kronor som ska gå till ett hus. Resten av min ekonomi har du ju faktiskt inget med att göra eller är nödvändigt för dig att veta för att svara på frågeställningen.
    Fast svaret beror ju helt på hur din övriga ekonomi ser ut. Förstår du inte det?
  • Anonym (lika mkt)
    Sun 15 May 2022 22:06
    #16

    Jag skulle nog lagt max så mycket så att jag har samma summa att lägga på börsen. Dvs jag skulle lagt max hälften av pengarna jag har på huset och resten investeras på börsen.

Svar på tråden Bolån eller inte bolån?