• Pumpa

Akupunktur under förlossning?

Hej alla där ute i bebisdjungeln!

Jag undrar om det är någon som har testat akupunktur när ni kommit till förlossningen, isf hur fungerade det?

Funderar på att testa det eftersom det finns på HS där jag planerar att föda.

Kram på alla magar och bebisar, Åsa 34+0

• Svar på tråden Akupunktur under förlossning?
  • Fyra

Testa du, har hört att det ska va jättebra.

• vårsol

Akupunktur tar inte bort smärtan under förlossningen men det gör att man står ut med smärtan.

• Majsan70

Jag har testat akupunktur under förlossning.

Just de nålarna man satte på mig var whiskeypinnen mitt i huvudskalpen. Sen satt det en i vardera tumvecket. Detta var inte smärtstillande, men väl lugnande. Man kunde verkligen slappna av mellan värkarna. Sen finns det olika ställen runt ländrygg o mage där man kan sätta nålar som skall vara dämpande mot smärtan. Jag tror oxå att mottagligheten för att akupunkturen skall verka är olika beroende på person och förutsättninigar.

Men det är gör inte ont och är inte obehagligt och man kan när som helst ta bort dem om man inte gillar det.

• malin81

på mig gjorde de ingen som helst skillnad, men jag tror de fungerar olika på olika människor så prova du de förlorar du inget på. Jag har hört många som tycker de e toppen o fungerar hur bra som helst, att de hjälper en att slappna av mm

• Pumpa

Tack för svaren. Ska prova det när det är dags...

• PernillaG

Är också inne på Akupunktur. Har fått det för min fruktansvära mensvärk vid ett flertal tillfällen och det är klockrent. Men en förlossning är ju en aaaaaningens annorlunda kan man säga så jag vet itne.
    Jag kände när jag fick det att ett jättehärligt lugn sänkte sig över mig. Det är mycket det jag vill åt. Lugnet under Förlossningen.

Man kan kanske kombinera flera olika metoder för att smärtlindra?!
    Kan man kombinera EDA & Akupunktur? Eller Lustgas och Akupunktur?
    Nå´n som vet?

• Rubia

Min svägerska använde enbart akupunktur när hon födde andra barnet. Hon säger att det verkligen hjälpte henne att slappna av och att Lugnet infann sig.

• Majsan70

Eda och akupunktur går säkert att förena, men bara till en viss punkt. Att sätta nålar nertill när man har EDA är nog meningslöst. Med lustgas går det utmärkt.

Svar på tråden Akupunktur under förlossning?