• Anonym (TS)

Hjälp med kall buffé till studenten

Glad

Lägger tråden under känsliga rummet då detta med studenten är jobbigt för mig. Bonusbarnet tar studenten och ska först firas hos oss och sen till helgen hos sin mamma.

Jag jobbar och kommer ha ca 2,5 timmar på mig från att jag kommer hem till att gästerna kommer. Ska hinna duka, (vi sitter ute så kan inte göra det kvällen innan men såklart ta fram allt vi ska ha) blåsa ballonger och hänga upp + flaggirlanger. (Törs inte blåsa ballongerna kvällen innan för då har de väl kanske skrumpnat ihop.)

Så har inte så mycket tid på mig. Därför behöver maten vara kall så jag kan fixa typ allt kvällen innan. 

Studentbarnets pappa kommer vara upptagen med att rodda med vårt yngsta barn. Han kan såklart göra något men jag räknar inte mycket med honom.

Vi blir 20 st totalt.

Vill ha en buffé med lite att välja på där köttet är kyckling. Snälla kom med era bästa tips och idéer! Gärna recept också :)

Har ingen särskild budget att hålla, behöver inte vara superbilligt men helst inte jättedyrt heller. 

Kommer göra tårtor kvällen innan och ställa i såna tårtboxar i kylen, det måste väl funka?

Har iallafall tänkt ha en potatissallad (fransk) och såklart hembakt bröd som jag tar fram ut frysen på morgonen. 
    Sen parmaskinka och melonspett.
    Kanske någon paj? Finns det någon som är god kall?

Vad ska man dricka, läsk och rosévin?starkare än så behövs väl inte?
    Kanske ngt bubbel när folket kommer, +alkoholfritt till de som vill ha det.

Kom gärna med era bästa förslag!

• Svar på tråden Hjälp med kall buffé till studenten
  • Anonym (D)

Vill du ha varm kyckling funkar det ju bra att dela t.ex. kycklinglår i lagom bitar och marinera den, och sedan bara ställa in den i ugnen på två långpannor. 

Kan även funka bra att göra dagen innan, och eventuellt ha en kall örtsås till.

Annars är varmrökt lax med romsås också gott.

• Anonym (Sallis)

Sallad på babyspenat, avokade, kikärtor, jordgubbar, nötter och fetaost är somrigt och gott. Gör det mesta dagen innan men låt den delade fetan ligga i en skål bredvid. Häll i den, avokado och vinägrett strax innan servering. 

Ostpaj med oliver och paprika är god kall och kan göras långt i förväg och frysas. Du kan tom dela den innan du fryser in, så är det också klart. Varje minut räknas ju i ditt läge! 

Färskost med örter i att ha på brödet. Örter kan köpas frysta. Blanda ihop ett par dagar innan och lägg i vackra skålar/burkar. 

Personligen älskar jag piroger på buffé. Tex med spenat, vitlök, muskot och parmesan. Smördegspiroger behöver ju ätas nygräddade, men gör du dem på vanlig vetedeg med jäst går det bra att frysa. De tinar fort. 

Blås upp eventuella ballonger dagen innan. Jag svimmar om jag blåser ballonger när jag är stressad. 

• Anonym (Frida)

Vi hade också buffé med kall skivad kycklingfilé. Vi hade denna salladen till, som funkar bra att göra dagen innan: www.ica.se/recept/gron-sommarsallad-725611/  Vi hade även stekt skivad halloumi, tabbouleh, hummus, grönsallad, tomat- och mozarellasallad. Säkert något mer som jag har glömt... 

• Anonym (TS)
    Anonym (Sallis) skrev 2022-05-15 22:04:14 följande:

Sallad på babyspenat, avokade, kikärtor, jordgubbar, nötter och fetaost är somrigt och gott. Gör det mesta dagen innan men låt den delade fetan ligga i en skål bredvid. Häll i den, avokado och vinägrett strax innan servering. 

Ostpaj med oliver och paprika är god kall och kan göras långt i förväg och frysas. Du kan tom dela den innan du fryser in, så är det också klart. Varje minut räknas ju i ditt läge! 

Färskost med örter i att ha på brödet. Örter kan köpas frysta. Blanda ihop ett par dagar innan och lägg i vackra skålar/burkar. 

Personligen älskar jag piroger på buffé. Tex med spenat, vitlök, muskot och parmesan. Smördegspiroger behöver ju ätas nygräddade, men gör du dem på vanlig vetedeg med jäst går det bra att frysa. De tinar fort. 

Blås upp eventuella ballonger dagen innan. Jag svimmar om jag blåser ballonger när jag är stressad. 

Haha, ja finns ju risk för det när man har många att blåsa, kanske ska ta dom kvällen innan iallafall.

Piroger låter ju väldigt gott, har du tips om något bra recept, tänker på vanliga vetepiroger?.

Och vilket bra tips om färskosten, känns ju lite festligare när man gjort ?eget?.

Ska absolut köra på någon ostpaj, kanske Västerbotten?

Spännande sallad du ger förslag på, är det kikärtor på
    burk som man sköljer av innan?

• Anonym (TS)
    Anonym (Frida) skrev 2022-05-15 22:05:28 följande:

Vi hade också buffé med kall skivad kycklingfilé. Vi hade denna salladen till, som funkar bra att göra dagen innan: www.ica.se/recept/gron-sommarsallad-725611/  Vi hade även stekt skivad halloumi, tabbouleh, hummus, grönsallad, tomat- och mozarellasallad. Säkert något mer som jag har glömt... 

Åh, tack för tipset om Tabbouleh, det borde ju passa till kall skivad kyckling med någon typ av vienegrettdressing på?

och sommarsalladen från Ica verkar toppen, tack!
  • Anonym (TS)
    Anonym (D) skrev 2022-05-15 21:45:23 följande:

Vill du ha varm kyckling funkar det ju bra att dela t.ex. kycklinglår i lagom bitar och marinera den, och sedan bara ställa in den i ugnen på två långpannor. 

Kan även funka bra att göra dagen innan, och eventuellt ha en kall örtsås till.

Annars är varmrökt lax med romsås också gott.

Varmrökt lax är ju verkligen gott, kanske har det + kyckling som ?köttet? på buffén. Brukar du göra romsåsen själv?
  • Gameofthrones

Detr enkelt och göra räksmörgås, lax, (smörgåstårta) finns det budget till konditori som kan göra det? 

• Anonym (TS)
    Gameofthrones skrev 2022-05-15 22:17:10 följande:

Detr enkelt och göra räksmörgås, lax, (smörgåstårta) finns det budget till konditori som kan göra det? 

Tyvärr gillar inte själv studentbarn varken räkor eller smörgåstårt, annars hade det varit ett givet kort!
  • Gameofthrones
    Anonym (TS) skrev 2022-05-15 22:21:47 följande:
    Tyvärr gillar inte själv studentbarn varken räkor eller smörgåstårt, annars hade det varit ett givet kort!
    Potatissallad med Creme franche? Rostbiff, kyckling?
Svar på tråden Hjälp med kall buffé till studenten