• Anonym (Smartklocka)

Smartklockan varnar för hög puls men ska man bry sig?

Makens smartklocka har varnat ett antal gånger att pulsen är runt 110 fast han har suttit ner länge och inte gjort något speciellt innan. Är det något han bör bry sig om?

Han tar blodtrycksmedicin sen runt 5 år tillbaka och har det under kontroll. Han har även astma som är under kontroll med medicin två gånger om dagen. Han har ingen övervikt alls och är jättestark och äter vettigt men han gör ingen konditionsträning som simma, gå, cykla vilket jag har varit på honom att han behöver i många år redan. 

Någon som har haft samma eller vet något om sånt här? 

• Svar på tråden Smartklockan varnar för hög puls men ska man bry sig?
  • Anonym (Smartklocka)
    Tow2Mater skrev 2022-05-15 23:18:37 följande:
    Mät blodtrycket med en riktig mätare.
    Har en sån hemma så han kan ju testa det nästa gång den varnar. Men det är en Apple klocka så den ska ju vara tillförlitlig för det är ju inget billigt skräp för 29.90 kr från internet. 
  • Anonym (Jo)

Jo, ni ska nog bry er. Jag har själv taskig kondis, oastma, och till skillnad mot din man, 50 kg övervikt. Jag har också en fitbit. I vila kan jag ibland ha en puls på 102, det är min topp. Då har jag varit inaktiv i ett par dagar. Att få ner pulsen från 102 till 80 i vila och 72 i sömn går faktiskt fort och ganska lätt för mig. På ett par dagar med korta, lätta promenader.

Att pulsen är så hög betyder ju att hjärtat inte orkar pumpa runt blodet i kroppen. Hans läkare behöver veta det så de kan vidta åtgärder. Om det är motion på recept, annan medicin eller vad.

Ni kan ju kolla också att det inte är fel på klockan. Har du en och koll på din puls? Testa och se om hans klocka visar samma/typ samma som din vanliga. 

• Anonym (Nerd)

Ja. Klockan är rimligt tillförlitlig. Så hög puls när man sitter still är ganska illa. 60 till 100 räknas tydligen som normalt. Jag tränar ett par gånger i veckan och min puls brukar ligga strax över 50 när jag sitter och 43 när jag sover. 

• Shoegal81

Jag har en apple smartwatch och använder den ofta för att mäta puls etc. En så hög vilopuls har jag aldrig sett, jag tycker att ni ska ta det på allvar. Gå och kolla upp det. 

• Gameofthrones

Själv bryr jag mig inte om sånt med smartwatch. Ett ytterligare stressmoment. Ha en riktig mätare istället. Om du verkligen behöver det. 

• Anonym (S)

Låter inget vidare. Är vad sambon fick här om dagen sjuk i covid. Han har inga problem med stress och ångestpåslag som slår till? Kan förklara högre puls, men skulle ändå ta upp det där med läkaren om jag vore honom. 

• Anonym (Sköldkörteln)

Men han/ni kan väl känna själva om pulsen är hög på halsen eller handleden? Jag hade vilopuls på 120 när jag fick problem med min sköldkörtel. Jag kände tydligt att pulsen var hög när jag vilade och var en av anledningarna till att jag sökte vård.

• Anonym (Smartklocka)

Han ska ta det med sin läkare och börja köra konditionsträning också. Han blir lätt stressad iofs men igår när han fick 114 slag så tittade han bara på golf som exempel. 

• Anonym (kanske)
    Anonym (Smartklocka) skrev 2022-05-15 23:13:55 följande:
    Smartklockan varnar för hög puls men ska man bry sig?

Makens smartklocka har varnat ett antal gånger att pulsen är runt 110 fast han har suttit ner länge och inte gjort något speciellt innan. Är det något han bör bry sig om?

Han tar blodtrycksmedicin sen runt 5 år tillbaka och har det under kontroll. Han har även astma som är under kontroll med medicin två gånger om dagen. Han har ingen övervikt alls och är jättestark och äter vettigt men han gör ingen konditionsträning som simma, gå, cykla vilket jag har varit på honom att han behöver i många år redan. 

Någon som har haft samma eller vet något om sånt här? 

Det är kanske när du är på honom om träning som pulsen går upp av irritation? 
  • Anonym (120)

Jag har haft hög vilopuls hela mitt liv, brukade ligga på runt 120. Alla mina prover har varit inom gränsvärdet. Läkarna har alltid sagt att det inte är någon fara och att jag inte behövde göra något åt det om jag inte stördes av det. Grejen är att jag har alltid haft hög puls så jag hade ju inget jämföra med. 

För ett par månader sen träffade jag en läkare som skrev ut medicin då jag kände att jag ville prova och se hur det ska kännas. Resultatet är helt otroligt! Hela mitt liv har blivit bättre. Jag somnar lättare, jag känner mig mer harmonisk och hela livet känns lättare på något sätt. Min ångest har minskat och jag är inte lika stresskänslig längre. Jag önskar att jag hade provat detta mycket tidigare. Om jag bara hade vetat. Nu ligger min vilopuls på 70.

Så med det sagt tycker jag att din man ska ta ett snack med en läkare om saken. Han kanske också skulle bli hjälpt av läkemedel. 

• Anonym (Smartklocka)
    Anonym (120) skrev 2022-05-16 16:45:06 följande:
    Jag har haft hög vilopuls hela mitt liv, brukade ligga på runt 120. Alla mina prover har varit inom gränsvärdet. Läkarna har alltid sagt att det inte är någon fara och att jag inte behövde göra något åt det om jag inte stördes av det. Grejen är att jag har alltid haft hög puls så jag hade ju inget jämföra med. 

För ett par månader sen träffade jag en läkare som skrev ut medicin då jag kände att jag ville prova och se hur det ska kännas. Resultatet är helt otroligt! Hela mitt liv har blivit bättre. Jag somnar lättare, jag känner mig mer harmonisk och hela livet känns lättare på något sätt. Min ångest har minskat och jag är inte lika stresskänslig längre. Jag önskar att jag hade provat detta mycket tidigare. Om jag bara hade vetat. Nu ligger min vilopuls på 70.

Så med det sagt tycker jag att din man ska ta ett snack med en läkare om saken. Han kanske också skulle bli hjälpt av läkemedel. 

Jag ska berätta det här för min man. Roligt att du mår bättre! 
  • Tow2Mater

Smartklockor, även Apples, ger väl vissa falska positiva utslag, men är väl inte heller avsedda att användas i medicinskt syfte utan mer ett träningshjälpmedel.

• Anonym (Jo 2)
    Anonym (Smartklocka) skrev 2022-05-16 16:17:47 följande:
    Han ska ta det med sin läkare och börja köra konditionsträning också. Han blir lätt stressad iofs men igår när han fick 114 slag så tittade han bara på golf som exempel. 
    Bra att han ska ta det med sin läkare.
Svar på tråden Smartklockan varnar för hög puls men ska man bry sig?