• adampalo

    Kan man få arbetsgivarintyg utan att vara med i ett fack/a-kassa?

    Min nya arbetsgivare vill se mina arbetsgivarintyg som underlag för den lön jag kommer få på mitt nya job. Det står att mina intyg går att hitta hos mitt fack/alfa-kassan. Däremot är jag inte medlem i någon av dessa. Är det möjligt att få mina intyg utan att bli medlem och betala den månadsavgiften som krävs?

    Mvh,

    Adam

  • Svar på tråden Kan man få arbetsgivarintyg utan att vara med i ett fack/a-kassa?
  • Mortiscia80

    Ja, du kontaktar dina tidigare arbetsgivare och ber om ag-intyg, det har du rätt till oavsett a-kassa/fack. Gör det till en vana framöver att alltid begära ut sådana papper, och gå med i a-kassan omgående när du får ett jobb igen.

  • Arcnice

    Arbetsgivarintyg får du väl från din gamla arbetsgivare? Facket och A-Kassan är mig veterligen inte inblandad i det alls. Så har det iallafall varit när jag fått arbetsgivarintyg.
    Ett arbetsgivarintyg är ju ett intyg på att du faktiskt varit anställd där du säger att du varit anställd.

  • Linda5

    Ja, Arbetsgivarintyget skriver din arbetsgivare ut.
    Finns till och  med förinställt i de flesta löneprogram idag. 
    Det brukar följa med slutlönen / du får det vid avsluts samtalet. 

Svar på tråden Kan man få arbetsgivarintyg utan att vara med i ett fack/a-kassa?