• Anonym (Anonym TS)

Luktar illa

Hej! 
    Jag luktar illa. Oavsett vad jag gör. Jag duschar men luktar svett/ ammoniak under armarna kort därefter. 

Luktar illa ur munnen, även om jag varit till tandhygienist och tagit bort allt plack tandsten etc.

Även om jag borsta och tandtrådar. 
    Jag luktar även illa i underlivet, både starkt och urin. Byter trosor men det luktar igen inom kort. 

Varför är jag en stinkande människa? 
    Kan tillägga att jag mått dåligt ett tag, fysiskt med ospecifika oklara smärtor. Så är sjuk på något vis vad vet jag inte helt klart. 

• Svar på tråden Luktar illa
  • Anonym (Doft)

Maten man äter ger olika kroppslukt.

Prova äta mer frukt och dricka mer vatten. Frukt ska göra att man luktar godare har jag hört. Minska på lök.

Ät också mer örter. :) 

• Anonym (A)
    Anonym (Doft) skrev 2022-05-16 19:45:36 följande:

Prova äta mer frukt och dricka mer vatten. Frukt ska göra att man luktar godare har jag hört. Minska på lök.

Håller med
  • RenLuft
    Anonym (Anonym TS) skrev 2022-05-16 19:36:27 följande:
    Luktar illa

Hej! 
    Jag luktar illa. Oavsett vad jag gör. Jag duschar men luktar svett/ ammoniak under armarna kort därefter. 

Luktar illa ur munnen, även om jag varit till tandhygienist och tagit bort allt plack tandsten etc.

Även om jag borsta och tandtrådar. 
    Jag luktar även illa i underlivet, både starkt och urin. Byter trosor men det luktar igen inom kort. 

Varför är jag en stinkande människa? 
    Kan tillägga att jag mått dåligt ett tag, fysiskt med ospecifika oklara smärtor. Så är sjuk på något vis vad vet jag inte helt klart. 

Hej,
    har du fått bekräftelse ifrån pålitliga människor runt omkring dig som sagt att du luktar illa eller är det du själv, som säger det?

Hur är det med din psykiska mående rent övrigt? Ibland när man mår psykiskt dåligt och/eller har väldigt dålig självkänsla, så kan man tro att man är ful, oattraktiv, ingen tycker om en och tro att man luktar illa, är vanliga tankar man kan ha.

Absolut, det kan ligga sjukdom bakom. Men det är viktigt att du får en bekräftelse ifrån pålitliga människor som säger också att du luktar.

Har du vänt dig till VC om detta och frågat?

• Anonym (Anonym TS)
    RenLuft skrev 2022-05-16 19:47:04 följande:

Hej,
    har du fått bekräftelse ifrån pålitliga människor runt omkring dig som sagt att du luktar illa eller är det du själv, som säger det?

Hur är det med din psykiska mående rent övrigt? Ibland när man mår psykiskt dåligt och/eller har väldigt dålig självkänsla, så kan man tro att man är ful, oattraktiv, ingen tycker om en och tro att man luktar illa, är vanliga tankar man kan ha.

Absolut, det kan ligga sjukdom bakom. Men det är viktigt att du får en bekräftelse ifrån pålitliga människor som säger också att du luktar.

Har du vänt dig till VC om detta och frågat?

Jag har fått det bekräftat, men inte sökt mig till
    vården för det. Visst mår jag sämre psykiskt just nu också, men smärta och obehag föder sämre psykisk hälsa så det går runt och göder varandra om varannat. Men som svar på din fråga, ja jag stinker. Människor runt mig har undrat vad det är som luktar när jag är i närheten. Likaså har barn påpekat att jag stinker u munnen och jag känner det också själv. 

Att byta kost etc har jag gjort, jag äter ganska få måltider om dagen och ganska ?rent?. Inte en massa konstigheter utan bra fördelning mellan protein/kolhydrat och fett. Kanske dricker lite för lite vatten vissa dagar dock. 

• Anonym (Anonym TS)
    Anonym (Doft) skrev 2022-05-16 19:45:36 följande:

Tycker inte om lök så det äter jag inte. Frukt vågar jag inte äta större mängder av då det innehåller så mycket fruktos och sliter på emaljen. 

Vad rekommenderar du för örter? 

• Anonym (Doft)
    Anonym (Anonym TS) skrev 2022-05-16 20:11:39 följande:

Tycker inte om lök så det äter jag inte. Frukt vågar jag inte äta större mängder av då det innehåller så mycket fruktos och sliter på emaljen. 

Om du kombinerar frukt med mat som stärker emaljen då? :) Eller strunta i frukt och ät mer av:

Örter som kan vara basilika, oregano, mynta, citronmeliss, persilja, dill.

Finns massor av annat också, men det är de jag kommer på nu. 

Yoghurt, mjölk osv. 
  • Anonym (Doft)
    Anonym (Doft) skrev 2022-05-16 20:20:54 följande:
    Om du kombinerar frukt med mat som stärker emaljen då? :) Eller strunta i frukt och ät mer av:

Örter som kan vara basilika, oregano, mynta, citronmeliss, persilja, dill.

Finns massor av annat också, men det är de jag kommer på nu. 

Yoghurt, mjölk osv. 
    'När du ätit något surt kan du också tugga på en bit ost eller dricka mjölk, fil eller yoghurt.' - citat från Måbra.
  • Anonym (Anna)

Dålig lukt från munnen kan komma från magen. 

mina tips till dig är att köpa tabletter/kapslar med goda bakterier för att återställa balansen i magen.

min stora dotter hade i tidiga tonåren problem med svettlukt. Vi köpta denna tvålen som hon skrubbade sig med
    https://www.apotea.se/nova-tto-flytande-tval-250-ml?gclid=CjwKCAjw7IeUBhBbEiwADhiEMXKZoo2yHhA68zp2JCV6MPv3_MzF5IVbGLrtZGVsWT-pHJAd0GiHKxoCpOcQAvD_BwE

s
    en har både hon och jag probiotika deodoranter både att ha under armarna och jag har det även som intimdeodorant

https://lavilin.se/butik/

• Anonym (Diabetes)

Lukt av ammoniak kan tyda på diabetes/ketoacidos.
    Kollat upp det? 

• Anonym (H-G)

Om du äter kött, testa att utesluta det. Du kommer märka skillnad!

• Hyllemor

Om man luktar ammoniak, så är det ett tecken på diabetes.

Man kan lukta illa om man inte äter tillräckligt.

Man kan också lukta illa för att det finns fukt eller mögel i huset (då märker man det själva hustanken själv)

Ångest kan också lukta, men då är det bara de som lever ihop med personen som känner den doften. Den doften är dock inte ammoniak.

Om folk i din omgivning säger att du luktar ammoniak eller sprit eller någonting annat, så ska du kontakta sjukvården.

• Hyllemor
    Hyllemor skrev 2022-05-17 02:11:33 följande:

Om man luktar ammoniak, så är det ett tecken på diabetes.

Man kan lukta illa om man inte äter tillräckligt.

Man kan också lukta illa för att det finns fukt eller mögel i huset (då märker man det själva hustanken själv)

Ångest kan också lukta, men då är det bara de som lever ihop med personen som känner den doften. Den doften är dock inte ammoniak.

Om folk i din omgivning säger att du luktar ammoniak eller sprit eller någonting annat, så ska du kontakta sjukvården.

* Då märker man inte själva stanken i huset själv, skulle jag skriva. (Kattjäveln trampade på tangentbordet så att det blev knasigt.)
  • sextiotalist

Om man utesluter direkt medicinska orsaker, så kan det vara så att hela din kropp är i obalans. (diabetes, problem med halsmandlar etc)
    Magproblem kan ge dålig andedräkt. Om du tar in syrade produkter, t.ex surkål etc, så kan du få en bättre balans. 
    Underlivet, undvik vanlig tvål, det finns oljor som du kan göra rent med, och det finns hjälp med att återställa balansen genom vagitorer. 
    Stark urindoft, då är det dricka mer än vad du gör idag, kan även hjälpa mot dålig andedräkt (då är det vatten som gäller, citronskiva i gör att de smakar fräscht)
    Du behöver inte duscha varje dag, utan det räcker med att tvätta av dig. Tvättlappar är stor hjälp, man blir ren utan att torka ut huden i onödan. Ta gärna med dig några när du är på jobbet, så att du kan tvätta av dig om du känner att du börjar lukta svett.
    Tycker även att du kan ta kontakt med VC, så de kan se om det finns underliggande orsaker.

• LFF
    Anonym (Anonym TS) skrev 2022-05-16 20:11:39 följande:

Har du väldigt känsliga tänder eftersom du är rädd för fruktos och inverkan på emaljen?
  • Inteutanproblem

Ta kontakt med sjukvården TS. Det du beskriver är verkligen inte normalt. Särskilt inte när du även beskriver konstiga smärtor i kroppen och annat märkligt i fysiska symptom. Du behöver bli undersökt och tas prover. 

Svar på tråden Luktar illa