• Anonym (Undrande)

Bostadsbidrag

Hej! 
    Jag undrar nu vad det maximala beloppet för bostadsbidrag är? Har hittills bott tillsammans med en vän men kommer nu flytta till eget. Blir studier och inkomsten innan har legat under 10.000kr per månad innan skatt. 

Är ensam med 1 barn. Kassakollen säger ca 3400 men sen läser jag att det högsta man kan få är 2600kr. Är det någon annan i liknande konstellation som har mer än 2600kr i bostadsbidrag och bostadstillägg?

Behöver kunna planera ekonomin framöver.  

Mvh. 

• Svar på tråden Bostadsbidrag
  • Anonym (Jully)

Ska du studera med csn-lån är det ingen skatt på det, med barn kan du även ta tilläggsbidrag och tilläggslpn och få ut ca 16000/mån.

kassakollen ger en bra indikation vad du får annars, så länge du fyllt i sanningsenligt. Jag fick mer än vad det stod, fick 200 kr mer.
    Var har du läst att max är 2600 kr? Det stämmer inte.

• Anonym (Jully)

Bostadsbidraget beror ju på inkomst, strl på lägenheten och vad hyran ligger på. Så om du vill jämföra med någon annan måste du skriva ut vad du betalar.
    Tänk på att man kan bli återbetalningsskyldig om man tjänar mer än vad man trodde så det kan vara en bra idé att lägga på lite.

• Anonym (Undrande)

Ja jag förstår att mycket spelar in men tänker en lägenhet på ca 60 kvm med en hyra på 6000kr. Inkomst CSN Och inget mer. Och fram tills nu inkomst på ca 10.000kr innan skatt per månad.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Jully) skrev 2022-05-17 05:54:31 följande:

Ska du studera med csn-lån är det ingen skatt på det, med barn kan du även ta tilläggsbidrag och tilläggslpn och få ut ca 16000/mån.

kassakollen ger en bra indikation vad du får annars, så länge du fyllt i sanningsenligt. Jag fick mer än vad det stod, fick 200 kr mer.
    Var har du läst att max är 2600 kr? Det stämmer inte.

Läste det på makalösa föräldrar.
  • Anonym (Undrande)

Maximalt csn med tillägg etc för barn landar kring 12.000kr 

• Anonym (Jully)
    Anonym (Undrande) skrev 2022-05-17 07:44:48 följande:

Maximalt csn med tillägg etc för barn landar kring 12.000kr 

Nej, 16000 ca om du tar både tilläggslån och tilläggsbidrag. Fast då måste man ha jobbat innan och tjänat en viss summa.

de på makalösa föräldrar har fel, kassakollen stämmer ganska bra.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (D) skrev 2022-05-17 11:29:41 följande:

?Barnfamiljer kan som högst få 3 400 kronor i bostadsbidrag per månad i de fall de har ett hemmavarande barn, 4 200 kronor om de har två eller fler hemmavarande barn och 5 200 kronor om de har tre eller fler hemmavarande barn. Ungdomshushåll kan som högst få 1 300 kronor i bostadsbidrag per månad.?

https://www.forsakringskassan.se/statistik/barn-familj/bostadsbidrag/vilka-far-bostadsbidrag

Tack! 
Svar på tråden Bostadsbidrag