• Ko2pa

    Antennuttag



    Vi märkte när vi skulle fixa med tvn  lägenheten att vi har ett antennuttag från 80 talet. Vi har ringt och sagt detta, men dom sa bara att alla tv passar inte i uttaget.

    Ska det inte vara ett fyrkantigt uttag?!
  • Svar på tråden Antennuttag
  • Friger

    Det ser ut som ett uttag för ett gammalt kaskadnät.

    Dvs du borde ha ett annat uttag någonstans eller så har du ingen kabel-tv. Vet du att du ska ha ett kabel-tv-uttag?

  • Fjäril kär

    Fungerar uttaget? I så fall är det bara att använda det. Utseendet spelar ingen roll. 
    Jag har fortfarande kvar gamla eluttag från 60-talet då huset byggdes och så länge dom är hel och fungerar byts dom inte ut. 

  • sextiotalist
    Ko2pa skrev 2022-05-17 09:54:20 följande:
    Antennuttag
    Vi märkte när vi skulle fixa med tvn  lägenheten att vi har ett antennuttag från 80 talet. Vi har ringt och sagt detta, men dom sa bara att alla tv passar inte i uttaget.

    Ska det inte vara ett fyrkantigt uttag?!
    Antennuttaget är fortfarande runt. Då använder man sk koaxialkabel, vårt antennuttag i sommarhuset är detsamma som funnits sedan 60-talet. Skulle nog säga att alla TV.-apparater har en utgång för traditionell koaxialkabel (Apple TV vet jag inte om det har)
    Det du tänker på är uttag för internetkabel, och de är precis som du skriver, fyrkantiga. 
  • sextiotalist
    Friger skrev 2022-05-17 10:02:24 följande:

    Det ser ut som ett uttag för ett gammalt kaskadnät.

    Dvs du borde ha ett annat uttag någonstans eller så har du ingen kabel-tv. Vet du att du ska ha ett kabel-tv-uttag?


    Även kabeltv kan distribueras via antennkabel. 
  • EnAnonumius
    Ko2pa skrev 2022-05-17 09:54:20 följande:
    Antennuttag
    Vi märkte när vi skulle fixa med tvn  lägenheten att vi har ett antennuttag från 80 talet. Vi har ringt och sagt detta, men dom sa bara att alla tv passar inte i uttaget.

    Ska det inte vara ett fyrkantigt uttag?!
    Det var standarden fram till de slutade med analoga marknätet, att uttagen var runda. Även när man fick kabel-tv så var det också runt på den "gamla goda tiden"..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2022-05-17 10:13:40 följande:
    Det var standarden fram till de slutade med analoga marknätet, att uttagen var runda. Även när man fick kabel-tv så var det också runt på den "gamla goda tiden"..
    Och finns kvar fortfarande. Vet inte om det är något krav, men jag misstänker att man ska kunna se marksända kanaler. 
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-05-17 10:12:25 följande:
    Även kabeltv kan distribueras via antennkabel. 
    Kan inte minnas att jag sett något sådant i drift på.... Vet inte hur länge. Däremot brukar de sitta kvar i många lägenheter.

    Normalt sett brukar det vara ett stjärnnät indraget, så kallat trippeluttag eller vad det heter. Även de är på utdöende. Gamla sitter kvar och används men man bygger väldigt lite nytt.

    Kaskadnäten går i serie från lägenhet till lägenhet och slutar oftast uppe på vinden där de varit kopplade till någon gammal tv-antenn. Kan även vara parabol.

    Stjärnnäten går en kabel från varje lägenhet ner till källaren där de kopplas samman i ett så kallat "h3"-skåp. Därifrån går det ut via koaxialkabel till angränsande områden för att sedan gå över till fiber vid någon punkt.


  • sextiotalist
    Friger skrev 2022-05-17 10:18:57 följande:
    Kan inte minnas att jag sett något sådant i drift på.... Vet inte hur länge. Däremot brukar de sitta kvar i många lägenheter.

    Normalt sett brukar det vara ett stjärnnät indraget, så kallat trippeluttag eller vad det heter. Även de är på utdöende. Gamla sitter kvar och används men man bygger väldigt lite nytt.

    Kaskadnäten går i serie från lägenhet till lägenhet och slutar oftast uppe på vinden där de varit kopplade till någon gammal tv-antenn. Kan även vara parabol.

    Stjärnnäten går en kabel från varje lägenhet ner till källaren där de kopplas samman i ett så kallat "h3"-skåp. Därifrån går det ut via koaxialkabel till angränsande områden för att sedan gå över till fiber vid någon punkt.
    Förra lägenheten jag bodde i byggdes på 2000-talet, där fanns det uttag för antennkabel. Tror nog att det finns (i någon form) i de nyare, eftersom bostadsbolagets kabelTV levereras via antennkabel (Malmös största bostadsbolag tillägger jag)
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-05-17 10:22:27 följande:
    Förra lägenheten jag bodde i byggdes på 2000-talet, där fanns det uttag för antennkabel. Tror nog att det finns (i någon form) i de nyare, eftersom bostadsbolagets kabelTV levereras via antennkabel (Malmös största bostadsbolag tillägger jag)
    Jo, men det går att dra antennkabeln på olika sätt.

    För länge sedan drog man kabeln i en serie, dvs en kabel där du hänger på alla uttag. De var kopplade till en tv-antenn för att du skulle få tv.

    Sen gick man över till stjärnnät. Från en central kopplingspunkt har du en egen kabel till varje lägenhet. Här har du internet.

    På 2000 -talet var det vanligt med antennuttag. Då var det stjärnnät som byggdes. Allt eftersom har det däremot blivit allt mindre sådant.

    Jag har projekterat antenn-uttag bara för ett par år sedan. Men det blir ovanligare. Nu är det fiber och datauttag som gäller.


  • Pilsner
    Ko2pa skrev 2022-05-17 09:54:20 följande:
    Antennuttag
    Vi märkte när vi skulle fixa med tvn  lägenheten att vi har ett antennuttag från 80 talet. Vi har ringt och sagt detta, men dom sa bara att alla tv passar inte i uttaget.

    Ska det inte vara ett fyrkantigt uttag?!
    Jag kör med runt uttag. Har Tele2 (fd ComHem.) Fungerar utmärkt för de vanliga gratiskanalerna. (För att få in betalkanalerna behövs dock även bredband, antingen via kabel eller wifi.)

    Har din tv ingen ingång för vanlig antenn-kabel?!?

Svar på tråden Antennuttag