• Anonym (2)

Lagom tid att introducera barn till ny partner?

Vet att alla har olika åsikter om detta.
    Själv har jag den åsikten att man inte gör det förrän man kanske träffats ett par månader och man verkligen lärt känna varandra. Sen beror det även på hur gamla barnen är. Är de i tonåren så kanske man inte behöver vänta lika länge som om de vore yngre. 

Har 2 barn varav yngsta är 15 och min tanke är ändå att vänta en tid innan träffa ny partner. Den jag sist träffa varade en månad så väldigt glad inför att vi inte hann introducera barnen. 

Mitt ex barnens pappa har enbart varit ihop med sin nya närmare 2 månader och de har träffats allihop redan flera gånger. Dessutom så vet jag att hon har flera barn varav äldsta bara är 12. 

• Svar på tråden Lagom tid att introducera barn till ny partner?
  • Fjäril kär

Egentligen tycker jag inte att ålder har så mycket med saken att göra utan mer hur det ser ut kring barnen med föräldrars samarbete, hur länge man varit separerad, varför man separerade, hur barnen mår efteråt och om man har bott in sig i bostad och nya rutiner, har dom landat i skolan, funkar växelvis boende etc etc...

En 11-åring kan vara chill med nya partners tidigt om den har ordnade förhållanden omkring sig med stabila föräldrar likväl som en annan 11-åring hatar alla tankar på ny partner pga att nån förälder var otrogen och svek familjen..

Så allt är relativt och du får helt enkelt utgå ifrån den situationen ni har och se över vad som kan vara lämpligt 

• Ascendere
    Fjäril kär skrev 2022-05-17 14:17:06 följande:

Egentligen tycker jag inte att ålder har så mycket med saken att göra utan mer hur det ser ut kring barnen med föräldrars samarbete, hur länge man varit separerad, varför man separerade, hur barnen mår efteråt och om man har bott in sig i bostad och nya rutiner, har dom landat i skolan, funkar växelvis boende etc etc...

En 11-åring kan vara chill med nya partners tidigt om den har ordnade förhållanden omkring sig med stabila föräldrar likväl som en annan 11-åring hatar alla tankar på ny partner pga att nån förälder var otrogen och svek familjen..

Så allt är relativt och du får helt enkelt utgå ifrån den situationen ni har och se över vad som kan vara lämpligt 

Exakt. 

och även vilka ingångsvärden man har i den nya relationen påverkar.

Är det en KK eller dejt kanske man kan vänta tills förhållandet uppgraderats till särbo.
    Me generellt finns det ingen anledning att stressa, vänta heller för länge än tvärtom.
    skulle t.o.m. vilja säga att om den ena partnern pressar på för att introducera barnen är det lite av en varningsflagga 

• Anonym (olika)

Ja, man måste ta hänsyn till omständigheterna som tidigare skrivits här ovan. 

Mitt barn var 10 när vi skildes och mådde dåligt efter skilsmässan. Hen är generellt väldigt känslig av sig. Pappan strulade en massa, lovade saker han inte höll, hade flera nya kvinnor som han velade mellan, hade svårt att hitta ett boende han trivdes med mm. Så för barnet blev det jätteviktigt att jag var stabil och förutsägbar. Hen hade t o m svårt när jag skulle träffa vänner i början. Kände sig lätt utlämnad och övergiven. Så jag och min särbo väntade i nästan ett år innan de två träffades. Det blev en bra början på deras relation, mitt barn tycker att hen känner särbon mer än sin biologiska pappa (tyvärr!) och har förtroende för honom. de gillar varandra. 

• Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2022-05-17 14:17:06 följande:

Håller med
  • Anonym (E)

Efter ett par månader känner man ju inte ens varandra.... Då är det inte alls läge att introducera barn, oavsett ålder. Vänta tills ni närmar er ett halvår. Första fyra månaderna är bara smekmånadsperioden ändå, först efter det kan du börja se hur killen verkligen är! Och då bestämma dig för om ni ska fortsätta ses, bli ett par osv, eller om du ska gå vidare.

• Anonym (korven)
    Anonym (E) skrev 2022-05-17 21:17:08 följande:

Efter ett par månader känner man ju inte ens varandra.... Då är det inte alls läge att introducera barn, oavsett ålder. Vänta tills ni närmar er ett halvår. Första fyra månaderna är bara smekmånadsperioden ändå, först efter det kan du börja se hur killen verkligen är! Och då bestämma dig för om ni ska fortsätta ses, bli ett par osv, eller om du ska gå vidare.

skulle tom säga ett år. man kan ju vara kär rent kemiskt i 6-12 mån innan man börjar älska den andra, det är först då man vet om det är stabilt.
  • Anonym (E)
    Anonym (korven) skrev 2022-05-17 21:36:09 följande:
    skulle tom säga ett år. man kan ju vara kär rent kemiskt i 6-12 mån innan man börjar älska den andra, det är först då man vet om det är stabilt.
    Ja det är helt möjligt att ett halvår inte heller räcker men man borde iaf ha en bra aning om grunderna. Och utifrån trådstarten, fundera på att presentera barn.
  • Anonym (....)

Jag tycker självklart att ni ska vara stabila som par innan ni träffar varandras barn. Minst ett halvår verkar väl vettigt! Men innan dess kan du såklart nämna hans namn så att det ändå är något bekant över personen de sedan får träffa. Som någon skrev är det nog viktigt att ni är trygga i varandra för att kunna dela den känslan vidare till barnen.

Ställer en fråga inom samma område och hoppas det är okej, ts?!!
    Om barnen redan känner personen man träffar, fast i ett helt annan sammanhang. Barnen är bekanta/kompisar och tonåringar allihop. Borde man vänta ännu längre då, för att chocken inte ska bli så stor att den personen helt plötsligt får en annan roll i barnens liv eller är det tvärtom, lättare att introducera personen tidigare? 

• Anonym (E)
    Anonym (....) skrev 2022-05-17 22:47:15 följande:

Ställer en fråga inom samma område och hoppas det är okej, ts?!!
    Om barnen redan känner personen man träffar, fast i ett helt annan sammanhang. Barnen är bekanta/kompisar och tonåringar allihop. Borde man vänta ännu längre då, för att chocken inte ska bli så stor att den personen helt plötsligt får en annan roll i barnens liv eller är det tvärtom, lättare att introducera personen tidigare? 

Jag skulle säga att det underlättar, mindre chock iom att de känner personen, vet hur hen funkar lite grann. Mindre misstänksamhet. Det beror väl på vem personen är också, det kan bli stort motstånd om det är en lärare, fotbollscoach eller så, alltså någon som barnen har en personlig relation till på ett annat område i livet. Då kan det krocka. Men en "gammal bekant" till föräldern tror jag är helt ok.
  • Ascendere
    Anonym (E) skrev 2022-05-18 12:51:12 följande:
    Jag skulle säga att det underlättar, mindre chock iom att de känner personen, vet hur hen funkar lite grann. Mindre misstänksamhet. Det beror väl på vem personen är också, det kan bli stort motstånd om det är en lärare, fotbollscoach eller så, alltså någon som barnen har en personlig relation till på ett annat område i livet. Då kan det krocka. Men en "gammal bekant" till föräldern tror jag är helt ok.

goda nyheter barn, nu ska farbror Janne inte bara vara er mattelärare längre, han är också er nya pappa! 

nja njo håller med om att den är rätt tung alltså 

• Anonym (My)

ni skriver att man ska vänta upp till ett år med att introducera en ny partner. Det funkar väl bra om man har barnen varannan vecka och kan ägna varannan vecka åt att lära känna personen. Men om man är ensam med barnen som jag är, så är det inte lika lätt. 

Jag gick på min magkänsla och introducerade honom till barnen efter en Månad och det har gått bra. 

Så, jag tycker inte att man kan sätta generella tidsramar som ska gälla som regler utan man får helt enkelt göra en samlad bedömning i varje enskilt fall.

• Anonym (efter)
    Anonym (My) skrev 2022-05-18 15:14:39 följande:

ni skriver att man ska vänta upp till ett år med att introducera en ny partner. Det funkar väl bra om man har barnen varannan vecka och kan ägna varannan vecka åt att lära känna personen. Men om man är ensam med barnen som jag är, så är det inte lika lätt. 

Jag gick på min magkänsla och introducerade honom till barnen efter en Månad och det har gått bra. 

Så, jag tycker inte att man kan sätta generella tidsramar som ska gälla som regler utan man får helt enkelt göra en samlad bedömning i varje enskilt fall.

Efter en månad vet man ju inte ens vad relationen är för något. Man är fortfarande i en väldigt ny fas och känner inte varandra alls. Känns väldigt oseriöst och oansvarigt att introducera till barnen i ett sånt läge. Tyr att det gick bra i ditt fall, men inte så många skulle välja att göra så mot varken partner eller barn.
  • Anonym (E)
    Ascendere skrev 2022-05-18 14:38:55 följande:

goda nyheter barn, nu ska farbror Janne inte bara vara er mattelärare längre, han är också er nya pappa! 

nja njo håller med om att den är rätt tung alltså 

Hahaha :D Kanske inte optimalt nej, och hur pinsamt blir det inte på skolan sen för barnet? ;) En sak iofs om man åtminstone lämnat skolan, men ändå. Då ska det ha gått ett tag sedan dess.
  • Anonym (E)
    Anonym (My) skrev 2022-05-18 15:14:39 följande:

Och hur många veckor har ni varit tillsammans nu då?

De flesta har ändå delat boende eller åtminstone umgänge med den andra föräldern. Är man ensam måste man fortfarande använda sitt goda omdöme och nej, efter en månad vet du inte ens vem personen är.
  • Anonym (My)
    Anonym (E) skrev 2022-05-18 16:21:51 följande:
    Och hur många veckor har ni varit tillsammans nu då?

De flesta har ändå delat boende eller åtminstone umgänge med den andra föräldern. Är man ensam måste man fortfarande använda sitt goda omdöme och nej, efter en månad vet du inte ens vem personen är.
    Vi har varit tillsammans i snart ett år.

Om den andra föräldern är död så finns det av naturliga skäl ingen möjlighet till umgänge?.

Jag hade två alternativ, blanda in barnen tidigt eller vara ensam tills barnen har flyttat hemifrån. Har varit ensam i fem år och det kändes inte lockande att vara ensam tio år till så jag tog chansen när jag av en slump träffade en trevlig man. 
  • Anonym (E)
    Anonym (My) skrev 2022-05-18 16:58:41 följande:
    Vi har varit tillsammans i snart ett år.

Om den andra föräldern är död så finns det av naturliga skäl ingen möjlighet till umgänge?.

Jag hade två alternativ, blanda in barnen tidigt eller vara ensam tills barnen har flyttat hemifrån. Har varit ensam i fem år och det kändes inte lockande att vara ensam tio år till så jag tog chansen när jag av en slump träffade en trevlig man. 
    Jag skrev uttryckligen "de flesta". Att vara änka i så ung ålder är ändå rätt ovanligt i dagens samhälle.

Haha, det fanns inget mellanläge? :) Antingen introducera ungarna efter en månad eller leva ensam i tio år...? Ok. Men generellt sett så är det en riktigt dålig idé iaf.
  • Anonym (Ulrika)

Min särbo och jag hade äldre tonåringar när vi träffades, mina myndiga men hemmaboende. Vi hade barnen på heltid resp. nästan heltid (och som kunde dyka upp när som helst). Dottern visste att jag skulle på dejt första gången vi sågs... (Jag ville att de skulle veta att jag dejtade, så tyckte inte att det var någon idé att ljuga) Sedan sågs vi lite "i smyg" när det funkade. Jag tror vi träffade barnen vid lite olika tillfällen, efter 1-2 månader. De är vettiga tonåringar, och vi kände oss säkra på att det skulle gå bra, vilket det också har gjort. 

Svar på tråden Lagom tid att introducera barn till ny partner?