• Simpan­32
    Wed 18 May 2022 10:50
    11980 visningar
    12 svar
    12
    11980

    Varning för Samhall

    Hej

    Jag vill varna alla för detta lömska företag. Det är ett slav företag som utnyttjar funktionshindrade människor och anlitar bara invandrare nästan som inte kan svenska och som inte vill jobba bara för att det ger mer vinst. Dom manipulerar en till att tro att dom bryr sig om en och har respekt. Dom spelar med foljs liv. Man får bara göra skitjobb hela tiden som ingen annan vill göra. Och man har inget att säga till om utan man är tvungen till att göra det. Jag kan ge exempel på vad jag fått utstå under ett år. När man städar trapphus så har jag och några till fått sitta på knän och skrubba lister med en tandborste, torka av fläckar på väggarna när bara färgen går bort, suttit på knän i hårt grus och rensa ogrös med bara händerna. Så imorgon kommer jag säga upp mig. 

  • Svar på tråden Varning för Samhall
  • Anonym (Kavat­)
    Wed 18 May 2022 15:14
    #1

    Ja? Och? Det är väl allmänt känt! ALLA vet detta. De kan utnyttja folk för att de kan och de utsatta har inget att säga till och gemene man bryr sig ej heller.

  • Anonym (Göteb­orgare­)
    Wed 18 May 2022 16:12
    #2

    Men hur kom du i kontakt med Samhall.
    För att få en sk Samhallstjänst behöver du stå utanför den ordinarie arbetsmarknadens intresse, tex ha utsliten eller arbetsskadad kropp. en knopp som gör att du har svårigheter tex OCD, svår ADHD, trots många år i Sverige inte kunna använda språket, gärna en kombination av  dessa mm,
    PÅ alla Samhallsjobb ska det finnas en arbetsledare som ska se till era intressen.

  • Anonym (L-M)
    Wed 18 May 2022 16:32
    #3
    Anonym (Göteborgare) skrev 2022-05-18 16:12:47 följande:

    Men hur kom du i kontakt med Samhall.
    För att få en sk Samhallstjänst behöver du stå utanför den ordinarie arbetsmarknadens intresse, tex ha utsliten eller arbetsskadad kropp. en knopp som gör att du har svårigheter tex OCD, svår ADHD, trots många år i Sverige inte kunna använda språket, gärna en kombination av  dessa mm,
    PÅ alla Samhallsjobb ska det finnas en arbetsledare som ska se till era intressen.


    Så förhåller det sig inte längre. Det är ett vinstdrivande företag som tar in billig arbetskraft oavsett funktionshinder eller ej
  • Anonym (L-M)
    Wed 18 May 2022 16:32
    #4
    Simpan32 skrev 2022-05-18 10:50:25 följande:
    Varning för Samhall

    Hej

    Jag vill varna alla för detta lömska företag. Det är ett slav företag som utnyttjar funktionshindrade människor och anlitar bara invandrare nästan som inte kan svenska och som inte vill jobba bara för att det ger mer vinst. Dom manipulerar en till att tro att dom bryr sig om en och har respekt. Dom spelar med foljs liv. Man får bara göra skitjobb hela tiden som ingen annan vill göra. Och man har inget att säga till om utan man är tvungen till att göra det. Jag kan ge exempel på vad jag fått utstå under ett år. När man städar trapphus så har jag och några till fått sitta på knän och skrubba lister med en tandborste, torka av fläckar på väggarna när bara färgen går bort, suttit på knän i hårt grus och rensa ogrös med bara händerna. Så imorgon kommer jag säga upp mig. 


    Kontakta Uppdrag granskning 
  • Anonym (Samha­llaren­)
    Wed 18 May 2022 16:53
    #5

    Sluta snacka skit om Samhall!!! Jag älskar Samhall, har jobbat där sedan 2018, vore det inte för detta företag hade jag ännu varit arbetslös! Samhall har räddat mitt liv, jag har fått vänner och partner och ett roligt uppdrag som jag älskar, jag ser varje dag fram emot att gå till mitt arbete, jag är stolt över att få vara en i Samhall. Det finns inget annat jobb i världen jag hellre hade velat ha! Samhall har fått stå emot så jävla mycket skitsnack medans ingen pratar om allt bra de gör!

    Samhall måste gå i vinst. Men uppenbart vet ni inte anledningen till varför, innan ni öppnar käftarna, men det ska jag tala om för er! Om det skulle uppstå en situation där det tillexempel inte finns arbete så har man då en backup att de anställda fortfarande kan behålla sina jobb med lön, så de inte blir arbetslösa. Varför kan dem det? För att Samhall går i vinst och använder pengarna till att ta hand om sina anställda.

  • Thu 19 May 2022 20:27
    #6

    Tack vare samhall har jag fått hjälp att få ett jobb utanför samhall. Ett jobb jag trivs med och älskar. 
    Hade toppenchefer på samhall. Var där i 2 omgångar. Båda gångerna kom jag till ett annat jobb innan året var slut (utvecklingsanställning på 1år). 

  • Anonym (Fniss­)
    Thu 19 May 2022 21:12
    #7
    -1
    Anonym (Samhallaren) skrev 2022-05-18 16:53:08 följande:

    Sluta snacka skit om Samhall!!! Jag älskar Samhall, har jobbat där sedan 2018, vore det inte för detta företag hade jag ännu varit arbetslös! Samhall har räddat mitt liv, jag har fått vänner och partner och ett roligt uppdrag som jag älskar, jag ser varje dag fram emot att gå till mitt arbete, jag är stolt över att få vara en i Samhall. Det finns inget annat jobb i världen jag hellre hade velat ha! Samhall har fått stå emot så jävla mycket skitsnack medans ingen pratar om allt bra de gör!

    Samhall måste gå i vinst. Men uppenbart vet ni inte anledningen till varför, innan ni öppnar käftarna, men det ska jag tala om för er! Om det skulle uppstå en situation där det tillexempel inte finns arbete så har man då en backup att de anställda fortfarande kan behålla sina jobb med lön, så de inte blir arbetslösa. Varför kan dem det? För att Samhall går i vinst och använder pengarna till att ta hand om sina anställda.


    Vad barnslig du är. Alla måste älska Samhall bara för att DU tycker om Samhall? Har du tänkt på att du kanske haft tur? Jag har hört många som blivit illa behandlade av Samhall. Fått utföra saker som de inte kan göra, det är därför de jobbar där. Samhall är inte längre vad det en gång var. Samhall var för personer med utvecklingsstörning, tex Down Syndrom. Idag har denna gruppen blivit undanknuffade. Nu vet ju inte jag. Eftersom du tycker att sanningen är skitsnack om Samhall undrar jag vad det är för fel på dig. Man brukar inte reagera så. Jag får inte alltid hurrarop om mitt jobb och jag accepterar att alla inte tycker som jag.
  • Glinda från Oz
    Sat 28 May 2022 11:33
    #8
    Anonym (L-M) skrev 2022-05-18 16:32:51 följande:
    Kontakta Uppdrag granskning 
    De har redan tagit upp det där.
  • Anonym (Anna anakon­da)
    Sat 28 May 2022 11:45
    #9
    Anonym (Samhallaren) skrev 2022-05-18 16:53:08 följande:

    Sluta snacka skit om Samhall!!! Jag älskar Samhall, har jobbat där sedan 2018, vore det inte för detta företag hade jag ännu varit arbetslös! Samhall har räddat mitt liv, jag har fått vänner och partner och ett roligt uppdrag som jag älskar, jag ser varje dag fram emot att gå till mitt arbete, jag är stolt över att få vara en i Samhall. Det finns inget annat jobb i världen jag hellre hade velat ha! Samhall har fått stå emot så jävla mycket skitsnack medans ingen pratar om allt bra de gör!

    Samhall måste gå i vinst. Men uppenbart vet ni inte anledningen till varför, innan ni öppnar käftarna, men det ska jag tala om för er! Om det skulle uppstå en situation där det tillexempel inte finns arbete så har man då en backup att de anställda fortfarande kan behålla sina jobb med lön, så de inte blir arbetslösa. Varför kan dem det? För att Samhall går i vinst och använder pengarna till att ta hand om sina anställda.


    Samhall är utöver detta även skattefinansierat. Samhall ligger allt som oftast lägst i sina anbud så många som upphandlar lägger in krav som Samhall inte kan uppfylla.
    Samhalls personal fungerar helt enkelt inte på vissa arbetsplatser, då deras städpersonal är minst sagt lite speciella.

    Det är jättebra att du trivs, absolut. Men det ändrar inte på fakta att det är min skatt bl a som är med och finansierar din arbetsgivare. Det kan man också ha åsikter om med det är en annan diskussion.

    Sen måste jag ändå säga att det är fel att ha "back-up" sittande på röven med full betalning då anställde på vanliga bolag blir uppsagda pga arbetsbrist. Det är rent ut sagt för jävligt.
  • Simpan­32
    Thu 2 Jun 2022 15:12
    #10
    Anonym (Göteborgare) skrev 2022-05-18 16:12:47 följande:

    Men hur kom du i kontakt med Samhall.
    För att få en sk Samhallstjänst behöver du stå utanför den ordinarie arbetsmarknadens intresse, tex ha utsliten eller arbetsskadad kropp. en knopp som gör att du har svårigheter tex OCD, svår ADHD, trots många år i Sverige inte kunna använda språket, gärna en kombination av  dessa mm,
    PÅ alla Samhallsjobb ska det finnas en arbetsledare som ska se till era intressen.


    Jag har ingen arbetsskada och inga diagnoser heller. Så jag vet inte hur jag kunde få börja jobba på Samhall. Fick en LFU anställning som är tidsbegränsat. Jag har gått i vanlig skola så jag behövde egentligen inte börja på Samhall jag kunde fått ett vanligt jobb.
  • Anonym (Gå via Arbets­förmed­lingen­)
    Thu 2 Jun 2022 15:21
    #11

    Enligt Samhalls hemsida måste man gå via Arbetsförmedlingen för att få ett arbete där och att man behöver ha nedsatt arbetsförmåga. Stämmer inte det?

    Sen antar jag att se även har ordinarie anställningar som tex arbetsledare, chefer, admin, HR osv. 

  • Anonym (Pfft)
    Thu 2 Jun 2022 15:28
    #12
    +1
    Simpan32 skrev 2022-05-18 10:50:25 följande:
    När man städar trapphus så har jag och några till fått sitta på knän och skrubba lister med en tandborste, torka av fläckar på väggarna när bara färgen går bort, suttit på knän i hårt grus och rensa ogrös med bara händerna. Så imorgon kommer jag säga upp mig. 
    Låter ungefär som vilket städjobb som helst där det ingår trappstädning. Behöver man använda en tandborste så gör man det. Behöver man stå på knä för att nå så är det så. Rensa ogräs med "bara händerna", ja det är ofta så det går till även i ens egen trädgård men du hade kunnat be om en liten spade om det var så besvärligt.

    Säg upp dig du och låt någon som är tacksam för jobbet ta över din plats, sök dig till något där du passar bättre. Jag tror det kan bli svårt för Samhall är ofta sista anhalten för folk som inte klarar av något annat. Du kanske skulle be om andra uppgifter, eller bita ihop. Jobblivet är inte en dans på rosor, får man inget annat så är det så.
Svar på tråden Varning för Samhall