• Anonym (TS)

Blödning vid ÄL

Är det nån som vet vad det kan vara? Jag har i nästan hela mitt vuxna liv känt av ägglossningen. Att det gör ont i magen och lite ner i underlivet. Oftast bara några timmar. Efter att jag fick barn för drygt 9 år sen så har smärtan ökat. Ordentligt ont i nedre delen av magen, slidan och det strålar ner i benen. Nån enstaka gång har jag fått en liten blödning. Nu har jag de senaste 3 månaderna i rad blött vid ÄL. Inte mycket, mest så att det blir rosafärgade flytningar i en dag, nån enstaka blodigare flytning men inte mer än att det räcker med ett trosskydd. 

Är det fler som har såhär? Både gällande smärtan och blödning?

Kan tillägga att vid mens har jag inte så mycket smärtor. Lite molande värk någon dag i mage och rygg men inte alls som vid ÄL.

• Svar på tråden Blödning vid ÄL
  • Anonym (Ägget)

Har för mig att jag läste någonstans att det beror på själva lossningen och att det är normalt. Sökte på själv då det. händer för mig med. På så sätt vet jag när mensen kommer då den har börjat hoppa lite.

• Anonym (Ägget)
    Anonym (Ägget) skrev 2022-05-18 13:58:17 följande:

Har för mig att jag läste någonstans att det beror på själva lossningen och att det är normalt. Sökte på själv då det. händer för mig med. På så sätt vet jag när mensen kommer då den har börjat hoppa lite.

Symtom vid mellanblödningar

Det kan ofta komma lite blod precis innan mensen börjar, eller i slutet av mensen. Det är också vanligt med en liten blödning i samband med ägglossning. Allt detta är normalt, och de flesta känner igen sina egna mönster. Mellanblödningar kan vara röda, bruna eller komma som blodblandade flytningar. 

Ibland kommer blödningar som känns annorlunda än vanligt. Till exempel en blödning som inte kan kopplas till ägglossning, eller menstruation. Sådana blödningar kan behöva kollas upp.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ägget) skrev 2022-05-18 14:08:33 följande:
    Symtom vid mellanblödningar

Det kan ofta komma lite blod precis innan mensen börjar, eller i slutet av mensen. Det är också vanligt med en liten blödning i samband med ägglossning. Allt detta är normalt, och de flesta känner igen sina egna mönster. Mellanblödningar kan vara röda, bruna eller komma som blodblandade flytningar. 

Ibland kommer blödningar som känns annorlunda än vanligt. Till exempel en blödning som inte kan kopplas till ägglossning, eller menstruation. Sådana blödningar kan behöva kollas upp.

Tack. Det låter normalt då. Men smärtan? är det också normalt att ha såpass ont vid ägglossning om man inte har alla speciellt ont vid mens? Jag har absolut hört om de som har jätteont vid ägglossning men då handlar det om endometrios och då har man väl outhärdligt ont vid mens som jag förstår det.
  • Anonym (Ägget)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-18 16:15:57 följande:
    Tack. Det låter normalt då. Men smärtan? är det också normalt att ha såpass ont vid ägglossning om man inte har alla speciellt ont vid mens? Jag har absolut hört om de som har jätteont vid ägglossning men då handlar det om endometrios och då har man väl outhärdligt ont vid mens som jag förstår det.
    Kan bara svara på hur det är för mig.
    Blir 37 i år och min mens har ändrats sedan jag var 30.
    Jag har fått nya symptom ju äldre jag blir.

Att man har ont kan bero på att äggstockarna jobbar mer för att stöta ut ägget. En del får jätte ont vid svanken vid mens. 
    Jävla kvinnliga hormoner alltså. :p
Svar på tråden Blödning vid ÄL