• eeeelliinnnn

    Känner mig värdelös

    Hej, hur var era 6 veckors bebisar? Känns som om min lilla tjej är ledsen jämt. Är mest nöjd när hon ammar eller sover (sover gör hon knappt). Jag känner sån lättnad när hennes pappa kommer hem från jobbet och äntligen kan ha henne lite, men det går typ 3 minuter sen gallskriks det. Och jag älskar min dotter mer än livet men jag känner mig så jävla kvävd. Kan inte ta med henne och hitta på saker heller för då ska det ammas i tid och otid annars blir det panik.

    Nu har hon även ont i magen (jag tror det är magont) och skriker vid bröstet och gnyr i sömnen och jag lipar ikapp och känner mig som världens mest värdelösa mamma. Har alltid längtat efter att bli mamma men det var inte såhär jag tänkte mig. Och får sån ångest när jag ser hur ont hon har och jag kan inte hjälpa hennem känner mig så jävla olycklig och tycker även synd om min sambo som bara får höra allt gnäll av mig. 

    Sele och sjal vill hon inte vara i ,har provat sempers magdroppar men uppenbarligen får hon ändå ont i magen. Snälla kom med solskenshistorier om att det väldigt snart blir bättre innan jag går under.

  • Svar på tråden Känner mig värdelös
  • Anonym (H)

    Jag känner igen mig med mitt första barn. Jag lovar, det blir bättre - jag skaffade tre till. Försök att acceptera situationen som den är nu och förstå att du är en bra mamma, den allra bästa för ditt barn. Är du lite mer lugn, så blir det lättare. 

  • eeeelliinnnn
    nnnnnnnn skrev 2022-05-18 19:54:45 följande:

    Testa att öka maten, ge flaska om det inte räcker med amningen. Det kan göra underverk!


    Tack för svar, hon får ersättning också
  • Holy93

    Jag känner igen mig lite, men skulle säga att det BLIR bättre!
    Min son skrek nonstop varje kväll av kvällsoro (enda som hjälpte var att stå och vagga tre timmar i sträck) men det blev bättre efter 6-8 veckor. Sedan var sömnen katastrof, jag provade faktiskt ge ersättning en dag och fick en chock när han sov första gången tre timmar i sträck. Så om du känner att du vill prova att ge flaska så kan det absolut vara värt det. Kan vara värt att läsa lite angående hur flaskmatning kan påverka amningen bara om du är intresserad av både och.
    Magont blir bättre, sömnen också. Var inte förrän vid tre månader som han började få sovrutiner på dagen (sov en timme, vaken två osv). Innan dess var det tjugo minuter hit och dit. I samma veva blev magen bättre också, så tror absolut att det hjälpte sömnen mycket!

    Mitt tips är att få avlastning av din partner, turas om någon timme när det är som jobbigast. Passa på att gå en kort promenad om du orkar så du verkligen får vila öronen, dessutom hinner din partner få vara själv med er bebis en stund :)

  • Holy93
    eeeelliinnnn skrev 2022-05-18 20:06:51 följande:
    Tack för svar, hon får ersättning också
    Missade den här kommentaren helt haha 
  • eeeelliinnnn
    Anonym (H) skrev 2022-05-18 19:36:44 följande:

    Jag känner igen mig med mitt första barn. Jag lovar, det blir bättre - jag skaffade tre till. Försök att acceptera situationen som den är nu och förstå att du är en bra mamma, den allra bästa för ditt barn. Är du lite mer lugn, så blir det lättare. 


    Hoppas verkligen det. Ska försöka lugna ner mig. Har mycket ångest och oro generellt. Tack för svar.
  • eeeelliinnnn
    Holy93 skrev 2022-05-18 20:06:57 följande:

    Jag känner igen mig lite, men skulle säga att det BLIR bättre!
    Min son skrek nonstop varje kväll av kvällsoro (enda som hjälpte var att stå och vagga tre timmar i sträck) men det blev bättre efter 6-8 veckor. Sedan var sömnen katastrof, jag provade faktiskt ge ersättning en dag och fick en chock när han sov första gången tre timmar i sträck. Så om du känner att du vill prova att ge flaska så kan det absolut vara värt det. Kan vara värt att läsa lite angående hur flaskmatning kan påverka amningen bara om du är intresserad av både och.
    Magont blir bättre, sömnen också. Var inte förrän vid tre månader som han började få sovrutiner på dagen (sov en timme, vaken två osv). Innan dess var det tjugo minuter hit och dit. I samma veva blev magen bättre också, så tror absolut att det hjälpte sömnen mycket!

    Mitt tips är att få avlastning av din partner, turas om någon timme när det är som jobbigast. Passa på att gå en kort promenad om du orkar så du verkligen får vila öronen, dessutom hinner din partner få vara själv med er bebis en stund :)


    Tack så jättemycket för svar. Hon får ersättning minst en gång om dagen. Tanken var att sluta amma då jag inte hade ork med allt bråk som varit vid bröstet men orkade inte ta den fighten då hon typ inte vill göra annat än att amma. Hade verkligen behövt en promenad. Har blivit så isolerad då jag bara sitter och ammar hela dagarna när vi inte byter blöja. Skönt att höra att det blir bättre även om det känns så långt borta nu.
  • Bella 2020

    Ett tips om hon vill amma hela tiden är att ge lite ersättning efter varje amning (fick vi som tips från bvc) så hon blir mättare. Vårt barn var lite som det du beskriver. Vet flera som behövt se över vad mamman som ammar äter. För oss blev det bättre med magknip hos barnet när jag lät bli att äta citrus, väldigt kryddig mat samt laktos. Lät bli koffein helt. 

    Det kommer bli bättre men som någon annan föreslog. Se till att få lite avlastning och vila. Turas om så är att ni orkar.

  • Anonym (Blir lättare)

    Jag vet att de kan låta och kännas som en evighet men för oss blev de såååå mycket lättare vid 3 månaders ålder och sen vid 6 månaders kändes de nästan "för enkelt" . Försök att tänka att de är en såååå kort stund av ditt liv hen är bebis och försök fixa så du får sova ut ibland! 
    Jag märkte att när vi gjorde så att jag fick sova ut 1 gång i veckan kändes allt så mycket bättre!

    Styrke kram!

  • eeeelliinnnn
    Bella 2020 skrev 2022-05-18 20:53:59 följande:

    Ett tips om hon vill amma hela tiden är att ge lite ersättning efter varje amning (fick vi som tips från bvc) så hon blir mättare. Vårt barn var lite som det du beskriver. Vet flera som behövt se över vad mamman som ammar äter. För oss blev det bättre med magknip hos barnet när jag lät bli att äta citrus, väldigt kryddig mat samt laktos. Lät bli koffein helt. 

    Det kommer bli bättre men som någon annan föreslog. Se till att få lite avlastning och vila. Turas om så är att ni orkar.


    Vet inte riktigt vad det beror på men hon kan amma länge och sen få ersättning, vara i en rejäl matkoma  och så fort hon piggnar till vilja amma igen. Hört att det är en myt att typ stark mat och sånt kan gå över i bröstmjölken men ändå är det så många som upplever att deras bebisar blivit påverkade av något speciellt dom ätit. Och jag blev faktiskt fundersam för jag kunde inte lägga ifrån mig henne imorse för att göra frukost så tog första bästa jag kunde äta, vilket var pepparkakor och min mamma sa att det är ju ganska starkt? Tack snälla för svar.
Svar på tråden Känner mig värdelös