• jvfos

    Svamp/obalans i underlivet, och magbesvär efter behandling. Hjälp!

    Förlåt i förskott för långt inlägg! Jag behöver lite råd. Jag hade för tre veckor sen ett enormt kli i underlivet. Inte inuti utan på blygdläppar och mest på klitoris. Antog att jag hade svamp men vågade inte behandla med vagitorier så jag smörjde lite med pevarylkräm bara. Klådan blev bra. Sen kvarstod ändå flytningar, och ?smul? på blygdläpparna. 

    Hade ett inbokat besök hos gyn redan innan för annat, så jag var där i veckan och bad honom undersöka svamp. Han sa att det kan vara svamp men ville ta en odling, men sa att jag iallafall har en ?obalans i bakterierna?. Fick utskrivet antibiotika,  Klindamycin vagitorier, som jag skulle ta i tre nätter. Tog den sista i onsdags. 


    Igår hade jag fruktansvärd diarré. Helt vattnig. Känner mig fortfarande inte bra i magen men har hittills idag inte haft diarré. Jag har ibs sen tidigare så har en känslig mage, men jag trodde inte en sådan lokal antibiotikabehandling skulle påverka magen. Är detta vanligt? Hur lång tid innan jag är normal i magen? Gick och köpte Proviva och Activia yoghurt som jag precis ätit. 

    Men, jag har inte märkt att antibiotikan gjort underlivet bättre. Snarare sämre. Igår hade jag en svidande känsla hela dagen och var röd och irriterad. Idag är det lite bättre, men ?smulet? på blygdläpparna är kvar. Jag ringde gynkliniken igår och fick svar att svampodlingen från i veckan var negativ. Hon sa att om jag tror jag har svamp nu pga antibiotikan så får jag prova med receptfri behandling. 

    Någon som har någon tanke? Jag vet inte om smulet kan ha berott på obalans, men borde det inte försvunnit nu då? Vågar jag behandla svamp även om jag inte vet att det är det? Svidet är som sagt bättre, men inte helt. Kliar inte. Smul på blygdläpparna som kommer tillbaka hela tiden fast jag tvättar bort. 

    Är rädd att störa underlivet ännu mer om jag kör svampbehandling nu. Har iallafall köpt canesten med en engångsdos vagitorium och kräm utifall. 

  • Svar på tråden Svamp/obalans i underlivet, och magbesvär efter behandling. Hjälp!
  • Anonym (Vaselin)

    Smör ordentligt med vaselin. Det hjälper till att läka och förhindrar att svamp får fäste i sprickorna som uppstår när man blir torr.

    Sedan så har jag med bra resultat använt lactal balans tuber med gel som man sprutar in. Vid pågående besvär varje natt och annars försöker jag komma ihåg att använda varje/varannan vecka proaktivt. 

    Kan svida riktigt mycket när man påbörjar en behandling om man har besvär men blir mindre för varje dag och när man är "bra" känns det ingenting. 

  • Anonym (Kvinna)

    Problemet med antibiotika är att det slår ut alla bakterier, även de goda som behövs för att underlivet ska vara i balans. Iom att ditt provsvar visade att du inte hade svamp och du fortfarande har kvar samma symptom så hade jag inte behandlat just för svamp igen. Jag har varit i samma sits som du och fick alltid antibiotika utskrivet men aldrig sa läkaren något om att tillsätta goda bakterier samtidigt. Jag har mycket känsligt underliv och kan få symptom som du om jag är torr eller får obalans efter mens. Numera tvättar jag mig med olja och sover utan trosor. Får jag besvär eller att det börjar lukta illa så kör jag en kur med väteperoxid (vilket säkert råder delade meningar om) och samtidigt använder lactal, femiflor eller kräm. Då försvinner alla symptom så med andra ord, har jag aldrig haft svamp som man så väl förknippar med klåda. 

Svar på tråden Svamp/obalans i underlivet, och magbesvär efter behandling. Hjälp!