• Anonym (Noll)

Gravid, ingen matlust

Jag är halvvägs i min graviditet nu. Börjar få en liten mage och känner bebisen sprattla där inne. Men jag har noll matlust och det gäller allt.. får typ tvinga i mig mat men känner aldrig något sug efter nåt. Min sambo är på mig här hemma då han tycker jag äter för lite och jag tycker det är jobbigt att höra för jag äter och försöker stoppa i mig vad som behövs men det är inte mer än så. Tänker att det inte är någon fara utan att bebisen tar det den behöver osv. Men nån som haft samma? Man hör ju mycket om cravings och så men inte så mycket om noll Matlust. Varit samma i stort sett hela tiden.

• Svar på tråden Gravid, ingen matlust
  • Overthetop

Har exakt samma problem som dig. Tanken på mat är obefintlig, varje bit är en plåga att försöka tvinga i sig och jag har en god aptit i vanliga fall. 
    Jag är i vecka 27 nu och på vägningen hos barnmorskan förra veckan hade jag gått ner ett kilo i vikt sen Januari. Hon säger dock att det inte är någon fara alls för barnet utan det får vad det behöver och mår väl. Det viktigaste för mig nu är att bevara energin så jag orkar en förlossning, hålla järnvärden i schack och undvika för höga nivåer av ketoner. 
    Jag äter enligt schema 5 gånger om dagen, vad jag orkar vid varje tillfälle. Frukost går ganska bra men i övrigt kan det röra sig om 2-4 skedar vid varje tillfälle. 
    Finns tyvärr inte mycket att göra i övrigt, fokusera på vad du tycker är gott, oavsett hur hälsosamt det egentligen är, bättre med något lite sämre än inget alls. Ha lugna och tilltalande matstunder, kom ihåg att vi äter med ögonen med. 

• Anonym (Noll)

Skönt att höra att det finns fler. Även om det inte är ett så roligt problem. Har bara hunnit vara på inskrivningen än mmen ska träffa min barnmor nästa vecka igen så får prata lite om det med henne då. Försöker också hålla mattider men är jag ensam kan det lätt springa iväg några extra timmar och ett mål blir överhoppat för jag känner mig varken hungrig eller sugen. Det kan jag jobba lite mer på. Brukar älska snacks, chips osv men nu är det nästan som att det framkallar äckelkänsla istället. Men ska försöka att äta mer regelbundet även i ensamhet och så får jag ta det därifrån.

Svar på tråden Gravid, ingen matlust