• Roxwell

    I väntan på plusset

    Min sambo har efter många år äntligen sagt att vi ska sluta med p-piller. Lyckan är total och det är typ det finaste han sagt till mig, haha. Pirr i hela kroppen! 

    Tog det sista pillret 20/5 och vill förberreda mig på bästa sätt. Äter folsyra & apotekets ?Kvinna? - vitaminer. Dricker mycket vatten. 


    Vad är mer bra i förberedande syfte? Vad gjorde ni/vad är era bästa tips Glad Är 30 år om det har ngn betydelse, första barnet. <3

  • Svar på tråden I väntan på plusset
  • Anonym (114)

    Hej! Ville bara skriva att tänkt på att du får i dig för mycket folsyra och du äter både folsyratabletter och kvinnavitaminer separat, då apotekets kvinna-tabletter redan innehåller DRI av folsyra! Tänker att det är lätt att missa, fick det påtalat för mig av en på apoteket där jag handlar. :)

  • Roxwell
    Anonym (114) skrev 2022-05-23 04:53:32 följande:

    Hej! Ville bara skriva att tänkt på att du får i dig för mycket folsyra och du äter både folsyratabletter och kvinnavitaminer separat, då apotekets kvinna-tabletter redan innehåller DRI av folsyra! Tänker att det är lätt att missa, fick det påtalat för mig av en på apoteket där jag handlar. :)


    Oj, okej! Tack för att du sa det :D
  • Anonym (Sofia)

    De vanliga råden; Att inte dricka alkohol eller röka/snusa och att äta sunt och näringsrikt och daglig motion.

    Jag skulle nog tänka på att inte byta i kattlådan heller (toxoplasmos) och inte äta kött som inte är genomstekt, chark och dessertostar (listeria) eftersom det kan orsaka missfall i tidig graviditet och skador på fostret om man får en infektion under graviditeten.

    Det kan vara bra att kolla upp sina värden för att se om man har brist på något.

  • Jag är bara jag
    Anonym (Sofia) skrev 2022-05-23 14:08:37 följande:
    De vanliga råden; Att inte dricka alkohol eller röka/snusa och att äta sunt och näringsrikt och daglig motion.

    Jag skulle nog tänka på att inte byta i kattlådan heller (toxoplasmos) och inte äta kött som inte är genomstekt, chark och dessertostar (listeria) eftersom det kan orsaka missfall i tidig graviditet och skador på fostret om man får en infektion under graviditeten.

    Det kan vara bra att kolla upp sina värden för att se om man har brist på något.
    Lite överkurs när man inte ens knappt börjat försöka. Inte röka tror jag de flesta begriper ändå att man inte bör göra. Vad gäller brist på något är det så extremt ovanligt så länge man äter allsidig kost och jag har faktiskt aldrig hört nån få vitaminbrist som orsak till infertilitet. Som gravid kan det vara bra med extra d-vitamin vintertid och ev. extra järn, men inget f.ö förutom folsyra.
  • Anonym (Sofia)
    Jag är bara jag skrev 2022-05-23 14:27:17 följande:
    Lite överkurs när man inte ens knappt börjat försöka. Inte röka tror jag de flesta begriper ändå att man inte bör göra. Vad gäller brist på något är det så extremt ovanligt så länge man äter allsidig kost och jag har faktiskt aldrig hört nån få vitaminbrist som orsak till infertilitet. Som gravid kan det vara bra med extra d-vitamin vintertid och ev. extra järn, men inget f.ö förutom folsyra.
    LOL 
    Varför känner du ett behov att kritisera mina råd som inte ens är skrivna till dig? Om ts skulle tycka att mina råd inte är bra och skriva det, fine. Men att någon annan gör det är bara konstigt. Gå och var bitter någon annanstans!
  • Roxwell

    Tack för era svar 

    var tvungen att googla ?nsaid  tabletter? och ja, trodde det bara var när man väl var gravid men kanske lika bra att utesluta innan. :) skadar ju inte att göra kloka val, det är ju det jag ville göra. Samma som med att utesluta viss mat som
    en skrev. 

    finns ju ingen mirakelkur, men alltid bra med goda förutsättningar :)

    vi har sagt ?händer det så händer det?, men jag kommer ju ha ganska bra koll ändå haha. Skulle det inte ta sig på några omgångar då kan det absolut bli aktuellt att kolla värden o så för att se att allt står rätt till 

Svar på tråden I väntan på plusset