• LillaLina01

    Ni som har häst, jag har lite funderingar

    Hej 

    Hästar har alltid varit min stora passion, sedan jag var 7-8 år har jag hängt i stallet mer än jag varit hemma tror jag :)
    Haft egna ponnys/hästar, tränat, tävlat.
    Älskar allt med hästar, inte bara ridningen utan allt, det är en livsstil!! Ni som fattar ni fattar.

    När jag fick barn så la jag hästarna helt på hyllan. Det har känts rätt även om jag såklart saknat stallet. Jag har inte orkat eller haft tiden.

    Nu börjar barnen bli större och jag känner att jag så smått kan börja leva mitt eget liv lite mer än vad jag gjort de senaste 8 åren. Jag vill ha häst igen!!! Jag har en del psykisk ohälsa och det finns inget som är så läkande och tröstande som hästar och att få vara i stallet och pyssla och dona.

    Men det känns typ läskigt att börja efter 8 år ifrån det. Jag har ingen vän med häst heller så jag känner inte till några stall så det blir verkligen att börja om från noll liksom.

    Kan inte jag få lite pepp från er som också har familj och häst. Hur får ni ihop det? Vad betyder stallet för er och känner ni att det är stressigt i vardagen? Är det värt det? 

  • Svar på tråden Ni som har häst, jag har lite funderingar
  • Dexter dot com

    Jag har valt att inte skaffa häst pga att det tar så mycket tid varje dag tid och då har jag inte ens barn utan bara hund och får ändå inte ihop det tidsmässigt så jag rider andras hästar som dom inte hinner med. Får ofta förfrågan om jag kan hjälpa hästägare som inte får ihop livspusslet med jobb, barn och häst.

    Har du verkligen 2-3 timmar varje dag att lägga i stallet eller har du tänkt att betala för in/utsläpp, fodring , mockning mm nån dag i veckan och låta någon annan rida hästen den/dom dagar du inte hinner?

  • LillaLina01
    Dexter dot com skrev 2022-05-23 19:40:40 följande:

    Jag har valt att inte skaffa häst pga att det tar så mycket tid varje dag tid och då har jag inte ens barn utan bara hund och får ändå inte ihop det tidsmässigt så jag rider andras hästar som dom inte hinner med. Får ofta förfrågan om jag kan hjälpa hästägare som inte får ihop livspusslet med jobb, barn och häst.

    Har du verkligen 2-3 timmar varje dag att lägga i stallet eller har du tänkt att betala för in/utsläpp, fodring , mockning mm nån dag i veckan och låta någon annan rida hästen den/dom dagar du inte hinner?


    Ja jag har timmarna. Däremot tänker jag att jag kan ha en medryttare en dag i veckan för att få ledigt.
    Jag kommer absolut betala för in/utsläpp o fodringar.
    Mocka vill jag gärna göra själv. 
  • Guldnovan

    Köpte en ridhäst när jag var 47. Allergisk make så visste att han inte kunde hjälpa till. (Sen skilde vi oss ändå året efter) Hyrde box 5 km bort och skötte allt själv med undantag av insläpp 7 kvällar i månaden. Med mina arbetstider som innebär 21 lediga dagar varje månad fungerade det ypperligt. Hade jag jobbat mer vanliga tider skulle jag aldrig köpt en häst. 
    Det var 6 underbara år. Jag blev väldigt låst iofs men det var jag beredd på. Det var svårt att hitta någon som kunde ta hand om henne om jag for bort över helgen så det undvek jag eftersom jag behövde hjälp de gånger jag jobbade. Jag behövde ingen medryttare. 
    Det jobbigaste av allt  var att hitta bra hö, hämta det eller fixa transport. Hö som möglar och måste slängas, snabbt få tag på nytt. Höfrågan var ett ständigt gissel. 

Svar på tråden Ni som har häst, jag har lite funderingar