• Tue 24 May 2022 07:11
    5909 visningar
    16 svar
    16
    5909

    Present till svärdotter

    Hej! 
    Jag är en fransk kvinna som gifte sig med en svensk man för 2 månader sedan.
    Jag kan inte riktigt svenska traditioner vid bröllop men jag fick ingen välkomnings present från mina svärföräldrar ? många har frågat mig och jag undrar om i Sverige har ni en tradition där svärföräldrarna ger en present till den nya familj medlem? 
    Tack 

  • Svar på tråden Present till svärdotter
  • Tue 24 May 2022 07:36
    #1

    Nix, förvänta dig inget av dina svärföräldrar på det sättet. Du behöver inte ge dem något.

    Det som är vanligt är att föräldrar hjälper sina barn. Dvs dina svärföräldrar kan gå in och hjälpa din man. Där kan hjälpen variera väldigt beroende på föräldrar och barn. Dvs tillgängliga resurser hos föräldrarna och behovet hos barnet.

    Det är vanligt att föräldrar hjälper sina barn med insats till lägenhet/hus till exempel. Jag gjorde själv så med min äldsta son. Han fick 450tkr för att köpa lägenhet och lite startkapital till aktier. Han har jobb men tiden det skulle ha tagit att ta sig in på bostadsmarknaden är orimligt lång.

  • Tue 24 May 2022 07:49
    #2
    Friger skrev 2022-05-24 07:36:36 följande:

    Nix, förvänta dig inget av dina svärföräldrar på det sättet. Du behöver inte ge dem något.

    Det som är vanligt är att föräldrar hjälper sina barn. Dvs dina svärföräldrar kan gå in och hjälpa din man. Där kan hjälpen variera väldigt beroende på föräldrar och barn. Dvs tillgängliga resurser hos föräldrarna och behovet hos barnet.

    Det är vanligt att föräldrar hjälper sina barn med insats till lägenhet/hus till exempel. Jag gjorde själv så med min äldsta son. Han fick 450tkr för att köpa lägenhet och lite startkapital till aktier. Han har jobb men tiden det skulle ha tagit att ta sig in på bostadsmarknaden är orimligt lång.


    Vanligt är det väl ändå inte att ge sina barn pengar till lägenhet. De flesta föräldrar till vuxna barn behöver sina pengar till sin framtida pension 

    Själv fick jag inte ens hjälp till hyran när jag flyttade hemifrån, jag var då arbetslös led av svår ångest och levde på försörjningsstöd 
  • Tue 24 May 2022 08:11
    #3
    Sanna6688 skrev 2022-05-24 07:49:45 följande:
    Vanligt är det väl ändå inte att ge sina barn pengar till lägenhet. De flesta föräldrar till vuxna barn behöver sina pengar till sin framtida pension 

    Själv fick jag inte ens hjälp till hyran när jag flyttade hemifrån, jag var då arbetslös led av svår ångest och levde på försörjningsstöd 
    Okej, jag säger inte emot dig. Det är vanligt i min bekantskapskrets. Jag trodde det var vanligt generellt.

    Det är ju nästan omöjligt, eller i vart fall väldigt svårt att tjäna i hopp till den typen av pengar om du är ung. Lönen är lägre och du får ofta bo i andrahand eller dyra hyresrätter som gör det svårare att spara.

    Trist att du hade det så... Är inte så enkelt att komma in rätt i arbetslivet efter skolan utan kontakter eller stöd som visar dig vägen.

    Hoppas att det löste sig för dig?
  • Tue 24 May 2022 08:28
    #4

    Nej, det finns inte någon sådan tradition. Har man ett bröllop där gäster bjuds på fest med mat/dryck brukar man som gäst ha med sig en present.

  • sextio­talist
    Tue 24 May 2022 08:34
    #5
    Friger skrev 2022-05-24 08:11:57 följande:
    Okej, jag säger inte emot dig. Det är vanligt i min bekantskapskrets. Jag trodde det var vanligt generellt.

    Det är ju nästan omöjligt, eller i vart fall väldigt svårt att tjäna i hopp till den typen av pengar om du är ung. Lönen är lägre och du får ofta bo i andrahand eller dyra hyresrätter som gör det svårare att spara.

    Trist att du hade det så... Är inte så enkelt att komma in rätt i arbetslivet efter skolan utan kontakter eller stöd som visar dig vägen.

    Hoppas att det löste sig för dig?
    inte ens i mina kretsar är det vanligt. Vi pratade om det bland mina kollegor. Där finns rätt många nykläckta civilingenjörer och nix, de har fått spara till sin egen kontantinsats. De flesta har flera syskon och föräldrar, som förvisso tjänar OK, men är inte speciellt förmögna. 
  • Tue 24 May 2022 08:39
    #6

    Haha, enda gången jag fick pengar av min mamma efter jag flyttat hemifrån var när jag födde mitt första barn. Då fick jag 500 kr "att lägga undan och ha som kriskassa, om barnet t.ex blir sjukt och jag måste ta taxi till sjukhuset."

    Så visst är det olika i olika familjer. Vill påpeka att min mamma hjälpte mig massor på andra sätt, genom att ställa upp som barnvakt och hon köpte saker till både mig och barnen. Men pengar fick jag inte, är jag vuxen får jag försörja mig själv tyckte hon.

    Som svar på TS, så tycker nog jag det är självklart att ge en gåva till den nya svärdottern vid bröllop. Helst något personligt minne, ett smycke eller liknande. Jag kommer naturligtvis att ge en gåva till min blivande svärson om/när någon av mina döttrar gifter sig.

  • Jonnyn­ilsson
    Tue 24 May 2022 08:40
    #7
    Friger skrev 2022-05-24 08:11:57 följande:
    Okej, jag säger inte emot dig. Det är vanligt i min bekantskapskrets. Jag trodde det var vanligt generellt.

    Det är ju nästan omöjligt, eller i vart fall väldigt svårt att tjäna i hopp till den typen av pengar om du är ung. Lönen är lägre och du får ofta bo i andrahand eller dyra hyresrätter som gör det svårare att spara.

    Trist att du hade det så... Är inte så enkelt att komma in rätt i arbetslivet efter skolan utan kontakter eller stöd som visar dig vägen.

    Hoppas att det löste sig för dig?
    Precis, vi hjälpte våra barn lite på traven också med deras första köpta boende. Annars skulle deras månadskostnad bli orimligt hög med blankolån.
  • Tue 24 May 2022 09:56
    #8
    Friger skrev 2022-05-24 08:11:57 följande:
    Okej, jag säger inte emot dig. Det är vanligt i min bekantskapskrets. Jag trodde det var vanligt generellt.

    Det är ju nästan omöjligt, eller i vart fall väldigt svårt att tjäna i hopp till den typen av pengar om du är ung. Lönen är lägre och du får ofta bo i andrahand eller dyra hyresrätter som gör det svårare att spara.

    Trist att du hade det så... Är inte så enkelt att komma in rätt i arbetslivet efter skolan utan kontakter eller stöd som visar dig vägen.

    Hoppas att det löste sig för dig?
    Det är nog inte det vanligaste att man har möjlighet att få sådan hjälp. Du rör dig i en privilegierad krets. Men så ser inte verkligheten ut för de flesta.
  • Tue 24 May 2022 09:58
    #9
    +2

    Som svar på TS. Brölllpsgåva till brudparet är tradition. En allmän välkomstgåva till bruden är ingen tradition jag hört talas om.

  • Magica­l
    Tue 24 May 2022 11:54
    #11
    Friger skrev 2022-05-24 08:11:57 följande:
    Okej, jag säger inte emot dig. Det är vanligt i min bekantskapskrets. Jag trodde det var vanligt generellt.

    Det är ju nästan omöjligt, eller i vart fall väldigt svårt att tjäna i hopp till den typen av pengar om du är ung. Lönen är lägre och du får ofta bo i andrahand eller dyra hyresrätter som gör det svårare att spara.

    Trist att du hade det så... Är inte så enkelt att komma in rätt i arbetslivet efter skolan utan kontakter eller stöd som visar dig vägen.

    Hoppas att det löste sig för dig?
    inte speciellt vanligt skulle jag säga. Man får ta lån. 
  • Magica­l
    Tue 24 May 2022 11:55
    #12
    Silverjenny skrev 2022-05-24 08:39:34 följande:

    e, är jag vuxen får jag försörja mig själv tyckte hon.

    Som svar på TS, så tycker nog jag det är självklart att ge en gåva till den nya svärdottern vid bröllop. Helst något personligt minne, ett smycke eller liknande. Jag kommer naturligtvis att ge en gåva till min blivande svärson om/när någon av mina döttrar gifter sig.


    För mig låter det väldigt fint, men inget jag någonsin hört om att någon gjort. Man ger bröllopspresent till paret, väl? 
  • Tue 24 May 2022 14:05
    #13
    Magical skrev 2022-05-24 11:55:59 följande:
    För mig låter det väldigt fint, men inget jag någonsin hört om att någon gjort. Man ger bröllopspresent till paret, väl? 
    Nej precis, en gemensam present till brudparet är tradition och jag vet inte hur vanligt det är att man ger en present särskilt till den som blir ingift i familjen. Men jag gillar att ge presenter och det är väl något att fira att man får en ny (svär) son eller dotter. Jag fick min svärmors vigselringar i gåva (!!!) nu är inte hon svensk utan marockan :) men jag blev så oerhört rörd och tacksam. Hon älskar mig verkligen som en dotter och de här ringarna är ett bevis för det, och ett minne av min underbara svärmor. (Jag och min man utbytte inga ringar när vi gifte oss så jag har inte dubbla vigselringar ska påpekas)
  • Tue 24 May 2022 14:26
    #14
    PrissySmögstedt skrev 2022-05-24 11:27:50 följande:

    Ja det har vi och att du inte fick någon present betyder att de inte tycker om dig eller godkänner dig! Det är riktigt illa. I detta fallet i Sverige så ska du konfrontera dem och hota dem eftersom du har laglig rätt till present. Det är så vi gör! Lycka till!


    Väldigt onödigt och drygt svar när en icke-svensk TS ställer en fråga om svenska traditioner. Det kan vara svårt att förstå ironi på ett nytt språk som man inte behärskar helt. Jag har anmält dig!
  • Fri 27 May 2022 01:35
    #15

    PS:
    Vill bara påpeka att jag har en bra relation med min svär familj i övrigt och de har aldrig gjort mig illa på något sätt! Och vi har det bra när vi träffas! det är bara en kulturel chock som blir i höga tider liksom bröllopet... och jag vill förstå dem rätt, om vi ser livet med olika perspektiv så är det, vi är samma familj nu och jag är svensk medborgare också därför vill jag lära mig mer om svensk traditioner :) 

  • Fri 27 May 2022 06:48
    #15
    Sanna6688 skrev 2022-05-24 07:49:45 följande:
    Vanligt är det väl ändå inte att ge sina barn pengar till lägenhet. De flesta föräldrar till vuxna barn behöver sina pengar till sin framtida pension 
    Håller med. 

    TS: nej, det finns ingen tradition att ge gåva till svärdottern i Sverige. Man brukar ge gåvor till brudparet på bröllopet. 

  • Fri 27 May 2022 07:48
    #16

    Tack snälla för era svar! då vet jag ???? 

Svar på tråden Present till svärdotter