• Gravidvetej

Kan jag bli gravid då?

Hej! 

Vi försöker bli gravida för 1a gången och sist myste vi den 20e maj och testade med clearblue den 21a och då var det negativt.

22a maj testade igen med cb och då var det en glad gubbe.
    23e samma som ovan dock strecket var lika stark som kontrollstrecket (liite starkare t.o.m)
    24e maj dvs. så var de ingen glad gubbe.. 

Har för mig att cb ältest visar 2 dagar innan den verkliga äl sker, blev förvirrad! Den visade glad gubbe endast i 2 dagar.. Har ni testat er i rad och fått samma? 

Detta innebär även att vi har haft sex 2-3 dagar innan äl, hur stor sannolikheten att vi blir med barn? 

• Svar på tråden Kan jag bli gravid då?
  • Mortiscia80

Enligt vad jag minns från CB så ska man sluta mäta när man får positivt utslag. När testet visar positivt så kommer ägglossningen att ske ungefär inom ett dygn och ägget lever upp till ett dygn. Spermier kan leva i några dagar så det var ju ganska bra timing för er del men lite på gränsen då.

De där gubbarna betyder tyvärr ingenting säkert. Ibland har man ingen ägglossning och ibland kan man ha så låga nivåer att det är svårt att veta om testet är positivt eller inte. Kan också skilja sig vilken tid på dygnet man mäter.

Sannolikheten för att ni ska bli gravida denna månad är totalt omöjlig att säga, ens för experter.

• Gravidvetej

Menar du alltså att det är kört? Tyst

För har läst att spermier kan leva upp till 5 dagar men men.. svårt och veta exakt när och hur det kan hända

• Mortiscia80
    Gravidvetej skrev 2022-05-24 09:25:50 följande:

Menar du alltså att det är kört? Tyst

För har läst att spermier kan leva upp till 5 dagar men men.. svårt och veta exakt när och hur det kan hända

Nej det sa jag inte alls, du får nog läsa om ett par gånger om du missförstod så kraftigt.

Under optimala förhållanden kan spermier leva i upp till ca en vecka.
  • Gravidvetej

Tack för svaret :) 

Förstod det du skrev men blev förvirrad av sista meningen som du skrev 

• Mortiscia80
    Gravidvetej skrev 2022-05-24 09:31:19 följande:

Tack för svaret :) 

Förstod det du skrev men blev förvirrad av sista meningen som du skrev 

Ja jag misstänkte att det var den som ställde till det men om jag försöker vara tydligare: det finns ingen som kan berätta (inte ens experter) hur stor chansen är för graviditet denna månad. Ni hade sex i rätt bra tid så ni kan inte göra så mycket mer nu. Var beredd på att det kanske inte blir redan första gången och att allt upp till ett år av försök räknas som helt normalt.
Svar på tråden Kan jag bli gravid då?