• Tue 24 May 2022 21:14
    8769 visningar
    2 svar
    2
    8769

    Hur firar man midsommar?

    Som icke född i Sverige ..trots 40 år levande här förstår jag inte riktigt hur traditionen fungerar, inte som jag förstår jul o nyår i varje fall.
    Har såklart upplevt många midsommarfirande i Sverige sedan 40 år och mest förstått mattraditionerna såsom sill och potatis till lunch för att grilla på kvällen. 


    Nu i en relativ ny relation (en urskånsk kvinna) som tydligen brukar fira midsommar med enbart sill och potatis .. hänåt kvällen då .. som kvällsmat tydligen. 


    Har försökt googla vad gäller traditionellt midsommarfirande men får bara upp en massa recept på sill ????. 


    Vad är "normalt" firande? Att man börjar typ kring lunch med sill o tillbehör o avslutar kvällen med grill eller som min sambo anser att, man börjar klockan 17 med sill o tillbehör ..o så är det bra med det? 

  • Svar på tråden Hur firar man midsommar?
  • Tue 24 May 2022 21:21
    #1

    Alla gör lite olika. 


    Vi brukar ha mysfrukost, gå ut och plocka blommor och ris, binda och resa midsommarstången, dans och musik (många samlas på bygdegården eller annan plats med gemensamt firande) och matjesill, potatis och gräddfil på kvällen. 

    Jag tycker det blir lite mycket att äta sill på lunch och sen grilla på kvällen. Därför tar vi mackor eller någon sallad till lunch. 

  • Mon 30 May 2022 10:48
    #2

    Många jag känner grillar vid lunch och kör midsommarmat på kvällen eller tvärtom. 

    Midsommarmaten är inte bara sill, utan kan även vara potatis, dill, gräslök, gräddfil, matjestårta (tycker jag är gott), god ost, ägghalvor med någon räkröra på, rökt och gravad lax, kanske laxsida, någon form av jordgubbstårta...

    Jag brukar gå till någon plats i närheten under dagen och titta på när de reser en midsommarstång och sedan dansar vi lite runt stången med barnen i sällskapet. Det roligaste är ju om ni har någon sådan plats där ni kommer att fira. 

    Många blir onyktra på kvällen, men det skippar jag.

Svar på tråden Hur firar man midsommar?