• Anonym (Tufft­)
    Wed 25 May 2022 12:16
    890 visningar
    10 svar
    10
    890

    Någon som kan hjälpa mig ang sjukperiod?

    Hej, 
    Är det någon som vet vad som gäller när man varit sjuk först 6 månader med sjukpenning. Sedan gått på a-kassa 2 månader, och arbetat 1 månad. Om man blir sjuk igen, när börjar en ny sjukperiod så man inte behöver räkna med sin tidigare? Har hört 90 dagar nånstans. Räknas kalenderdagar eller arbetsdagar? Och får man räkna även med den tiden då man varit arbetslös? 

  • Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig ang sjukperiod?
  • Anonym (Ellen­)
    Wed 25 May 2022 13:29
    #1

    För att det ska bli samma sjukperiod får det bara vara 5 kalenderdagar emellan. Så det faktum att du jobbat en månad är det du bör förhålla dig till, där har du mest troligt arbetat upp en kvalifikation till sjuklön och att du går över till FK from dag 15 osv. Du kan inte prata med din chef/personalavdelningen om detta?
    Det är kalenderdagar som räknas. Men kvalifikation vid timanställning räknar arbetsdagar, enligt sjuklönelagen. 

  • Anonym (R)
    Wed 25 May 2022 14:02
    #2

    Menar du för att hamna på dag 1 i rehabkedjan? Du ska ha varit i arbete i minst 90 dagar. Men naturligtvis är det inte kalenderdagar, du får såklart ha lediga dagar såsom helger eller andra lediga dagar enligt schema. Korta sjukfall under sjuklöneperioden får också ingå i de 90 dagarna. 

  • Anonym (Tufft­) Trådstartaren
    Wed 25 May 2022 14:39
    #3
    Anonym (R) skrev 2022-05-25 14:02:59 följande:

    Menar du för att hamna på dag 1 i rehabkedjan? Du ska ha varit i arbete i minst 90 dagar. Men naturligtvis är det inte kalenderdagar, du får såklart ha lediga dagar såsom helger eller andra lediga dagar enligt schema. Korta sjukfall under sjuklöneperioden får också ingå i de 90 dagarna. 


    Ja det är så jag menar, men jag trodde man fick räkna med de dagar man var arbetssökande. Måste man alltså ha varit i arbete? Inte bara inte varit sjukskriven? 
  • Anonym (R)
    Wed 25 May 2022 15:03
    #4
    Anonym (Tufft) skrev 2022-05-25 14:39:37 följande:
    Ja det är så jag menar, men jag trodde man fick räkna med de dagar man var arbetssökande. Måste man alltså ha varit i arbete? Inte bara inte varit sjukskriven? 
    Nej, arbete. 
  • Anonym (Tufft­) Trådstartaren
    Wed 25 May 2022 15:07
    #5

    Men jag har ju stått till arbetsmarknaden förfogande? är du säker? 

  • Anonym (R)
    Wed 25 May 2022 15:16
    #6

    Ja, jag är säker. Att söka arbete är inte samma sak som att faktiskt arbeta.
    Jag antar att du har fått indragen sjukpenning för att man bedömt att du kunnat stå till arbetsmarknadens förfogande. Då är ju inte tanken att du ska kunna vänta 90 dagar och sedan söka på nytt och hamna på dag 1 igen, du har ju en arbetsförmåga även om det inte är i ditt ordinarie arbete eller ett arbete du vill ha/har kompetens att utföra. Det kan man ju sätta i system. Så du ska ha arbetat 90 dagar.

  • Anonym (Tufft­) Trådstartaren
    Wed 25 May 2022 15:21
    #7
    Anonym (R) skrev 2022-05-25 15:16:41 följande:

    Ja, jag är säker. Att söka arbete är inte samma sak som att faktiskt arbeta.
    Jag antar att du har fått indragen sjukpenning för att man bedömt att du kunnat stå till arbetsmarknadens förfogande. Då är ju inte tanken att du ska kunna vänta 90 dagar och sedan söka på nytt och hamna på dag 1 igen, du har ju en arbetsförmåga även om det inte är i ditt ordinarie arbete eller ett arbete du vill ha/har kompetens att utföra. Det kan man ju sätta i system. Så du ska ha arbetat 90 dagar.


    Jag pratade nyss med FK, och arbetssökande räknas som en sysselsättning enligt dom. Så även dagar då jag varit arbetssökande räknas in i dom 90 dagarna. Men tack för hjälpen ändå :) Dom sa att bara jag inte fått utbetalt sjukpenning på 90 dagar så inleds en ny sjukperiod efter dag 90. 
  • Anonym (Tufft­) Trådstartaren
    Wed 25 May 2022 15:22
    #8
    Anonym (R) skrev 2022-05-25 15:16:41 följande:

    Ja, jag är säker. Att söka arbete är inte samma sak som att faktiskt arbeta.
    Jag antar att du har fått indragen sjukpenning för att man bedömt att du kunnat stå till arbetsmarknadens förfogande. Då är ju inte tanken att du ska kunna vänta 90 dagar och sedan söka på nytt och hamna på dag 1 igen, du har ju en arbetsförmåga även om det inte är i ditt ordinarie arbete eller ett arbete du vill ha/har kompetens att utföra. Det kan man ju sätta i system. Så du ska ha arbetat 90 dagar.


    Och jag har inte fått indragen sjukpenning utan jag sa upp mig från mitt jobb innan jag fick indragen sjukpenning för att prova ett annat jobb och se om jag mådde bättre där. 
  • Anonym (R)
    Wed 25 May 2022 15:23
    #9
    Anonym (Tufft) skrev 2022-05-25 15:21:09 följande:
    Jag pratade nyss med FK, och arbetssökande räknas som en sysselsättning enligt dom. Så även dagar då jag varit arbetssökande räknas in i dom 90 dagarna. Men tack för hjälpen ändå :) Dom sa att bara jag inte fått utbetalt sjukpenning på 90 dagar så inleds en ny sjukperiod efter dag 90. 
    Detta är fel, och du fick antagligen prata med en kundtjänstmedarbetare som inte riktigt har koll. Men visst, får du en slarvig handläggare så har du kanske tur.
  • Anonym (R)
    Wed 25 May 2022 15:30
    #10
    Anonym (R) skrev 2022-05-25 15:23:29 följande:
    Detta är fel, och du fick antagligen prata med en kundtjänstmedarbetare som inte riktigt har koll. Men visst, får du en slarvig handläggare så har du kanske tur.
    Sorry! Såg nu att man ändrat detta, rätt länge sen också. Helt rätt, minst 90 dagar sedan tidigare sjukfall. OBS! Det kan ju vara så att du anses ha varit nedsatt mot ditt vanliga arbete men inte mot alla arbeten, och då kan sjukperioden ha ansetts löpa på tills du faktiskt bryter den genom att börja arbeta. Men så är det kanske inte i ditt fall om du sa upp dig och började söka andra arbeten istället.
Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig ang sjukperiod?