• nollnia

    Vågar vi använda flygbiljett med gamalt efternamn?

    Hej,

    Vi är nygifta och jag har just lämnat in ansökan om att byta till min mans efternamn.

    Vi har dock en flygresa till Thailand bokad sedan tidigare och resebyrån säger att det inte går att byta efternamnet på den (på grund av att är två sträckor och olika flygbolag som trafikerar de två sträckorna). 

    Jag har giltigt pass i mitt tidigre namn alltså samma som nu står på flygbiljetten. Så eftersom resebyrån strular så funderar jag på att resa med nuvarande pass och biljetter... 

    Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan jag låta bli att byta namn på biljett och pass, eller finns det några risker i det?

  • Svar på tråden Vågar vi använda flygbiljett med gamalt efternamn?
  • Anonym (fd reseledare)

    Om det är reguljärflyg biljetter måste det vara samma namn på biljetten som passet.
    Det får inte vara olika namn. Charter biljetter kan man ändra mot en kostnad.

  • Anonym (X)
    nollnia skrev 2022-05-25 20:29:58 följande:

    Resan är först i december, men annars hade det nog varit smidigast som du säger!


    Det går väl att vänta med namnbytet tills ni kommer hem?
    Även om det är tråkigt att vänta är det väl ännu värre att stå där i December och inte kunna åka på en resa som redan är betald?
  • Anonym (123)

    För att vara på den säkra sidan, vänta med namnbytet.
    Myndigheter i Thailand är inte att leka med om det kommer fram att namnet inte stämmer.

Svar på tråden Vågar vi använda flygbiljett med gamalt efternamn?